Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera-ominstallera


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej!

Jag måste formatera om min C:disk och installera om Win 98 se och Office. Jag har sparat över alla dokument foton m.m till D:disken.

Min fråga: Hur går jag tillväga? Ska sladdar till kringutrustning tas ur? Hur skriver man? Är det bara att stoppa i skivan med Win sedan för att installera? Kan man göra en säkerhetsCD när allt nytt är på plats med alla drivrutiner, inställningar för uppkopplingar m.m. är på plats? Hur gör man i så fall en sådan? Kan man ev spara sådana inställningar före formateringen?

Som ni förstår av mina frågor är jag mycket tacksam för ett utförligt svar.

Tack på förhand!

Annagson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta datorn med en statrdiskett i. (Har du ingen startdiskett kan du skapa en i: Kontrollpanelen->Lägg till ta bort program->Startdiskett.)

Enklaste sättet att tömma c: är att fomatera den partitionen. Skriv: format c: och följ instruktionerna. Efter ett par minuter är formateringen klar och det är dags för installation. skriv f: (eller vad din cd-läsare har för enhetsbeteckning), därefter install. Sen är det bara att följa instruktionerna. Se till att ha licensnummret till hands! Glöm inte att säkerhetskopiera viktiga filer samt adressboken, favoriter etc.

När instalationen är klar är det dags att uppdatera windows och alla drivrutiner. När allt är klart och du har ett väl fungerande OS kan du göra en "återställnings-CD" med t.ex. Norton Ghost.

Lycka till!

--------------------------------------

Commodore 64, FDD: Commodore 1571,

CPU: 6510 1MHz @ 1,8GHz,

Memory: 512 MB, Sound: 12 Channels

--------------------------------------

"Laga Trasiga Fönster"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan om du söker så finns det säkerligen 500 inlägg om formatering..;)

 

Uppdatera Mera :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

Glöm inte att säkerhetskopiera Emailen och alla installationsfiler till program som du har på hårddisken.

 

Nej, du kan inte spara inställningar innan formatering. (email-kontot kan du i och för sig spara genom att exportera det och sedan importera det igen)

 

Efter installationen så rekommenderar jag att du går till "enhetshanteraren" och aktiverar DMA för hårdisken.

Du bör även förutom andra drivrutiner köra drivrutinerna till moderkortet (skall du ha på en CD).

 

ha de

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-21 21:09:44 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...