Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AMD problem!


Speedolino

Rekommendera Poster

JAg köpte en ny dator för några månader sen. En AMD Ghz 128 mb ram, 43 gb hårddisk, dvd, brännare, Geforce MX 2 32 mb och Win 98. Jag börjar bli trött på den nu. Den hänger sig hela tiden. När man spelar spel, surfar eller skriver. JAg har försökt det mesta. Formatera, scandisk, antivirus, diskdefragmentering. Jag behöver hjälp. När datorn hänger sig blir skärmen blå och det står "Ett allvarligt undantags fel" eller nåt sånt. Hjälp!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Har du överklockat burken ?

Har du det, så "normalklocka" den !

 

Har du inte ö-klockat burken, så gå in i BIOS och sätt allt på "normal", inte "turbo" eller liknande. Det brukar hjälpa.

 

Annars KAN det ju vara ett hårdvarufel.

Kasst minne, dåligt moderkort etc. Men det är som sagt ovanligt. MEN uppstår det fel på hårdvaran brukar dessa uppstå efter några veckor / månader.

Klarar man datorns första halvår, brukar burken hålla "livet ut".. (alltså den livslängd som står i pappren, typ 100.000 timmar eller liknande)

 

Skaffa Sandra och låt henne kolla vad som är galet. http://www.sisoftware.co.uk/

Programmet är gratis. (och mycket bra)

 

MVH

pedagogen

 

[inlägget ändrat 2001-06-28 20:58:11 av pedagogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt operativsystem!!!

 

När jag köpte min dator för 1 och ½ år sen (en athlon 500 MHz) installerade jag Win98SE, men det krashade precis hela tiden. Installerade Win95 och allt blev direkt mycket bättre...

 

Nu kör jag Win2000 och dator får som på räls. Klart den hänger sig nån gång, men inte alls som förut.

 

Om du installerar Win2k, se till att du har rätt drivrutiner till allt i din burk, annars kan det krångla...

 

 

 

Anttu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Anttu har rätt i att win98SE är dåligt.

Win98 +SP1 +IE 5.5 (eller IE 5.1) +Active X 8 är faktiskt bättre och snabbare än både Win98 SE samt ME !!!

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för nätaggregat? Du måste ha ett på 300W annars räcker inte strömmen till.

Är minnet Athlon-godkänt?

 

Har det varit problem ända från början, eller har de kommit nu?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Glöm inte via Chipset drivrutinerna ( som ligger på cd-skivan du fick med din dator eller finns att tanka på www.viahardware.com 4-in-one drivisarna.

 

Utan dem kan var som helst hända ..

 

__________________________

Ful elak och skitig !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för all hjälp jag har fått.

Men jag har två frågor.

1. Bios, hur hittar jag det programmet?

2. Överklockning, vad är det?

 

Tacksam för all hjälp

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS, under datorns uppstart så brukar det stå "HIT DEL for setup" men del kan vara något annat iof, men det brukar stå något liknande.

 

Överklockning är att du "trimmar/höjja" din CPU(Prestanda), att prestera mer än den´s orginal "klockfrekvens". 800Mhz kan då gå i E.x 872Mhz..

 

 

//Depto

_______________________________________

Trassla inte till saken genom att komma

dragande med fakta.

/Groucho Marx

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för all hjälp igen.

Datorn hänger inte sig längre.

Jag gick in i Bios och ändrade till Normal. Men är det meningen att det ska stå på FAST för det har det gjort ända sen vi köpte datorn och det var inte vi ändrade den till FAST.

[inlägget ändrat 2001-06-29 11:52:25 av Jocke19 ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

"Fast" är något snabbare läge än normal. Betyder lite olika på olika moderkort, men något förenklat så handlar det om busshastigheter, minneshastigheter etc. Klarar datorn att gå felfritt på "fast" så skall man givetvis ha det läget. Annars så är "normal" att föredra.

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just wipe & clean2

Finns det en sån fuktion i alla BIOS?

Jag har aldrig sett något sådant.

Och vad innebär "fast"? Höjer cpu:n sin klockfrekvens automatiskt eller?

 

Mvh/Wipe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt mig gissa Asus moderkort?

 

Och det där med att det måste vara 300W agg är en myt, det är amperen som är viktig. Kör själv på 235W och rejält strömkrävande hårdvara, och har inte haft några problem.

 

 

 

Everybody right there, get on up!!

Everybody right here, get on up!!

Check the microphone!!

Check the microphone!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde snällt fråga fysikfröken om en extra lektion (om jag inte minns fel så är det så här):

P = I x V -> I = P/V

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har diskuterats förut.. kolla diskussion:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=190036

 

 

__________________________________________________

blueluna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahhaa då måste det vara ett mirakel att jag kan köra utan problem orkar inte titta just nu vilken ampere jag har men de som har samma ampere på sina agg har inga problem.

 

 

 

Everybody right there, get on up!!

Everybody right here, get on up!!

Check the microphone!!

Check the microphone!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jag har sett AMD Duron-konfigg. som körs på 135watts-nätdelar... Säljs i USA som lågbudgetdatorer..

 

Inget att rekommendera, dock.

 

Hursomhelst: 300watts-nätdelar SKALL räcka för AMD. ( Jag pratar inte om 10 år gamla grejor nu, utan om sådana som säljs idag). Däremot kan svagare grejor vålla problem.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...