Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avance AC97 Audio


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag har ljudkortet Avance 97 audio installerat på min PC och jag har Windows XP. Jag har ljud i högtalaren och ljudkortet fungerar bra, men jag har ett problem med MIDI. När jag ansluter min MIDI keyboard finns det ingen anslutning till ljudkortet. Jag har även prövat via USB men det fungerar inte heller. Det kommer inget ljud trots att alla volymenheter är på.

 

Jag är lite smått desperat och hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig.

 

MVH Pernilla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in på Kontrollpanelen - Ljud och ljudenheter

Där under fliken Ljudenheter har du då bland annat Uppspelning av MIDI-musik så kolla där under Standardenhet: så borde din keyboard finnas med där.

 

* The Future Is Here! *

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack för svaret, men det verkar inte vara så enkelt tyvärr. Jag gjorde som du skrev men under "uppspelning av MIDI-musik" (standar´denhet) dyker bara Microsoft GS Wavetable-programvara och det finns inga andra alternativ i listan! När jag vill starta anslutningen av keyboarden kommer en felnotis "there are no MIDI input devices". När jag kopplar via båda USB-portarna som jag har kommer annan felnotis som säger "! Bulk Receve time out Error!"

 

Jag har också installerat DirectX 9.0 och även ett par drivers för ljudkortet, men tyvärr ingen skillnad... Kan någon fortsätta hjälpa mig? Jag börjar misstänka att det är ljudkortet det är fel på?

 

Tacksam för svar!

//Pernilita

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att installera om drivrutinerna för ljudkortet? Normalt så borde du ha en MidiDevice installerad som matchar ditt ljudkort.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Det har jag inte provat, men nu gick det lite över min tekniska kunskap... Var kan jag hitta drivrutinerna? Det vill jag nämligen genast pröva.

 

Tack!

 

//Pernilita

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den här sidan finns det flera drivrutiner till just ditt ljudkort, vet du vilket chipset du har på ditt kort skall du välja det annars väljer du det som heter Avance AC´97 for Intel om du har en Pentium-dator.

http://list.driverguide.com/list/company263/

 

För säkerhets skull gör en systemåterställningspunkt ifall denna drivrutin inte skulle fungera.

 

Ladda hem filen...

 

Avinstallera de drivrutiner du har installerade på datorn nu för att inte orsaka en konflikt med de nya drivrutinerna. Detta gör du via kontrollpanelen>system> maskinvara>enhetshanteraren. Scrolla ner till Ljud-, video- och spelenheter, högerklicka på ditt ljudkort välj inaktivera eller avinstallera.

 

Du är nu redo att lägga in de nya drivrutinerna, detta gör du i kontrollpanelen>Lägg till maskinvara.

Du får då fram guiden för installation, tryck nästa. Datorn kommer då att söka efter nya enheter och troligen inte hitta några, kryssa i Ja, jag har redan anslutit maskinvaran och tryck nästa.

Du får då upp en lista med den maskinvara som redan finns installerad, gå ner till lägg till ny maskinvaruenhet, tryck nästa. I följande ruta skall du välja, installera den maskinvara jag väljer manuellt från en lista, tryck nästa. Välj nu Ljud-, video- och spelenheter, tryck nästa. Tryck diskett finns, välj bläddra och leta sedan upp den plats du lade drivrutinsfilen på, markera filen och tryck öppna. Tryck sedan OK så skall installationsprogrammet starta.

 

Kan vara så att drivrutinerna laddas hem i zip-format och då måste du öppna zip-filen först.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej igen!

 

Nu har jag även testat detta, men det verkar ändå inte fungera. Jag har även hittat en driver som heter ac97ich4.zip och det står att det är för MIDI Windows xp. Jag har laddat ner den, men det verkar inte som om jag kan installera den? Jag vet inte heller om den kommer hjälpa mig.

 

Någon som vet vad jag talar om?

 

//Pernilita

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan eventuellt gå in på Microsofts hemsida och titta om dom har några uppdateringsfiler till ditt ljudkort.

 

Kan du testa om Midi-enheten fungerar i meningen spela upp midisekvenser. Gå till den här datorn, klicka sök, markera alla filer och mappar, på den nedre raden skriv *.mid.

Dubbelklicka på någon av filerna som kommer fram vid sökningen för att testa om du får något utljud.

 

Får du något ljud så är inte midienheten felaktigt inställd. Då är det nog snarare en fråga om vad du skall använda för typ av program för att kunna spela in...

 

 

[inlägget ändrat 2004-11-08 20:50:12 av Metalmaid]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Kolla upp vad ditt moderkort heter, märke/modell. Kan använda ett systeminformationsprogram om du inte vet: http://www.lavalys.com

Klicka på Products - Everest Home Edition

 

Om du då hittar det så besök deras hemsida istället för drivrutiner till ljudet..eller skriv här namnet på moderkortet. Om du inte har en 'märkesdator' som till exempel: Compaq, Dell, Fujitsu siemens...då är det deras hemsida/hemsidor som gäller.

 

Dyker den inte upp där så hittas den alltså inte av operativsystemet...kopplar du den bara via Usb så kanske någon uppdatering där kan hjälpa för Operativsystemet samt moderkortet.

 

Vad är det för märke på keyboarden?

 

* The Future Is Here! *

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...