Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Finns denna uppfinning redan?


Mixiplus

Rekommendera Poster

Att plåta och spara på cf-kort innebär att man med jämna mellanrum måste tanka över sitt cf-kort till sin PC. Att köpa extra cf-kort är rätt exklusivt. Är man på lång semester är det alltså antingen tungt (med att släpa på PC:n för kamerans skull) eller dyrt (med alla cf-kort).

 

Därför uppfinner jag härmed följande:

En liten dosa med HD på > 5GB och USB-port. Programvaran, inbyggd i dosan, ska endast användas för att kunna ladda ner från cf-kortet och att ladda upp på PC:n då det behövs. Dosan ska också kunna användas som en extern bärbar hårddisk till PC:n.

 

Nå? Finns den redan, i såna fall VAR?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två produkter som gör detta. En som jag VET säljs i Sverige, den andra är mer tveksamt.

 

DigitalWallet.

 

ImageBank

 

DigtalWallet är en bärbar (stor som en Walkman ungefär) och går på batteri eller ström. Den finns i olika storlekar och kan läsa CF-kort (andra kort med extra adapter). De är inte billiga, men de är billigare än att ha en bärbar dator med sig.

 

Finns bland annat på http://www.scandinavianphoto.se/

 

ImageBank har så vitt jag vet inte börjat säljas ännu i Sverige men är billgare och dessutom uppgraderingsbar då den har en 2.5" hårddisk (man kan köpa den utan hårddisk och installera sin egen).

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, glömde lägga till att DigitalWallet har "hårddiskar" från 3 GB upp till 20 GB. ImageBank säljs med minst 6 GB eller ingen alls så har du större hårddisk är det ju bara att klämma in den istället.

 

Perfekta på resan med andra ord.

 

Tyvärr har inte ImageBank något batteripack ännu (kan bara kopplas in via vägguttag eller bilbatteriuttag) medan DigitalWallet kan vara helt batteridriven (bra när man tältar eller nåt).

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det. Lösningen är ju rätt dyr, så det kanske är bäst att vänta tills det kommer lite fler konkurrenter. Det är ju trots allt så att man kan köpa c:a 10 st 64 MB CF-kort för samma belopp.

 

 

*smiles*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mixiplus skrev:

Tack för det. Lösningen är ju rätt dyr...

...c:a 10 st 64 MB CF-kort.

 

Räknat per MB är det billigare.

3 GB Digital Wallet (DW) 0,73 / MB.

64 MB CF-kort 16,12 / MB.

Källor: CyberPhoto AB & Dustin AB

 

Vilket är dyrast 10 st CF-kort eller en DW ;)

 

/ Milkman

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man räkna så (om man vill vara lite ironisk ;-) ).

 

Det jag menade var ju att om du ska på semester en vecka kanske det räcker med 6-7 64 MB cf-kort. Det blir uppemot 500 bilder i hyfsad upplösning. Bilderna KAN du tanka ner till din PC:s hårddisk.

 

Dessutom... om enbart priset per MB vore avgörande skulle man ju ta med PC:n (<0.10 SEK / MB )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mixiplus skrev:

Visst kan man räkna så...

 

Såg en sådan jämförelse på Digital Wallet hemsida i $ / MB, tänkte att det kunde vara av intresse att se det i SEK / MB med svenska leverantörer.

 

Det jag menade var ju att om du ska på semester en vecka kanske det räcker med 6-7 64 MB cf-kort.

 

Instämmer med Dig.

Har köpt en Kodak DC4800, med den följde det med 10MB, 16MB & 32MB CF-kort.

 

Skall själv snart på semester så jag tyckte det var lite klent, beställde ett 64MB CF-kort från Dustin AB (1031:-) + extra batteri med snabbladdare.

Kameran "äter" batterier.

 

Bilderna KAN du tanka ner till din PC:s hårddisk.

 

Det gör jag alltid när jag kommer hem, sedan tömmer jag CF-kotet.

Har för säkerhetsskull även lagt en kopia av viktiga bilder på en CDRW skiva.

 

/ Milkman

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...