Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

.NET


Magnus Gladh

Rekommendera Poster

Magnus Gladh

Ja sten, staffan och alla andra anti-MS folk på S...

 

Nu är det igång! Ni som trodde att .NET var ett försök att bind folk ytterligare till MS produkter får nog krypa till korset och be om förlåtelse...

 

http://nyheter.idg.se/display.asp?ID=010710-CS2

 

----------------------------------------

- Magnus

- Nemo Saltat Sobrius

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Kommer de att få tillgång till de extensions som kommer att gälla för Office och inte minst Passport-teknologin från MS?

 

Steve Ballmer har själv sagt att även om wrapper-tekniken i MS.Net kommer att vara XML så kommer de att skapa egna tillägg som är proprietära. Och nästan allt kommer att centreras kring Passport-teknologin.

 

Att MS får hjälp med att få till Linux-stöd i själva grundstrukturerna är en sak - kommer deras tjänster som blir proprietära att köras utan kontroll av MS över de Linux-baserade lösningarna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, och varför skulle de för ?

 

Ni tycks inte förstå alls vad företag är till för i överhuvudtaget, Microsoft är till för att tjäna pengar inte flumma med gratis program och tjänster ( även om de har en HEL del sådana ).

 

Jag tycker det är tragiskt att .NET portas till Linux därför att vem det än är som gör den kommer det aldrig funka lika bra som på Windows av självklara skäl.

 

Dessutom har jag inte hört ett ljud om att Windows.Forms och annat skall portas vilken innebär att det bara är konsol baserade program som kommer kunna köras på dessa portar.

 

Men, jag inser att är man ärlig och duktiga som MS och standardiserar ( till skillnad från Sun med Java ) så får man tyvärr massa portar till olika system som är av bättre eller sämre kvalité.

 

[inlägget ändrat 2001-07-10 12:25:41 av Nibbler]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Det är klart att MS inte kommer att släppa allt fritt!!

 

Men jag håller inte med dig att det är tragiskt att .NET portas. Som utvecklare är det rena drömmen om du kan göra ett program på ett OS och det fungerar för alla sedan. Snacka om att man gör kostnadsbesparingar...

 

Sedan att det inte kommer att fungera lika bra som windows, får väl tiden utvissa. Men enligt specarna så skall det gå att göra så att det fungerar lika bra på andra OS.

 

----------------------------------------

- Magnus

- Nemo Saltat Sobrius

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se något positivt i att Internet riskerar att bli ett slutet system som kontrolleras av Microsoft.

 

Det är naivt att tro att MS kommer att låta det vara gratis eller öppet. Dessutom vet ingen om .Net kommer ett bli en framgång eller ett fiasko.

 

MS har gott om starka konkurrenter.

 

 

"Kill Elvis!"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.NET handlar inte bara om webben, man kanske ska studera det man kritiserar först ?

 

Om vi pratar om "webdelen" av .NET så är saker som webforms och webservices garanterat ett framsteg när det gäller webutveckling, det finns inget idag som kommer i närheten.

 

Jag förstår inte vad du pratar om när du pratar om slutet internet, du verkar inte förstått vad .NET är för något.

 

Pratar du om webservices som MS eventuellt kommer köra så är det klart att de kommer vara belagda med avgifter, vad säger det om de andra företagen som kommer köra sina tjänster på .NET ?

 

Finns inget som hindrar att folk kör gratis tjänter på .NET plattformen.

 

Dina argument är rent dumma, men det vet du nog redan.

 

[inlägget ändrat 2001-07-10 13:20:43 av Nibbler]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.Net har inte lanserats än. Du verkar inte ha förstått det. Dina argument är också dumma. :)

 

 

"Kill Elvis!"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh
.Net har inte lanserats än.

 

Där har du fel, eftersom MS lovade att i och med Beta 2 så skall man kunna skriva skarpa projekt i .NET, alltså det enda som ändras till den äkta releasen är bugg fixar!!!

 

Och jag kan bara hålla med Nibbler när han säger att .NET inte är bara handlar om webben även om mycket gör det, även hos MS så kallade "starka konkurrenter"

 

Dessutom vet ingen om .Net kommer ett bli en framgång eller ett fiasko.

mmmm om du läser vad man kan göra med .NET så ser du att de kommer att bli en stor succé.

 

----------------------------------------

- Magnus

- Nemo Saltat Sobrius

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Hej Stene!

 

Blir alltid så besviken när jag läser dina inlägg eftersom de är tagna totalt ur luften.

 

Passport är inget som kommer wrappas runt .NET.

 

Passport är en kraftfull WEB-Service för userhantering. Det är en tjänst som Microsoft distrubierar till andra företag för att "dela" på denna hantering. Utbytet av informationen mellan Servicarna är såklart XML inga konstigheter. Tro mig Stene det kommer konkurrenter till Passport baserade på Web-Services. Det fins inget som säger att dessa överhuvud taget behöver ha något med Microsoft och .NET att göra eftersom grundstenarna för en Web-Service är XML samt SOAP. SOAP Specifikationen är ju förresten släppt nu: http://nyheter.idg.se/display.asp?ID=010710-NOK1

 

 

Betänk nu att .NET inte bara har med Internet att göra. Skillanden mot förut är att Microsoft har fokuserat sin utveckling mot XML, och även då utvecklingsverktygen.

 

Du säger att Ballmer har pratat om Proprietära tillägg. Vart i självaste FN har du hört detta? Det är redan skrivet innan i denna tråd men jag ger Microsoft en eloge vad beträffar .NET .Dom har verkligen försökt att standardisera hela konceptet. Jämför exempelvis C# och Java, vilket är mest proprietärt dem emellan?

 

.NET är helt korrekt inte releasat än men tom Beta2 är såpass stabilt att många företag redan utvecklar. Tro mig när jag säger att det kommer att slå och det kommer att slå stort. Vi får hoppas att kunderna väljer bort dig som konsult Sten-Erik om dom vill utveckla något i .NET. Med ditt felande och stora Microsoft hat skulle jag vara väääldigt orolig.

 

>> Jonas

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-07-10 16:17:09 av Jonas Wikström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har inte Staffan blivit bannad från det här forumet ännu?

 

Staffan, ett tips; ta lärdom av Stene och *FÖRSÖK* åtminstone att låtsas som om du begriper vad du skriver om...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betydligt ärligare än Sun som tycker det är helt okej att behålla allsmäktig kontroll över Java.

 

Java Community Process är ett skämt eftersom det iallafall är Sun som styr och ställer i slutändan.

 

Om ett företag uppfinner ett programmerings språk som riktar sig till andra än deras egna interna programmerare då ska det standardiseras, allt annat är helt absurt.

 

[inlägget ändrat 2001-07-10 18:51:55 av Nibbler]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"MS Ärliga? *Asgarv*"

 

Utveckla.

 

Ngt i stil med SUN ärliga ? *asgarv*, Apple ärliga ? *asgarv* Oracle ärliga *asgarv* eller var det något annat du syftade på ingenväg ?

 

Har förresten S-E Björling kommenterat wpa frågan som nyligen nystats upp ?

 

Tänkte bara att eftersom han i all sin säljiver gick över lik för att övertyga folk om hur ondskefulla baktankar MS hade med konceptet så borde det finnas någon form av kommentar kring denna *horribla* 180 gradare, eller ?

 

http://www.licenturion.com/xp/wpa-eng.txt

 

 

 

 

_____________________________________________

"Develop for it? I'll piss on it."

Microsoft CEO Bill Gates, about developing

applications for Steve Jobs' NeXT Computers -

which led to the demise of NeXT in 1993.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...