Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hj'lp! Datorn fungerar knappt!


MrOrsh

Rekommendera Poster

N'r jag startade datorn imorse s[ b;rjar den med att ber'tta att h[rddisken 'r tvungen att insekvenskontrolleras. Jaha, t'nker jag och l[ter den g;ra det. Kommer in i Windows n[gra minuter senare och allt ser f;rj'vligt ut. Kan inte skriva de tre sista svenska bokst'verna i alfabetet av n[gon konstig anledning. Hela datorn g[r j'ttesegt, bakgrundsbilden 'r borta det 'r bara bl[tt, startmenyn 'r helt 'ndrat och g[r inte att 'ndra tillbaka heller. tex. krysset och de andra ikonerna i h;gra h;rnet av f;nster 'r betydligt mindre 'n orginal. Vissa filer g[r inte att komma [t, bilder etc.

 

och sysmem[terst[llningen hittar inga tillf'llet att [terst'lla, bara fr[n idag, men d[ 'r ju redan allt f;rst;rt s[ det hj'lper nog mindre bra.

 

Hj'lp!

Vad ska jag g;ra!_

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tur fungerar det att trycka ALT+SHIFT på vänstra sidan av tangentbordet.

 

annars:

 

 

Start

Kontrollpanelen

Datum, Tid, Språk och nationella inställningar

Lägg till ytterligare språk

 

Fliken Språk:

under Texter och inmatningsspråk

Information

Välj svenska -svensk

Om inte svenska finns under installerade tjänster måste du lägga till den där.

 

[inlägget ändrat 2005-09-04 12:14:14 av Mats S]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Skulle nästan gissa att det inte går o ändra språk heller?

Problemet verkar allvarligt. Har du skannat efter virus o annan ohyra?

 

En möjlighet kan vara att starta om datorn, om du inte redan provat detta. Risk finns förstås att den inte vill starta alls sen...

 

Eva

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att ändra något. Inga inställningar sparas när man trycker verkställ någonstans. (sitter vid en annan dator nu, därför jag kan skriva å,ä,ö). Har skannat efter virus men hittar inget. Och förmodligen så är det inte hårddisken det är fel på heller eftersom den är så pass ny (ca: 2-3 månader).

 

Har startat om ett par gånger men ingen skillnad. Jag har även försökt att installera om windows. Valde uppgradera istället för ny installation eftersom det rekomenderades. Men det fungerade inte, datorn startades om sen kom det upp ett felmeddelande och så fick man välja om man ville starta en helt ny installation av Windows eller om man ville avbryta. Jag avbröt och kom sedan tillbaka till Windows, med samma problem som innan.

 

Funderar på en omformatering. Men jag är lite osäker. Hur formaterar man om en S-ATA disk. Har disketter med drivrutiner till den, men jag har ingen diskettenhet kopplad till datorn. (fick den ihopbyggd från ett dataföretag). Måste man använda dessa disketter eller är drivrutinerna redan installerade på något sätt? Som sagt, är osäker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har viktiga saker på hårddisken, så prova om det går att göra en nyinstallation utan formatering för att rädda det som går att rädda.

Om inte, så kan du väl alltid bränna ner drivrutinerna på cd, så borde du lugnt kunna formatera.

 

Eva

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Det står att vid en nyinstallation så kan viss information gå förlorad. Men jag bränner ut allt jag har nytta av och sedan provar jag att göra en nyinstallation. Fungerar inte det så formaterar jag. Var så länge sen jag gjorde det på någon dator nu. Hur börjar man? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isch. Det lät knepigt. Eftersom jag använder NTFS filsystem. Och det där med startdiskett känns ju som att det blir lite svårt att klara sig igenom eftersom jag inte har någon diskettenhet på datorn. Går det att bara köra igång och formatera med hjälp av WinXP skivan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns en tydlig förklaring hur man formaterar och installerar från cd. Följ den så ska det säkert gå bra, om hårdvaran är OK.

 

Eva

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citerar: "Om du har NTFS fil system så är det lite mer komplicerat! Då ska du som ovan starta med startdiskett i, Och när du kommer till A:\Promt så skriver du där fdisk!

 

Och börjar med att ta bort en icke dos baserad Partition. Sen skapa en ny efter detta en DOS Baserad om du vill ha FAT 32 eller en icke DOS baserad om du vill ha NTFS filsystem"

 

Men jag förstod inte riktigt det. Så jag antar att det alltså inte behövs göras. Kör guiden formatera från cd! som han skrev istället.

 

Tack för hjälpen! Hör av mig om det blir några komplikationer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en bra guide. Men det har uppstått ett litet problem. Allt går bra tills jag ombedstrycka F6 för att installera SATA drivrutinerna. Det står att datorn inte hittar några drivrutiner även fast jag sätter i skivan (brände ner drivrutinerna som fanns på disketten, eftersom jag som tidigare beskrivet inte har någon floppy på datorn). Så fort man trycker "S" så kommer det således upp en skärm med "Datorn hittade ingen enhet blablabla". Måste man verkligen ha en diskettstation? det borde väl fungera lika bra med att ladda drivrutinerna från cd-skivan?

 

Annars får jag väl se mig om efter en USB-floppy. För det fungerar väl garanterat..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får kanske "tvinga" windows att förstå var drivrutinerna finns. Har du ingen möjlighet att söka manuellt (bläddra)?

 

Eva

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt, men hittar inget. Rätt knapphändig information från datorn just i det tillfället. Titta på bilden från guiden: http://web.telia.com/~u45200358/S-ATADrivrutiner.PNG

 

När jag trycker på "S" så kommer det helt enkelt upp ett meddelande om att datorn inte kunde hitta någon diskettenhet och man kan välja antingen att avsluta installationen, eller att fortsätta utan att intstallera någon drivrutin (vilket resluterar i att datorn inte hittade hårddisken när den skulle installera Windows). Kan någon bekräfta mina misstankar om att det helt enkelt dumt nog inte går att installera SATA drivrutiner från annat än diskett?

 

Tack för snabbt svar Eva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Eftersom du har tillgång till en annan dator, kan du inte då flytta diskettstationen till den datorn tillfälligt? (men kolla då noga hur kablarna sitter i diskettstationen, det är ibland möjligt att vända dem fel)

 

Eva

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

hmmm. glömde att det är en rätt ny dator du har. Om den är förseglad o du bryter förseglingen så kanske inte garantin gäller längre.

 

Eva

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan öppnat datorn så det spelar ingen roll. Provade med en gammal gammal floppy, men den hittades inte ens i windows så jag antar att den inte fungerar som den ska alls.

 

Men jag antar att jag måste installera drivrutinerna på ett eller annat sätt, eftersom datorn inte ens hittar hårddisken under installationen.

 

Skulle iofs kunna ta ut den här och prova med den, men då kan jag nästan lika gärna vänta tills imorron och gå ner på datorbutiken i stan och be att få låna en usb-floppy (om dom nu går med på det).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men jag tror jag vet anledning. Installerade i förtvivlan Kazaa K++ här om dagen i hopp om att hitta en filmsnutt jag letade efter. Tänkte att det kan väl inte göra så mycket att bara ladda ner den och sen avinstallera. Men tji fick jag. Återigen, använd inte kazaa. så slipper ni lära er det den hårda vägen. Förmodligen kom det alltså nått skit därifrån.

 

Prövade med att ta disketten från den här datorn nu också, men den verkade inte fungera heller.. (underligt) det står samma sak att den inte hittar någon diskettenhet. Men ska pröva med en usb-diskettenhet så snart jag får tag i en.

 

(För den borde ju iallafall hitta diskettenheten, ÄVEN om hårddisken nu mot all förmodan skulle vara trasig)

 

[inlägget ändrat 2005-09-04 19:23:49 av MrOrsh]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

nja, det beror ju på om du använde programmmet och tanka filer och körde filerna... att hämta och installera programmet är som att inst vilket program som helst

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tankade några filer. Dock inga .exe utan bara ett bar skejtfilmer. Men så vitt jag vet så kan det förekomma typer av virus i sådana också. Och om det nu är så att hårddisken är pajj så borde det väl inte gå att komma in in windowsmiljö överhuvudtaget. Vilket det gör. Men då ser allt som sagt konstigt ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En hårddisk kan vara trasig på flera sätt.

Är det skadade klustrer (sektioner av diskytan) kan hårddisken fortfarande fungera, men det kan bli fel när data ska lagras/läsas från de områden som är skadade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men just för tillfället så är det ju inte hårddisken som krånglar, utan att datorn inte verkar hitta någon floppy enhet. Har fått veta att det ska gå lika bra med ett usb-minne med drivrutinerna på som med en usb-floppy så jag ska pröva det. Btw, måste man aktivera en floppy-enhet i bios. Eller letar datorn automatiskt efter den när man startar datorn med den ikopplad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju möjligt att floppyn är inaktiverad i BIOS eftersom du köpt datorn utan floppy. Gå in i BIOS o kolla.

 

Eva

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...