Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vektoriserad bild??


Knatte Knäpp

Rekommendera Poster

Knatte Knäpp

Jag behöver vektorisera två jpg-bilder jag har. Någon som vet hur man gör? Beskriv gärna steg för steg i programmet Photoshop 6.0, eller liknande.

De två jpg-bilderna jag har är i 300 dpi.

 

Såvitt jag förstått är vektoriserade bilder sådana som bibehåller sin kvalitet (blir inte taggiga) oavsett hur stora (eller små) man gör dem.

 

Men hur gör man dem? Och i vilket format blir en vektoriserad bild? Är det i formatet eps? Eller kan man få dem i vilket format som helst?

 

Vore tacksam för ett snabbt svar. Behöver de vektoriserade bilderna någon gång i helgen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mr hansson

 

du kan inte vektorisera en bild i photoshop eftersom det programmet inte jobbar med bilder på det sättet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Nix, det går över huvud taget inte att vektorisera en pixelbaserad bild, dvs ett fotografi.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vektorbilder är matematiska beskrivningar av kurvor och ytor till skillnad mot bitmap-bilder som består av små rutor - pixlar. Den färdiga bilden kan skalas upp och ner utan taggighet däremot så behålls inte lika många färger som i ett fotografi. Freehand kan göra detta och även Illustrator, Corel Draw och Corel Xara. Det enklaste tycker jag är Adobe Streamline och du kan vektorisera vilken bild som helst, det är ju det som är vitsen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Än en gång.

Det går inte att vektorisera ett pixelbaserat foto typ Jpeg utan att förlora så mycket kvalitet att fotot blir helt värdelöst.

Den dag det går att vektorisera ett foto, den dagen är pixelbaserade bilders tid förbi.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

Får man fråga varför du måste ha dom vektoriserade? Wmf, d v s Windows meta fil är ju ett format som går hyfsat att förstora med någorlunda resultat, beroende på vad det är för en bild. Jag skulle inte prova med foton precis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
strandkanten

Om du har en jpg- eller gif-bild med ett fåtal färger kan du öppna den i Adobe Illustrator.

Därefter duplicerar du lagret, låser ursprungslagret och kalkerar av motivet på det nya lagret med hjälp av Ritstiftet.

Jag har på det här sättet gjort en snygg vektoriserad kopia av en taskig logo i gif-format.

Olämpligt för foton... Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Okej, men om man inte har Adobe Streamline eller något av de andra. Finns det gratisprogram? Jag testade demoversionen av Adobe Streamline för att göra om en logga - tog 1 minut och funkade jättebra men i demoversionen får man inte spara. Nån som har Adobe och vill hjälpa till? ;)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...