Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svartvit bild med s-videokonyakt


båtsman

Rekommendera Poster

Har kopplat in en vhs video till min dator men får bara sv/v bild på skärmen trots att jag har s-video in till datorn och scartkontakt från videon.

Dock fungerar det med bara antennsladd mellan video och dator, varför??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Detta är ett ganska vanligt problem om man anväder en scart-adapter som man kopplar sin S-video kabel till.

Det fungerade bra för mig då jag anväde ett Nvidia kort. Men efter att jag bytt till ATI så är jag tvungen att koppla min s-video kabel direkt till s-video kontakten på tv´n. Försöker jag anväda en scart adapter antingen till videon eller tv´n så blir det bara svartvit bild.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vad använder du för program att hämta in bilden från videon ? Även i det bör det finnas inställningar för insignal.

Har du testat att använda en composite-kabel istället. Brukar fungera oftare än med s-video ...

 

 

[inlägget ändrat 2005-10-24 18:41:43 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder två program för att fånga video´n. Sonic My dvd eller Intervideo home theater. Båda följde med datorn när jag köpte den. Men det finns inte värst mycket inställningar i dessa.

Gällande kabel kan man välja mella s- video, antenn eller sammansatt (?), jag kör med antenn och det funkar hyfsat.

Vad ä en compositkabel? (är inte så insatt i kabelvärlden).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Har tyvärr inte någon av de programmen...

 

Sammansatt är troligen samma sak som composite eftersom signalerna är just sammansatt i den kabeln/kontakten. Syns då den bara har en lite grövre pigg i motsatt till en s-video som har ett antal mindre piggar där svart/vitt + färgerna skickas separat.

Kom att tänka på att det kan vara som så att din video inte har s-videoutgång. Eller att den antingen inte är aktiverad eller sitter i en annan scart-utgång ( nyare videon har ofta två ). Så kika i hanboken till din video.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...