Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Analog video till Digital video


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej !!

Har tänkt mig att föra över mina gamla videoband till digital sort tex dv-band, DVD,CD.

Just nu har jag bilderna på Hi 8 band och undrar vad man behöver i hårdvaru- och mjukvaruväg för att få filmerna till så bra kvalitet som möjligt(för en hemafixare).

 

//Famar

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Först så behöver du ett videofångarkort som omvandlar analog video till digital video. Till detta kan du använda grafikkort med analog ingång, video in, vilket inte är så vanligt. Du kan också köpa ett videofångarkort som PCI eller lös box med USB2 eller firewire, beroende på vad du har för ingångar kostar från 400-1000. Billigast är ett PCI kort. Du kan också köpa ett TV-kort, de flesta tv-kort har en analog video-ingång, finns tv-kort från också runt 400:- så du får TV på köptet (men jag vet inte om kvaliten på en enbart videofångare är bättre). Titta noga vilka programvaror som du får med kortet, det finns tex TV-kort där de skickar med kompletta redigeringsprogram där kortet kostar runt 600 vilket är lika mycket som man köper programmet löst för.

 

Om du ska gå hela vägen från band till DVD så är det bäst att köpa ett program (om du inte får med något bra med kortet, så skaffa kort först), man kan med lite jobb hitta olika gratisprogram och från detta göra jobbet i delsteg, men det blir oftast enklast/bättre att köpa något. Om man inte ska redigera filmerna för mycket så kan du tex köpa Ulead MovieFactory 3 (hämta programmet gratis i 30dagar för att testa). Eller Magix Makin CD & DVD. Både ligger på ung 350-400:-, och är väl värda dessa pengar. Om nu nu har en DVD brännare så har du allt ihop. Vill du också redigera filmerna, mer än de nämda programmen klarar så har du tex Pinnacle Studio som ett bra val, kostar runt 800:- och klarar också hela vägen från capture till bränningen. Programmen ordnar också trevliga menyer etc. Lycka till.

 

Titta på tex http://www.inwarehouse.se/portalStart.aspx

 

och respektive korts egna hemsidor så hittar du vilka programvaror som följer med. Vanligt är att Ulead's produkter följer med, vilket inte är ett dåligt val.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...