Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grabba VHS


ns

Rekommendera Poster

Jag, eller egentligen min far, är ute efter ett videoredigeringskort till sin dator. Dels ska han använda det till att redigera filmer filmade med digital-8, men eftersom han köpte sin första videokamera 1982 så finns ett klart intresse av att även kunna redigera vanlig VHS.

 

De kort jag hittat, som t.ex Pinnacle studio DV PLUS, som är i lagom prisklass har bara DV-ingång. Däremot Matrox RT2000 har även SVHS och komposit ingångar. Men den går ju loss på 15000.

 

Vad är billigaste eller iallafall mest prisvärda lösningen för att kunna få in även gamla VHS-filmer i datorn?

 

Hans dator är en PII 400 64MB RAM vilket är gränsfall. Om man slänger in ytterligare 256 i RAM och en rejäl hårddisk, kan man då redigera skapligt på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viking Virus

Hmm...

DV500 Plus kanske är något om jag minns rätt.

Från Pinnacle.

Men har hört att många har problem med Pinnacles grejer. Sedan så ligger väl priset lite väl högt. Runt 10 papp.

Finns andra här som kan mer.

Du kanske borde kolla på Canopus-produkter ? www.justedit.com ska vara rätt...

Har hört att dom är rätt fina.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-07-02 23:59:25 av Viking]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Att överhuvudtaget fundera på att redigera video på en p-2 400 MHz är dumt.

 

Så snabb dator som möjligt är bra.

Bygg en ny med Duron / Athlon på minst 1000 MHz.

 

RAM bör vara 512 MB.

Pinnacle finns i "rena" VHS-kort, dvs. rena analogkort. Kostar typ 2000.

Köp ett sånt.

 

Firewire-kort finns att köpa också. Som rena firewire-kort. ( Firewire heter en förkortning ISO-någonting som jag glömt i skrivande stund. Korten kostar under tusenlappen)

 

Programvara tillkommer, men finns att få billigt. ( För VHS-redigering får man programvara på köpet med pinnacle-kortet)

 

 

4000:- för nytt mobo/processor/mer minne

2000:- för pinnacle analogvideokort

1000:- för "firewirekort"

2000:- för ny STOR hårddisk.

1000:- för nytt grafikkort.

-----------------------------

10.000 "spännasetas"

 

Och då får farsan en ny dator på köpet..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ehh... varför skulle man inte kunna redigera video på en PII 400? Det gick ju fint på den tiden så varför inte nu. Vi har många olika modeller i vår park, på i princip alla går det finfint att redigera video. Och då talar vi om allt från Celeron 433 och PII 400 till PIII 733. Skillnaden är faktiskt rätt liten. Vi har till och med en 8600:a (en Mac för er som inte är insatta) på 250 MHz, frågan är om den inte är den som funkar bäst. Det ända som skiljer är hur långa renderingstider man får!

 

Annars skulle jag rekommendera Director's Cut från Miglia (www.miglia.com). En signalkonverterare som du kopplar till FireWire. Funkar strålande och du slipper allt drivrutinsstrul. Förutsätter iof att du har FireWire i burken, men ett FW-kort går ju på max en tusenlapp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att överhuvudtaget fundera på att redigera video på en p-2 400 MHz är dumt.

 

Äsh, allt hänger på minnet och redigeringskortet. Att redigera video på "iMac-vis" är stenkorkat med långsam processor förvisso, men så kan man juh inte arbeta ens för hemmabruk ;)

 

DV500 bör väl inte gå lös på mer en drygt 6kkr beroende på vart du köper paketet - väl investerade pengar förutsatt att det fungerar med systemet (vilket inte alltid är fallet).

 

Ett begagnat DVRexM1 eller liknande Canopusprodukt är ett annat mycket bra alternativ.

 

Håll dig iaf borta ifrån mjukvarulösningar som rena firewirekort och analoga kort som inte har hårdvarustöd för en bra codec som går att redigera med.

 

Räkna med minst 4-5kkr iaf för att få en riktigt trevlig lösning som inte är iMac-seg ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...