Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vektorgrafik till Flash


CyberPet

Rekommendera Poster

Hej Kjell och ni andra,

 

Här kommer en riktig nybörjarfråga (allt är Kjells fel, så skyll på honom som fick mig att ladda ner Flash klockan 7.30 i morse!):

 

Kan jag importera bilder jag gjort i till exempel FreeHand (samma företag va?) eller Illustrator till Flash 4?

 

Jag tycker mig ha mer kontroll över mina teckningar i FreeHand än i Flash. Det kan ju ha att göra med vanan, men jag känner mig mer hemma med ett "riktigt" vektorgrafikprogram.

 

Om svaret är ja, berätta gärna hur man enklast gör importen och om man kan göra färdiga knappar (med olika beteenden upp och ner osv) som man sedan buntar ihop till en knapp?

 

Petra - en riktig oflashig brud som vill flasha till sig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Flash 4 funkar likadant som Flash 3 så är det bara att spara filerna i Freehand/Illustrator som .ai format och sedan i Flash välja 'import' (CTRL + R), leta upp filen du sparade och välja den. Kom ihåg att ha ett lager som 'Current' i Flash, annars går det inte.

 

Du kan oxå helt enkelt dra teckningen från FH/Ill fönstret till Flashfönstret.

 

Michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Petra

Jaha, så fick vi en till på kroken :)

"En gång Flash, alltid Flash"

 

Har man version 8 av FreeHand så finns det lyckligtvis en SWF export som bara är avsedd för Flash.

Naturligtvis kan du göra både knappar och animeringar i FreeHand och importera dom till Flash med bibehållen struktur.

Dock är det nog lite krångligare att använda FreeHand, men är man van så är man.

 

Det går också utmärkt att använda alla dom miljooooooner clipart som finns till Corels program.

Jag har en samling som heter Corel Gallery och där kan man exportera cliparten till AI och sedan importera dom till Flash.

Alla lager och banor går att redigera och fungerar perfekt i Flash.

 

Ett 3:e program som ibland kan vara bra är Adobe's Dimension. Vill man ha 3D i Flash så kan man skapa 3D figurer i Dimension och exportera en bildsekvens i AI format som sedan kan användas i Flash. Att tänka på är att man måste arbeta i "Post script" läget i Dimension och sedan helst öppna filerna i Illustrator för att eventuellt plocka bort onödig information. Sistnämnda är dock inte en nödvändighet.

 

Glöm inte att komplex vektorgrafik är mycket processorkrävande och det är en av anledningarna till att ritverktygen inte är så avancerade i Flash. Det du producerar ska ju ut på nätet och till någon annas dator och även om filstorleken är liten, så är det ändå processorn som ska omvandla dom matematiska formlerna till bilder.

 

Speciellt animerade textblock kräver mycket processorkraft, så kombinera helst inte det med andra eventuella animering på samma gång.

 

Vi väntar med spänning på en förhandstitt :)

-Kjell

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det går också utmärkt att använda alla dom miljooooooner clipart som finns till Corels program."

...alltså kan man även importera sina corel draw bilder till flash...eller?

i s.f. hur?

\Magnus "Flash nybörjare"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaa, det kanske beror på....

I min text ovanför skrev jag att "man kan exportera cliparten till AI och sedan importera dom till Flash".

När det gäller importen i Flash så kan man importera .eps, .ai och .dxf förutom alla vanliga bitmappsformat förstås, men dom är ju föga intressanta när det gäller Flash.

Man kan alltså inte importera t.ex Corels egna filer till Flash, men i dom flesta clipart samlingar följer det ju med ett litet program som gör att man kan exportera till olika format.

 

Jag vet att det finns olika sådana paket med allt från något hundatusental till en miljon och dom brukar bara kosta några hundralappar.

 

Det borde väl för övrigt finnas AI export även i Corel?

Jag använder inte Corels program så jag har faktiskt ingen aning.

Kanske kan någon annan upplysa oss om detta.

 

-Kjell

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kjell,

 

Vet inte om jag vågar visa nått jag gjort. Lyckades i alla fall få ihop en annimering efter genomgången av introduktionsfilerna som kom med demon. Men knappar som låter en hoppa till en annan frame gick inget vidare. Får lusläsa din steg-för-steg-skola (mer sånt!) innan jag släpper ifrån mig något.

 

Jag har en idé dock, till min barnsida, att göra ett pussel som ungarna bygger ihop, men lite klurigare än det pussel de hade på Oogies sida. Vet dock inte om det går att göra så låt mig förklara:

 

Ett pussel, enkla bilder och former, men ibland felvända så man måste vända pusselbiten rätt för att få dem på plats. Tanken är att man väljer bit, klickar sedan på ett par pilar som gör att bilden vänder sig (typ roterar vänster alt höger) och när bitarna hamnat rätt kommer nån gratulationssida upp och man kan fortsätta med ett annat pussel.

 

Alltså borde bitarna hamna slumpmässigt i oording så att nästa pussel inte blir lika lätt om man kommer ihåg hur pusselbitarna var vända.

 

Krångligt? Jag vet inte, men min ambition är att lära mig detta... HJÄLP! hehehe

 

Allt är ditt fel, Kjell... ;)))

 

Kram,

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...