Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Om framtiden för Macen


blubb

Rekommendera Poster

Hur är stämningen ute i landet? Kommer Apple att överleva övergången från 9.x till X? Det vore intressant att höra vad "folk ute i stugorna" tycker och tänker.

 

Apple har inga problem som datortillverkare som jag ser det. Problemen finns istället på programsidan. Apple måste få X att gå radikalt snabbare och måste till varje pris få med sig de stora programutvecklarna (Microsoft, Adobe, Macromedia, Quark och Oracle) så att de lanserar riktiga Cocoa-program, inte bara portningar till Carbon. En del har redan hakat på men det är långt kvar.

 

X känns inte alls lika intuitivt och lättjobbat som 9.x, och såvida Apple inte fixar det blir det svårt att locka till sig nya användare. Apple bör också alliera sig med någon annan duktig tillverkare, exempelvis japanska Sony eller Nokia från vårt grannland i öster.

 

Men det här är bara mina privata åsikter. Gott folk, vad anser ni andra?

 

 

"Kill Elvis!"

 

 

[inlägget ändrat 2001-07-06 09:24:39 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Calle Slättengren

Hmmm...Jag har aldrig provat X.

Hör datatekniker mumla lite om det ibland, och tidningsbranschen

är ju redan lite småsura på Quark. Dyra uppdateringar o sånt. Lite sura miner var det på mitt jobb när de flesta G3:or med 8.6 byttes till G4:or med 9:an. Många krascher och hängningar

som man inte har lyckats åtgärda än, ingen vet varför de uppkommer.

 

Burken jag jobbar mest med är en G3 med 8.6, funkar asbra.

Skulle inte byta den mot allt smör i Småland. G4:orna på jobbet är betydligt instabilare. Dessutom står mina kaffekoppar stabilare på min gråa

låda;-)

 

Men det skulle vara kul o testa OS X. Vad är den största visuella skillnaden? Hur är det med minneshanteringen?

Tycker att jag ofta får "Minnet räcker inte till".

Jag är ju ingen tekniker, det jag ser på

skrivbordet är det jag jobbar med.

 

Vänligen

Calle Slättengren

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med att era G4-maskiner inte skulle vara like stabila som G3 låter som skit bakom spakarna på något sätt. Jag har aldrig någonsin haft ett stabilare Mac-system än 9.1.

 

Fast det är klart. Det är många som lusar ner sina maskiner med shareware-hack, skärmsläckare och annat skräp - "bara för att det är kul"!

 

Jovisst. Det är *sketakul* som Bert Karlsson skulle säga när maskinen bombar två gånger om dagen. Datorn blir betydligt stabilare om man låter bli att installera en massa tjafs.

 

X kan du lugnt vänta med tills dina program finns att köpa någon gång i april 2002. Men det där med krascher och hängningar kommer att vara ett minne blått i och med lanseringen av X. Programmen kan fortfarande krascha men inte riva med sig systemet, och det är förresten bergstabilt.

 

Om minnet inte räcker till får du installera mer minne och tilldela programmet mer minne. Men i X är tilldelningen automatisk och betydligt smartare.

 

"Get a life. Get a Macintosh."

 

[inlägget ändrat 2001-08-03 15:30:14 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Calle Slättengren

Hej!

"Det är många som lusar ner sina maskiner med shareware-hack, skärmsläckare och annat skräp - "bara för att det är kul"!"

 

Faktiskt är det bra koll på sådant, inga lustiga grejer installerat.

 

"Men det där med krascher och hängningar kommer att vara ett minne blått i och med lanseringen av X."

Eehhhhrr....Nja, vi får väl se...Inbillar mig att snacket går så vid varje nylansering. Men vi får väl hoppas på att det är stabilt.

 

"Programmen kan fortfarande krascha men inte riva med sig systemet, och det är förresten bergstabilt."

Förlåt om jag i dina öron svär, men är det inte så W2k funkar? Hela W98 kraschar om ett program hänger sig, men inte i W2k? Jag kör 2000 hemma, och det är en hejdundrandes skillnad. Kommer det på osX vore det super.

 

"Men i X är tilldelningen automatisk och betydligt smartare."

Oxå på tiden. Där har Windows, enligt min högst otekniska mening, funkat lite bättre. Men jag kan väl ha fel...

Men grejen är att på min G3:a kan jag köra fler program samtidigt än i G4:an. Båda har 256 ram, och minnestilldelningen är likvärdig. Får väl rota lite i den på måndag...och antasta/muta data-killarna...

 

Vänligen

Calle Slättengren

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macens minneshantering och multitasking är i många fall sämre än Windows 3.x, som iaf hade dynamisk minnesallokering. Instabila G4:or känner jag till oxå, köpte in ett gäng till universitetet (trots mina protester ;), och dom har endast Premiere 6.x installerat. Kraschar alltid 1-2ggr per arbetspass, W2k maskinerna kraschar inte alls. Vi väntar dock med spänning på en Premiere version för MacOS X.. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Mac så säger många att Final Cut Pro är bättre, ligger säkert ngt i det. Får väl försöka övertyga ansvariga att testa det istället... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Calle Slättengren

"Instabila G4:or känner jag till oxå, köpte in ett gäng till universitetet >klipp<. Kraschar alltid 1-2ggr per arbetspass"

Skönt (egentligen oroväckande) och höra att man inte är ensam om det då. Men är det verkligen hårdvaran i sig? Kan det inte vara OS9 som spökar? Jag kör ju mest 8.6 på G3.

Bäst flyt är det på min burk hemma med W2k och min G3:a på jobbet. Det bästa av två världar:-) För mig iaf.

 

Men jag är nyfiken på X. När det finns stöd för P-shop och Quark (det kanske redan finns?) och nya, feta G4:an borde väl det vara kalas? Skulle gärna köpa en, men då har man väl inte ens råd med makaroner...

 

Calle Slättengren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra. Men 9.2 finns väl inte ute än? Eller har jag missat något?

 

"Get a life. Get a Macintosh."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemen har nog mera att göra med hur maskinerna är riggade och installerade. De flesta anser nog att 9.1 är stabilare än 8.6 och tidigare system.

 

Photoshop och Quark finns inte för X än. Först måste Apple släppa X 10.1 och sedan får vi se.

 

Däremot finns FreeHand, MacGimp, BBEdit och GraphicConverter och en hel del andra program. Vi får ge oss till tåls.

 

"Get a life. Get a Macintosh."

 

[inlägget ändrat 2001-08-04 02:11:12 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vitsen med att köpa Mac brukar ju anföras vara att man inte behöver "rigga" eller "installera" på ngt särskilt vis. Bara plugga in kontakterna och köra. De datorer jag hänvisar till, G4 450, har OS 9.1, samt Premiere installerat. Inte nånting annat installerat.. borde funka bra då? Men det gör det inte, trots ominstallationer av "Mac kunniga"..

 

Premiere är säkert boven, men det är ju ändå tragiskt att ett enda program ska kunna frysa hela datorn.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Calle Slättengren

"Vitsen med att köpa Mac brukar ju anföras vara att man inte behöver "rigga" eller "installera" på ngt särskilt vis. Bara plugga in kontakterna och köra."

Typ vad jag får höra rätt ofta oxå. Stämmer tydligen inte...

 

Calle S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men byt till Final Cut Pro då som är ett betydligt modernare program.

 

"Get a life. Get a Macintosh."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag har nyligen inskaffat Mac OS 9.2

 

På CD-skivorna Power Mac G4

Återskapa program

 

får man informationen att OS X (flerspråkig)

skall installeras samtidigt med

9.2 ( svenskt )på HD:n

 

När installationen var klar

så startades datorn med 9.2

 

sedan när jag kontrollerade HD:n

med inställningsprogramet startskiva

så fanns inte OS X på hårddisken

 

Jag hade för mig att OS X också

skulle finnas med i köpet av dom

nya G4:orna som visades upp i

Mac World Expo.

 

Tacksam för svar

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-09-01 20:57:39 av Ronny.]

[inlägget ändrat 2001-09-01 21:02:01 av Ronny.]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

OS X finns på en separat skiva. Denna skiva bör du ha fått om du har köpt en ny mac sedan i maj. Om inte kan du höra av dig till Apple så skickar de cd-skivorna till dig. Har du äldre hårdvara blir det allt till att köpa OS X separat. Apple Store är ett förslag, eller din lokale Apple-försäljare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"OS X finns på en separat skiva. Denna skiva bör du ha fått om du har

köpt en ny mac sedan i maj."

 

Jag köpte en G4/733 i slutet av Augusti

 

Det enda jag har fått en kupong där

man kan uppgradera till 10.1 som

skall skickas till Apple Irland

 

Dessvärre stod det att man kunde

få vänta upp till 3 månader innan

man fick det man beställde...

 

( Jag tyckte att det skulle vara

bättre att få OS X samtidigt som

9.2 och sedan skulle man uppgradera

till 10.1 utan kostnad.)

 

Nu blev det bara 9.2 som man fick i paketet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om burken hamnade hos återförsäljaren innan mitten av maj kan det hända att OS X inte är installerat. Detta är dock inte troligt.

Titta efter i kontrollpanelen - startskiva. Här borde du kunna se kunna se OS X om det är installerat. Titta också efter på hårddisken. Har du mappar som heter "User", "Library" och "System" (Obs inte "Systemmapp") så är OS X installerat och du kan växla till OS X i kontrollpanelen. Sedan startar du om och Mac OS X och dess inställningsassistent startar automatiskt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

I slutet av Oktober skall det vara slut på väntan...

 

Då skall det komma OS X 10.1 på svenska

Så då kan jag äntligen istallera det

på min nya G4:a

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...