Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Adressbok i Win ME


Koppsnurr

Rekommendera Poster

Finns det något sätt att få ut adresserna ur adressboken i Outlook Express om man inte gjort backup till en .wab fil?

Jag har en dator som sagt upp sig men lyckats återskapa alla filerna från disken. jag vill nu lägga över adresserna i en annan dator som har XP men den enda .wab filen som fanns i den gamla datorn var tom. Vart lagras adresserna till Outlook Express i Windows ME?

 

 

 

"Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra på allting och de begåvade så fulla av tvivel"

- Bertrand Russell

 

[inlägget ändrat 2004-08-07 18:18:06 av Koppsnurr]

[inlägget ändrat 2004-08-07 18:22:36 av Koppsnurr]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den bör ligga i ENHET:/program/Outlook Express där ENHET symboliserar den disk där Outlook Express är installerad ex. C eller D. Pröva att leta efter den med sökfunktionen och skriv wab.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Normalt i Win ME

C:\WINDOWS\Application Data\Microsoft\Address Book\X.WAB

 

Adressboken finns ibland också backupad i filer som heter

~

alltså bara ett tilde-tecken och utan filnamnstillägg.

Och cirka 180 kb.

 

Kör en sökning efter just

~

och inget annat.

 

Om du hittar en sådan fil, så döp om den till ex:vis

X.Wab

och dubbelklicka på den.

Den öppnar sig då förhoppningsvis i adressboken.

Om du har tur så har du adresserna där.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda wab filen som finns ligger i:

 

C:\WINDOWS\Application Data\Microsoft\Address Book\"användarnamn".wab

 

Och den är tom (172kB). I alla fall på adresser.

 

Jag har sparat ner hela de två partitioner som fanns i en temporär katalog men så (som ovan) såg det ut när det rullade.

 

Jag vet att de flesta adresser låg i grupper om du det kan spela någon roll.

 

 

"Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra på allting och de begåvade så fulla av tvivel"

- Bertrand Russell

 

[inlägget ändrat 2004-08-08 13:14:05 av Koppsnurr]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Nej du, då vet jag inte. Det är just den filen

C:\WINDOWS\Application Data\Microsoft\Address Book\"användarnamn".wab

som borde innehålla alla adresserna. Jag vet ej om det spelar någon roll om dom ligger i grupper, jag har det inte så själv.

 

Har du provat att söka efter någon fil som bara heter

~

(tilde-tecken utan filnamnstillägg)

 

Dom brukar lägga sig lite överallt, jag har aldrig förstått varför, och dom brukar innehålla alla adresserna.

 

Använd sökfunktionen och sök efter

~

(skriv alltså inget annat än just tilde-tecknet)

 

Om du hittar en sådan fil, så döp om den till

någonting.wab

och dubbelklicka på den. Om du har tur, så öppnas den då i adressboken och adresserna finns där. (hos mig brukar dessa filer vara på c:a 180 kb)

 

Om detta lyckas, så kan du ju sedan öppna adressboken och importera dessa adresser från

någonting.wab

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt det som Amos Bronson Alcott skriver men hos mig i alla fall så finns adressboken som jag skrev tidigare också i C:/program/Outlook Express och där heter filen Wab.exe och innehåller mina adresser. På den plats som Amos Bronson Alcott hänvisar till så finns också en fil som heter mittnamn.wa~ och den gjorde jag en kopia av och ersatte TILDE tecknet med ett b och sen kunde jag öppna den och där var mina adresser ochså lagrade.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej supporter

 

Den fil som du nämner Wab.exe är själva programmet *adressboken*, och har inga adresser lagrade i sig.

Om du dubbelklickar på den så startar du *programmet adressboken* som i sin tur letar upp filen *användarnamn.Wab* och öppnar den.

 

Det kan du se om du hittar filen *användarnamn.Wab* och döper om den till *användarnamn.Wab.bak*.

Om de sedan dubbelklickar på Wab.exe, så finns det inga adresser där.

Wab.exe skapar istället en ny *användarnamn.Wab*, men den är tom.

 

Den här filen *användarnamn.Wab* ligger på något annat ställe än det jag angett om du har XP, jag gissar

C:\documents and settings\någonting??

 

ha de

Amos

 

Ps. har det här med att man får ett meddelande med e-posten när någon gör ett inlägg i en tråd som man är aktiv i slutat fungera hos er också. Jag har inte fått några meddelanden på två dagar nu??????

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2004-08-08 18:10:01 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos :)

Ps. har det här med att man får ett meddelande med e-posten när någon gör ett inlägg i en tråd som man är aktiv i slutat fungera hos er också. Jag har inte fått några meddelanden på två dagar nu??????

Samma för mig. Fast det rör sig om fler än två dagar här.

Svårt att hålla koll på inläggen man bevakar :(

MVH/Malou

***** Ha En Fortsatt Underbar Dag *****

 

Team Lavasoft

Lavasupporten

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

det är nåt skumt med idg mailen för jag har skickat till idg, från idg. det kom inte fram (än?).

jag skicka från idg till telia, det har inte kommit fram (än?).

jag skicka från telia till idg och det kom fram direkt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Amos och ni andra. Når jag på min ME-dator gör en kopia på användare.wa~ och döper om kopian till användare.wab så ligger mina adresser intakta där i alla fall. Jag kanske missförstod ditt påpekande men jag har ca 30 grader i rummet där datorerna står (inte bra för dom!). Jag kan kankse lägga till att i XP så ligger adressboken på plats enhet/Documents and settings/användare/application data/microsoft/Adress Book .

 

Jag har heller inte fått några e-postmeddelanden på flera dagar jag heller förutom ett SPAM, jag trodde att det var min internetoperatör (UPC) som länge har skrutit med att dom skulle sätta igång ett effektivt spam-filter och att dom skulle tolka idg's returskick som massutskickade spam-mail. Nu vart det lite långt men ändå.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej alla

 

Skönt att få reda på att jag inte är ensam om att ej få mail från Idg.

Hoppas dom fixar det nu efter helgen, blir så svårt att hålla reda på dom trådar man svarar på annars.

 

Hej supporter

 

Ja det är nog värmen. När jag tittar på mitt förra inlägg, så fattar jag det knappt själv. Så krångligt det blev.

 

Det jag menade var att filen Wab.exe är en programfil för adressboken. Wab.exe öppnar adressboken som i sin tur öppnar filer som heter *.Wab

Och att det är filerna som heter *.Wab som innehåller adresserna.

 

Jämförande exempel här.

 

På samma sätt som filen msimn.exe öppnar Outlook Express. Som i sin tur öppnar filer som heter *.dbx

Och där dbx-filerna innehåller själva mailen.

 

Hoppas jag fick till det nu, eller blev det bara ännu värre kanske *skrattar*.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2004-08-08 22:28:04 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Amos! Jag tror vi menar rätt båda två! Jag gjorde som jag beskrivit tidigare med att byta namn o.s.v och sen kopierade jag över filen till min XP-dator och dom experimenadresserna som jag lagt in följde med till XP's Outlook Express.

 

Jag räknar klart med att e-postprogrammets inkorg kommer att svämma över!!

God Natt

 

 

[inlägget ändrat 2004-08-08 22:31:38 av supporter]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej supporter

 

Ja det är nog så jag menar.

Tror jag *ler*.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Tack för all hjälp.

Det var väldigt dåligt med filer med tilde-tecken överhuvudtaget på den där disken. Typ totalt tre stycken. Suck, jag vet inte vad jag ska göra. Självklart har jag redan testat att köra wab.exe filen men den startar ju bara min egen adressbok. Det finns inget sätt att få den att köra sin egen adressbok?

 

 

"Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra på allting och de begåvade så fulla av tvivel"

- Bertrand Russell

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...