Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel Format i cell


Claudius

Rekommendera Poster

Excel

=TEXT(A2; "DDD")

 

Problemet är som följer.

Jag har mina nationella inställningar för Win WP = Finland (Svenska)

Det innebär att den tabell som innehåller de olika formaten när man väljer format för celler inte innehåller DDD som ett format för att visa dag(t.ex sö, må) osv.

Ändrar jag däremot mina formler så att jag istället för att använda ddd använder ppp så visas rätt dag(t.ex. sö,må). Så långt är all helt OK.

Mitt problem uppstår genom att de svenska Excelblad jag får insända innehåller fält med format-angivelsen DDD.

Jag får alltså ett antal Svenska Excelblad varje månad som innehåller celler med formeln =TEXT(A2; "DDD").

För att få det hela att fungera har jag som jag ser det nedanstående alternativ:

- Ändra de celler som innehåller Formatet DDD till ppp. (Omöjlig lösning i praktiken)

- Skriva en macro som letar efter =TEXT(…. ) och och ändrar formatet DDD till ppp (Inte heller nån vidare bra lösning).

- Försöka få min Excel att förstå att DDD skall tolkas på samma sätt som ppp. Detta skulle vara den bästa lösningen, men är det möjligt att få in DDD i tabellen med de olika formaten ???

mvh/Claudius

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ditt svar!

Problemet är att eftersom jag inte använder Nationell inställning=Sverige, så finns inte Formatet ddd i tabell Anpassat utan jag har istället Formatet ppp. Min önskan är att det skulle gå att komplettera tabellen Anpassat med ddd, så att det skulle gå att använda Formler med angivet format ddd utan att byta nationell inställning.

Mvh Claudius

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi

 

Om du markerar ppp i anpassat

och döper om till DDD och sedan ok

Då skapas väl ett format till som blir DDD

ppp ligger fortfarande kvar.

Kan ej testa när jag själv kör svenskt.

 

Mvh

Stenstone

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jo du har rätt det bildas ett format till som blir DDD och ppp ligger fortfarande kvar i tabellen. Så långt är allt väl, men när jag sedan sätter in en formel =TEXT(A2; "DDD")i en cell så blir det ingen omvandling av datum som finns i A2 till t.ex sö. Istället får jag som resultat i cellen bokstäverna DDD. A2 innehåller 1.2.2004

Om du vill testa så behöver du bara:

-gå in på kontrollpanelen

-välj nationell inställning Finland(svenska)

-skriv in formeln i ett excelblad och testa

mvh/Claudius

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...