Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ethernet


Thomas S. Westberg

Rekommendera Poster

Thomas S. Westberg

Vilka tillägg måste jag ha för att ansluta min PB G3 till en iMac genom ethernet (cross over)? När jag väljer Ethernet i AppleTalk säger den att det är något fel och att nätverksanslutningarna ska kollas. På iMacen fungerar det dock.

Kan vara så att kabeln inte är en cross over, men då borde det väl inte gå att välja ethernet i iMacens AppleTalk heller?

 

mvh/

TSW

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas S. Westberg

Har kollat runt lite, och det måste vara kabeln som var en crossover (okunnig personal, dålig förpackning), för iMacar kan visst aktivera ethernet även om det inte finns en fysisk koppling.

 

Så ja. !x#*@¡ kabel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett ganska känt faktum att "crossover" kablar kan strula när man kopplar ihop datorer. Det är ju inte någon standard om man säger så. Bäst vore att köpa en billig hub och koppla ihop datorerna genom den. Då uppstår minst problem.

 

Du kan försöka att starta Ethernet i AppleTalk inställingsprogram exakt samtidigt på båda maskinerna... eller ha kablarna ikopplade och sedan starta om båda datorerna och sedan prova att ställa in Ethernet.

 

Jag har själv haft problem med detta. Jag ledsnade till slut på allt strul och köpte en liten hub. Nu funkar det utmärkt och dessutom har jag en ny skrivare som körs över ethernet.

 

Lycka till,

Petra

 

PS, kablen du fick med PowerBooken är INTE en crossover

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas S. Westberg

Nej, vi använde en kabel som "enligt snubben i affären" var en crossover, men det var det inte. Idag, med ny riktig kabel, funkade allt hur bra som helst.

 

Tack ändå!

 

mvh/

TSW

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan jag inte hålla med dig Olof, jag har testat med två sprillans nya PowerBook G3 Series modeller utan att det funkar med "Crossover" (funkade däremot utmärkt med IRdA). Det är nog snarare så att de nyare datorerna är mer känsliga och vill helst ha en hub. Sen är det inte bara Macintoshdatorer som har problem med crossoverkablar, utan det är ett känt faktum även i PC-världen.

 

Det handlar om olika datorers nätverkskort och hurvida de tolkar crossover eller inte. I fallet med PB G3:or funkar det inte, jag har också hört rapporter om PB G3:or och iMacs och också mellan "blådårar" och de nyare datorerna. Så jag tolkar det så att man ska inte vara för säker på att funkar, bara för att det skulle vara samma kabel fast omvänt är vardera änden.

 

För övrigt kan nämnas att det funkade alldeles utmärkt att koppla min PowerBook G3 till min "gamla" 9600/200 med en crossover, medan min polare och jag gick totalt bet med våra sprillans PowerBöcker.

 

När du nu är så duktig på Ethernet vet du väl också att crossover-kablar inte klarar mer än 3-5 meter medan "rättvända" kablar klarar upp till 100 meter fram till en hub.

 

Slutligen är det ju lite trist med crossover om det inte alltid funkar och har man dessutom en PowerBook, som jag, vill man inte alltid sitta i datorrummet och jobba, utan kunna dra ett nätverk hemma till hubben och sitta på balkongen, i vardagsrummet, i sovrummet eller varför inte i köket som oväxling.

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Funderar på det, fast nu har vi ju byggt ett ethernet nätverk i lägenheten. Kan surfa från alla rum utom balkongen och muggen. Fast det går ju mede en skarvsladd också. Men det vore koolt med en AirPort till PowerBooken. Undrar vad Farallon ska ha för deras kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...