Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkort


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Har ett radeon x600 vilket är den klart svagaste delen i min pc. Planerar att uppgradera.

Jag har satt gränsen vid 4000kr och kommit fram till att 6800gt skulle passa bra.

Jag undrar, är det stor skillnad mellan 6800 och 6600? 6600 är trots allt en tusenlapp billigare.

En annan fråga: Hur stor skillnad är det mellan de olika tillverkarna. xfx, asus, gigabyte, gainward osv?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej

Skillnaden mellan 6800 och 6600 i siffror vet jag inte men det finns ett antal tester ute på nätet som du kan läsa, t ex. www.tomshardware.se

 

Skillnaden mellan olika tillverkare på 6600GT korten är att vissa "överklockar" sina kort redan i fabriken. Gainward gör så på vissa av sin modeller. Det ser du på klockfrekvensen på GPU och hastigheten på minnena.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Ok. Men de här korten som redan är klockade, kan man själv klocka dem ännu högre eller ligger de redan på max?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Med Gainward så följer det med ett program där man kan höja hastigheten på både processorn och minnet lite till. 6600GT korten blir ganska varma som dom är och klockar man dom lite till så bör man nog kolla upp tempen noga. Jag har bytt min orginalfläkt mot en Zalman pga detta.

 

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306460&cks=PRL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej!

 

Om du satt gränsen på 4000 kr behöver du inte nöja dig med 6800 GT. Jag köpte ett 6800 Ultra för 3200 kr i en lokal butik, www.styggapojken.se.

 

Har även sett butiker som säljer x800 pro för under 3000 kr.

 

//Pedro

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Har kollat lite på kort som kräver två kortplatser. Hur fungerar detta? Vill inte sitta med ett dyrt grafikkort som inte passar! Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...