Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

behålla bildinformatin vid förminskning


Amos Bronson Alcott

Rekommendera Poster

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Har precis köpt en digitalkamera och undrar lite om hur det fungerar med bildbehandling av de jpeg-bilder som man överfört till datorn ifrån kameran. Om jag i kameran t.ex använder 2 Mpixel bilder så blir upplösningen 1600x1200 när jag överfört bilden till datorn. När jag öppnar den i Photo Editor så blir bilden alldeles för stor om jag väljer visningsläge 100% eftersom jag använder 800x600 upplösning på min bildskärm.

Om jag då gör bilden mindre till 800x600 så fungerar det ju att visa på min skärm perfekt.

 

Men då kommer det krångliga. Bilden har ju då egentligen blivit sämre och om jag då i Photo Editor väljer att visa den i visningsläge 200% för att kunna se alla detaljer som jag såg tydligt innan jag gjorde bilden mindre så ser det ”för jäkligt ut”.

Så det jag undrar är om det går att förminska en Jpeg-bild från en högre upplösning ner till 800x600 och samtidigt behålla all information som fanns i den större bilden.

Så att alla detaljer som fanns i den stora bilden framträder lika tydligt om jag väljer att visa den förminskade bilden i t.ex 200% visningsläge.

 

Kort sagt, går det att förminska en bild men ändå behålla all information som fanns i den stora bilden.

 

Jag har förutom Photo Editor också tillgång till Photoshop 6.0 (svensk version).

 

Mvh

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2005-10-12 14:42:43 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

Nu förstår jag nog inte hur du menar. Varför sparar du om bilden förminskad? Låt Photoeditor stå inställd på 50 %, när du tittar.

 

Om du istället väljer att använda Photoshop bör du börja med att göra en kopia av din bild. Den bör då skapas i psd-format och sen kan du redigera, beskära, rotera eller göra en massa annat kul utan att bilden försämras. När du är helt nöjd med din bild kan du spara den i jpg igen, om du behöver ha det formatet.

 

Mer finns att läsa t ex här

http://www.shortcourses.com/index.htm

Kolla kapitel 6, t ex.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Amos Bronson Alcott .

Låt storleken vara (1600x1200) när du tar kort med din digitalkamera.Även om du får flytta runt bilden på din 800x600 skärm.

Finns det ingen möjlighet i Photo Editor att anpassa bilden till skärmen och låsa den där. Kan du inte öka bildupplösningen något steg på skärmen? Eller du kanske inte ser tillräckligt då ?

 

Nu har jag så stor skärm (1920x1200) och inga problem med bilder i stor upplösning. Förminskar bara bilder när jag skall skicka dessa med e-post eller skriva ut bilder i till mindre format.

 

Använder för bildvisning ACDSee 8 och bildbehandling ,Photoshop.

 

mvh Max12

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

[CITAT]bmhson skrev:

Nu förstår jag nog inte hur du menar[/CITAT]

 

he he, nej det gör jag knappt själv heller. Men när man börjar med något nytt så är det bra att fråga på hur dumma än frågorna kan tyckas vara.

 

Det jag egentligen menar (försöker igen) är att om jag har en väldigt stor bild, vi säger 5 Mpixel, och visar den i Photo Editor så kan jag inte använda mer än 25% visningsläge för att få den över hela skärmen. Om jag använder mer så måste jag scrolla.

Men om jag använder detta visningsläge så blir bilden på något sätt "förvrängd" (vet inte hur jag skall förklara).

Därför min tanke att det möjligen skulle gå att förminska bilden till 800x600 och att den förminskade bilden på något sätt skulle kunna behålla all information/data som fanns i orginalbilden.

 

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Men på något sätt så känner mitt logiska sinne på sig att jag är ute och cyklar i det här.

Jag har inte riktigt förstått sambanden mellan alla begrepp ännu.

Frågan kanske är lite som att fråga om hur man skall bära sig åt för att få ner en 3 x 3 meters flygel i en vanlig flyttkartong på 40 x 40 cm.

 

Jag skall läsa den länk som jag fick av dig bmhson och tackar även för rådet om att spara i "psd-format" vid redigering.

 

Max12

 

Ja jag ser för dåligt om jag ökar upplösningen på skärmen tyvärr.

Jag skall ta en titt på ACDSee 8, tack skall du ha.

 

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2005-10-12 17:43:14 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Amos

 

Jag är ingen "expert" på det här med digitalkameror men....

 

Storleken man har på bildskärmen ( du har 800x600 ) är ju pixlar/bildpunkter. Ju större och bättre skärm du har dessto fler bildpunkter kan du visa. Att vi numera har så bra digitalkameror att de klarar 5 Mpixel och mer beyder att vi kan skriva ut foton i perfekt kvalité i större format än 15x10. För att titta/redigera dem i datorn räcker det gott och väl att vi "ser dem" i t.ex 50% vilket Photo Editor automatiskt visar dem för att vi ska se hela fotot. Alternativet är att förminska/försämra dem till samma bildpunktantal som vi har på skärmen för att ha 100%. Jag har aldrig upplevt "krympningen" som något negativt i det då den kvalitén duger bra att jobba med vid redigering m.m.

 

Vad är det du vill göra som du tror kräver att bilden visa på skärmen i 100% men med samma kvalité som originalet ?

 

Finns säkert något av de dyrare bildbehandlingsprogrammen som kan fixa sån´t här men frågan är vad du har för användning av det ?

 

Nu blev det jag som är frågvis :-)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Mejram

 

Anledningen till att jag vill behålla ursprung-kvaliteten är om jag skulle vilja göra en delförstoring av bilden.

Om jag t.ex tagit en 5 Mpixel bild över ett stort torg med massor av människor och salustånd. Kanske jag då vill "klippa ut" bara ett av salustånden och två av människorna och göra en ny bild av det.

Om jag då har förminskat/försämrat ursprungsbilden så blir denna "nya bild" betydligt sämre/otydligare än om jag haft kvar kvaliteten i originalbilden.

 

Men jag kollade nu med att dra upp upplösningen på skärmen till max (1280x1024). Ikoner och annat blir väldigt svårt att se men Jpeg-bilderna fungerar betydligt bättre.

Ja det verkar som om man helst skall ha hög upplösning på skärmen för att det här med bilder skall fungera lätt och ledigt.

 

Jag skall läsa på i bmhsons länk och lära mig lite mer om hur detta fungerar och sedan försöka fundera ut någon bra lösning.

 

ha det

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Amos

 

Då var det som jag anade :-)

 

Har inte kollat länken du fick av bmhson som tydligen använder Photoshop. Annars kan du enkelt klippa ut en del av fotot direkt i Photo Editor och spara den i samma kvalité som originalet. Själva kvalitén/upplösningen styrs inte av bilden du ser på skärmen utan det kan du bestämma själv när du väljer Spara som. Man anger storlek och bildpunkter/cm samt färg/gråskala.

 

Som alltid när man jobbar med foton så bör man göra en kopia av originalet att jobba med. Skulle det "strula till sig" har man alltid originalet kvar...

 

Det härmed digitalfoton är riktigt kul att "pyssla med" i datorn och har man väl kommit igång med något rinner timmarna snabbt iväg. Enjoy :-)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej Mejram (och Amos)

Nej, jag använder inte Photoshop, men Amos skrev ju att han hade tillgång till det. Jag tycker personligen att det är onödigt avancerat.

 

Photoeditor har jag inte använt, men det verkar ju som om standardinställningen i windows är att visa med 72 dpi, vilket är lagom för webben, men helt fel för att titta på högupplösta foton med.

 

Själv är jag PaintShopPro-användare sen rätt många år. Ett mycket trevligt program för ungefär en tiondel av priset på Photoshop. Eftersom det är ett sharewareprogram finns det mängder med entusiastiska användare på nätet över hela världen som delar med sig och skriver "tutorials" på sina hemsidor.

 

På senare tid har det ju kommit flera rätt bra gratisprogram också.

 

Till en nybörjare skulle jag rekommendera IrfanView. Finns att hämta här http://www.irfanview.com/ Det finns svensk språkpack till och även en del bra plug-in-paket att hämta.

 

Mer om hur man använder bildbehandlingsprogram finns här

http://www.multimedia.skolutveckling.se/scripts/view/frame.asp?i=33475

 

Det är visserligen lite gamla versioner av vissa program, men mycket att lära sig ändå. Principerna är ju desamma.

 

Ibland får man ju ett program med kameran också. Titta runt lite i menyerna vad det programmet kan göra.

 

Ni vet väl att man genom att högerklicka på bilden i Utforskaren kan välja vilket program bilden/bilderna ska öppnas med?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej Amos

 

" Ja jag ser för dåligt om jag ökar upplösningen på skärmen tyvärr."

 

Hej

Jag hade det problemet också, men nu har jag fixat i Windows och i Word, samt övergått till FF så nu fungerar det även för mig, som vill ha större text. Jag har nu 1024 x 768 bildpunkter och ser lika bra som förut.

 

Högerklicka på skrivbordet och välj Egenskaper. Ändra under Utseende till Teckenstorlek Stora.

 

Under Inställningar, knappen Avancerat: Anpassa DPI-inställning. Där kan du prova dig fram genom att välja Anpassad nivå och klicka. Jag har ändrat till

120 % av normalstorleken (115 dpi).

Dom inställningarna hänger med även i andra program, så menyerna blir ungefär lika stor text i som förut, åtminstone i alla program som jag har.

 

I Word har jag ställt in "sidbredd" (=127%) uppe i verktygsfältet, till höger, Zooma. Sen kan du ju ställa in vilket typsnitt och vilken storlek som ska vara din standardmall, under Format, Tecken. Standardknappen sitter längst ner till vänster hos mig, Word 2000.

 

 

Så till webbläsarna

För min del började det med att jag fick skrolla från vänster till höger på webbsidorna, med 800x600 dpi och det irriterade mig. Jag bytte till Firefox, för där kan man öka textstorleken genom att trycka Ctrl+ plustangenten på det numeriska tangentbordet. Ctrl +minustecken minskar storleken igen.

 

Sen har ju FF en massa bra plug-in och tillägg också. Adblock och Flashblock rekommenderar jag varmt. Då försvinner det mesta av reklamen, som annars lägger sig framför den förstorade texten om man har otur.

 

IE-view är ett annat bra tillägg som gör att du kan klicka på ett bokmärke i FF, men ange att den sidan ska öppnas med IE.

 

Till IE finns en relativt ny funktion för att öka textstorleken (ibland är man ju tvungen att använda IE), men det fungerar inte lika bra, tycker jag. Det heter Easy read och finns här

http://www.iconico.com/easyRead/index.aspx

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej Mejram

 

"... spara den i samma kvalité som originalet. Själva kvalitén/upplösningen styrs inte av bilden du ser på skärmen utan det kan du bestämma själv när du väljer Spara som. Man anger storlek och bildpunkter/cm samt färg/gråskala."

 

Detta gäller faktiskt inte för just jpg.

 

Ur PC för Allas ordbok:JPEG

Joint Photographic Expert Group, en standard för komprimering av data, i första hand fotografier och andra bilder som innehåller många färger eller gråskalor. Formatet stöds av standardiserande organisationer som ISO och ITU.

 

Komprimeringen utförs genom att vissa data i bilden kasseras, lagringsmetoden ger förluster, vilket ger sämre kvalitet vid hög komprimering (jämför lossless). JPEG använder 24-bitars färg och ger därmed bilder med mer färginformation än formatet GIF som annars är det vanligaste alternativet för bilder som överförs via Internet.

Filtypen för JPEG-komprimerade bilder är oftast .jpg.

 

Varje gång du sparar en jpg-bild blir den faktiskt sämre.

 

Just därför var Amos fråga så komplicerad att besvara.

 

IrfanView har en plug-in som medger lossless rotation av jpg, men i allmänhet blir det kvalitetsförsämringar p g a ny komprimering varje gång man gör något åt bilden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej bmhson

 

Det var många och goda råd, tackar tackar.

 

Vet du något sätt att få FF att behålla samma inställning om man väljer att "öppna länk i nytt fönster" så att man slipper Ctrl+plustangen vid varje sida??

(ibland fungerar det men ibland inte)

 

Allra bäst verkar storleksändringarna fungera i Windows, så där verkar det inte alls vara några problem att köra med en högre upplösning. Har inte testat alla program givetvis men hoppas att det fungerar.

 

På tal om Jpeg så läste jag den här intressanta tråden igår

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=758678

och där finns kanske en del matnyttigt (ja du var ju också med i tråden).

 

Fast jag märker ingen direkt försämring om jag öppnar en Jpeg bild och sparar den igen, så det är kanske om man "sparar och sedan sparar_sparad och sedan sparar sparar_sparad" osv flera ggr som det böjar märkas.

 

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2005-10-14 01:38:15 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen Amos

 

Kul att det gick bra att öka upplösningen.

 

När det gäller FF så är det en vanesak. Det går mer eller mindre automatiskt att trycka Ctrl++ om texten är för liten, efter ett tag i alla fall. Jag har inte testat vad som händer om man ändrar i menyn Verktyg/Inställningar. Under Allmänt kan man klicka på Teckensnitt och där ändra storlekarna. Inställningen med Ctrl++ verkar följa med ibland, t ex på hela idg.se, men annars tror jag att det beror på hur sidorna är gjorda.

 

Jag är ingen expert på det här med JPG, men man ska nog undvika att använda jpg-formatet om man ska jobba mycket med bilderna, göra delförstoringar, som du ju var inne på, eller kanske ta bort röda ögon, ändra färgbalansen o s v. Däremot är det ju ett behändigt format att skicka vidare med epost eller att lägga upp på en hemsida, så slutresultatet kan man gott spara som jpg, som ju ger betydligt mindre filer. Ja, du hade ju varit in på E-forum också...

 

Som Mejram skrev, det är nästan beroendevarning för det här med att fixa med sina digitala bilder. Tiden går jättefort och det kan vara idé att sätta en äggklocka så att man inte blir sittande alltför länge...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej igen bmhson

 

Testade faktiskt med nya gratis-reklamfria-Opera och där räckte det att trycka plus el minus bara (inte Ctrl alltså) så ökade eller minskade storleken med 10%. Det var inte alls dumt.

Ja det är lite inkörsperiod antagligen på både FF och Opera för en "gammal" IE brukare.

 

 

Som Mejram skrev, det är nästan beroendevarning för det här med att fixa med sina digitala bilder. Tiden går jättefort och det kan vara idé att sätta en äggklocka så att man inte blir sittande alltför länge...

 

he he, räcker det tror du??

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej Amos & bmhson

 

Tack för infon ur PC för Allas ordbok angående jpeg :-)

 

Antar att det är som med mycket annat lite olika beroende på vad man gör med bilden, kvalité/storlek på original m.m. Men efter att ha jobbar själv med just Paint Shop Pro har jag aldrig blivit besviken på slutresultatet trots att jag fortsatt använda jpg-formatet.

 

Och då det gäller det här med att tiden tycks rinna iväg alldeles för fort när man jobbar med bildbehandling så tycker jag att det är ett roligt "tidsfördriv" :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixar kameran att fota med RAW-formatet(RAW-mode)?

 

 

 

<^> To Boldly Go Where No Man Has Gone Before <^>

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

[CITAT]popjosef skrev:

Fixar kameran att fota med RAW-formatet(RAW-mode)?[/CITAT]

 

Nej bara jpeg och video (mov). Det är en Panasonic DMC-FX8 med Leica-optik och optisk bildstabilisator. Jag köpte den när jag hade läst recensionerna av de här åtta kamerorna.

 

http://www.behardware.com/articles/575-14/survey-11-ultra-flat-cameras.html

 

Jag är jättenöjd med den eftersom den tar väldigt tydliga bilder och att bildstabilisatorn fungerar ungefär lika bra som de skriver i testen.

Det enda jag har att anmärka på den (och som ej nämndes i testen) är att optisk sökare saknas. En solig dag är det väldigt svårt att se på LCD-skärmen vad man egentligen fotar. (även om man ändrar inställningarna för den).

 

Här är förresten en fransk sida där man kan jämföra en massa digitalkameror (bildtester).

Om testerna ger så mycket är svårt att säga, men de värsta kamerorna kan man nog sålla bort här.

 

http://www.lesnumeriques.com/duels.php?ty=1&ma1=33&ma2=38&mo2=138&p2=510&ph=10

 

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2005-10-24 23:14:48 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok...

Nåväl, RAW är bättre att ta foton med. RAW-formatet (Rå-formatet) ändrar inte bilden jämfört med JPG samt komprimerar normalt inte. (Lite olika från kamera till kamera). Dessutom fotar du med 16 bit vid RAW jämfört med JPG som konverterar ner till 8 bit. Vidare följer det med en header-fil med info om hur/vad kameran hade för inställningar vid fototillfället.

 

Alright, detta är ju sannolikt inte för dig men lite kuriosa iaf ;)

 

10 tips (som egentligen är för Lomografi):

 

1. Ha alltid din LOMO (kamera) med dig.

2. Använd den när som helst - dag som natt.

3. Lomografi är en den av ditt liv.

4. Gå nära!

5. Tänk inte!

6. Var snabb!

7. Du behöver inte i förhand veta vad du fångat på filmen.

8. Du behöver inte veta det efteråt heller.

9. Skjut från höften

10. Strunta i regler!

 

Lycka till med fotandet

 

<^> To Boldly Go Where No Man Has Gone Before <^>

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...