Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag har följande problem att shkdisk körs vid upps


Peter78

Rekommendera Poster

Jag har följande problem att shkdisk körs vid uppstart av datorn väldigt ofta!

Med felmeddelande som jag hittade i fel loggen är följande!:

 

Ntfs Fel Disk 55 Saknas FAMILJEN Filsystemstrukturen på disken är skadad och oanvändbar. Kör verktyget CHKDSK på volymen C:.

 

 

Är det någon som vet hur man kan lösa problemet!

 

Jag har provat att om installation Windows Xp Pro men det hjälpte i ca 2 till 4 veckor sedan är felet till baks igen.

Ibland kan felet dyka upp efter någon dag eller till och med samma dag jag om installerade systemet ( Windows Xp Pro) !

 

När jag kör CHKDSK säger den att den har hittat felet och de saknande filer och att den ska reparera och att den lyckades.

Det kan ta ex antal dagar i bästa fall 2-3 veckor så är felet till baks, jag förstår inte felet!

 

All hjälp är välkommen!

 

Peter

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Ofta så lägger hdd tillverkarna ut reprationsverktyg på sin webplats. Se om du hittar ett till din hdd.

 

Lycka till

 

Athlon64 3200+, Abit kv8-max3, Radeon 9800pro, seagate 160gb s-ata, HyperX pc3500 512mb.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haj har testat med hdd tillverkarna reparationsverktyg och inget fel har hittats samt att jag har fått hårddisken utbytt mot ny, men felet finns kvar och är det samma!

 

Mvh Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har det senaste drirutinerna och de senaste uppdates.

Allt som går att uppdatera är uppdaterat inkl bios m.m.

 

Mvh Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att det ligger som schemalagt att chkdisk ska köras varje gång vid bootning? Verkar konstigt i så fall att det "bara återkommar" av sig själv... Kolla schemaläggaren om något finns där. Annars kan du ) i Kommandotolken (Start/Kör skriv cmd & klick på OK) skriva in följande kommando: Chkntfs X: & sedan ENTER Då får du först reda på om du har NTFS & dessutom ska du få reda på om det finns något schemalagt. Finns något schemalagt så ska detta kommando hjälpa (tar bort schemaläggningen) Chkntfs x/ X: . OBS! Gäller endast OM du har NTFS-filsystem. Finns inget schemalagt kanske en körning från Kommandotolken hjälper? Skriv in chkdsk /F & sedan ENTER. Ev måste du starta om burken för att chkdsk ska kunna köras (du får i så fall frågan om du vill tillåta detta tills nästa gång burken startas).

(Byt ut X här ovan i kommandona mot bokstaven som gäller för din hårddisk som bökar).

Är disken stor kan de 2 senare av ovanstående kommandon ta en bra stund att gå klart, så var beredd med en långfilm eller dyl.

Du kan även läsa själv här & ev få mer tips...

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;160963

Nästa sida står det att det gäller för W2000, men det är lika i XP. http://support.microsoft.com/?kbid=218461

Gådd lökk

Man ska va som man é,

då man inte vart som man skulle...

 

[inlägget ändrat 2004-09-17 19:52:29 av sysk167]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då du kör chkdsk vare sig det är fr Kommandotolken eller via högerklick på ex C-disken & Egenskaper/Verktyg/Felkontroll: testa att fylla i bägge rutorna för att Repa alla fel & söka alla skadae sektorer & repa dessa. En till sak som ev kan vara orsaken: Virus-pgm. Ex Nortons "totalskydds-pgm (kommer ej på namnet) har jag för mig är inställt att burken ska kollas minst 1 gång/månad. Annars om detta ej är gjort så sköter Norton om att en chkdsk körs vid nästa start av burken.

Har själv Panda Titanium & detta gör INTE "på dette vise".

Man ska va som man é,

då man inte vart som man skulle...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...