Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kompatibelt ljudkort?


squarehead

Rekommendera Poster

Vad ska man skaffa för ljudkort om man vill ha maximal bakåtkompatibilitet? Är det ett original SoundBlaster 16 ISA-kort som gäller, eller finns det några andra alternativ? Det måste fungera i rent DOS läge. Många gamla spel kräver t.ex. att man fyller i IRQ och DMA (något som bara är applicerbart på ISA kort om jag har förstått rätt). Jag skulle gärna ta ett PCI ljudkort, men kommer det fungera? Skulle va himla trevligt om ni kunde ge mig något tips. Men undvik 150-kronors korten, jag vill ha så lite brus som möjligt. Bara för att lägga en ribba när det gäller pris - säg 800 kr. Men det är absolut tak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ptja.. de flesta ljudkort har soundblaster pro-emulation.. hur väl de fungerar har jag ingen aning om dock - någon som faktiskt kör DOS får nog reda ut det ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten är det väl ganska tveksamt om ljudkort med ISA gränssnittet fortfarande säljs... Jag skulle kunna ta över brorsans SB16 kort, men då måste jag skaffa något annat ljudkort åt honom. Och grejen är att det måste fungera ihop med det klassiska musikprogrammet FT2 (FastTracker 2). :) Många ljudkort verkar ha svårt att hantera sampling från FT2 -> datorn rå-hänger!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasttracker? Nog för att man kan bli nostalgisk - men det finns väl inget kultvärde i det skräpet? ;) ..en billig protrackerkopia som inte går att använda idag - pröva något mer modernt som fungerar i win32 istället...

 

Octamed Soundstudio är rätt trevligt.

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag faktiskt ingen förståelse för vad du säger.. Fasttracker 2 är ett utmärkt program. Kanske främst för sin snabbhet! Men jag gillar faktiskt gränssnittet också. Anledningen till att brorsan faktiskt kör FT2 fortfarande är att han sitter med en gammal Pentium dator på 75 MHz. Den får jobba om den ska spela en MP3 fil i Winamp. Vispar man samtidigt runt med muspekaren lite samtidigt så kan det uppstå avbrott i ljudet. Säger det något om prestandan?... FT2 fungerar dock utmärkt i DOS. Han använder ändå inte 32 kanaler 16-bitars stereosamplingar. Så programmet fyller sitt syfte. Och kom inte med några uppgraderings-tips här nu. :) Det är inte aktuellt..

 

[inlägget ändrat 2001-06-16 17:09:16 av Daniel Thornberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett Soundblaster 128 PCI som funkar i rent dosläge, och låter väl ungefär som ett SB16. Det är lite struligt att få till det i rent dosläge men det funkar.

 

Försök annars att hitta ett beg. Turtle Beach, de har gjort de absolut bästa ISA-korten.

 

Ta inte allt Weyland säger på allvar. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och kom inte med några uppgraderings-tips här nu. :) Det är inte aktuellt..

 

Uppgradera till ett program som funkar i grafiskt läge vet'ja.. finns drösvis med resurssnåla och bra trackers för windows... problemet med fasttracker ÄR just ljudkorten... Eller ännu bättre - kör in BeOS och använd någon tracker som finns till det - ex. Soundstudio :)

 

Men visst, det är svårt/omöjligt att byta program bara sådär.. men en tracker är en tracker är en tracker - att lära sig en ny bör inte ta lång tid ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att FT2 inte är grafiskt? ;)

 

Jag tror inte att det är så svårt att byta tracker heller. Jag kör själv med MadTracker i Windows faktiskt. Skulle väldigt gärna vilja testa BeOS förresten, men mitt hårddiskkontroller-kort stöds inte av BeOS.

 

Om du vet någon Windows-tracker som flyter bra på en Pentium 75 MHz så tar jag gärna emot tips. Jag har testat ModPlug Tracker på hans dator och den var riktigt seg. (Vidare har den 40 MB minne, 1 MB grafikminne (!), en 3.4 GB hårddisk, en 4x CD läsare och en icke-fungerande diskdrive). En höjdare med andra ord.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Vad menar du med att det är struligt att få till det? Mycket jobb i AUTOEXEC.BAT? Är Turtle Beach ljudkorten fullt SB16 kompatibla?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja.. jag har juh ingen P75:a här att testa mot ;) SBStudio sägs ha extremlåga systemkrav - har dock inte testat det, det suger kanske rejält (och verkar vara ett dosprogram i grunden). Palerider kanske återvänder ifrån utelivet någon gång och kan komma med bättre förslag.

 

http://www.octamed.co.uk är min favorit - men systemkraven är lite höga (vet inte hur den känns på en P75).

 

För dem som vill köra FT, IT å lite andra gamla DOS-trackers under NT finns alltid SoundFX2k: http://www.softsystem.co.uk/page4.htm btw.

 

Borde finnas någon mysig tracker till Linux om inte BeOS fungerar?

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...