Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ngon hjälpa mig--


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

tjenare nu är det så här att jag har ett ATI radeon i min burk. Men när jag koplar den till tv så får jag bild och alt men det är svart vit..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ om TV-formatet till PAL.

 

---------------------------------------

"Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Eftersom du har en svart-vit bild kan det vara så att du driver en S-video signal från datorn men TVn tror att det är en compositsignal. Detta ger en bra S/V bild på tvn.

 

Lösningen är lite olika beroende på hur du har kopplat och hur gammal din tv är. Därför vore det bra om du kunde tala om hur du har koppat. Med mer info kan jag kanske ge dig en lösning. Varianterna är lite för många för att rabbla upp dem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

jag har kopplat som man ska göra s-vhs till datan. och ljuddet och så.. och senda kopllat alla tre sladar till tvens shart med en abdater. har en samsung tv från 1999-2000 har ju och så testat men att byta shart har 2st.

 

har testat att ändra på varje intalingar på videokortet men utan framgång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

OK, då var det som jag trodde. Felet du har är att TVn tror att det är en compositsignal. Datorn verkar korrekt utan du får leta i TVns inställningar. En såpass ny TV borde kunna ta båda typerna av signaler men hur man får den att välja är olika beroende på modell. En TV jag gjorde detta på var det så att om man tryckte en gång på AV knappen på fjärrkontollen tolkade den signalen som composit. Två tryckningar innebar S-video. Om inte detta går kan det vara en inställningsfråga i TVns menyer. Jag rekommenderar dig att ta fram manualen för TVn och kolla där hur och om detta skall göras.

 

Skulle du inte hitta en sån inställning på TVn kan det vara så att den är lite för gammal för att acceptera en s-videosignal. Då finns det ett par alternativ att lösa problemet på.

 

Det första är att kolla om du kan få ut en compositsignal från ditt grafikort. Antingen har den en separat kontakt för detta eller så har den extra stift i s-videokontakten. I det senare fallet borde du ha fått med en adaptersladd med något som ser ut som en S-videokontakt i ena ändan och en RCA kontakt i den andra när du köpte grafikkortet. Koppla detta till compositingången på din SCART adapter och det borde fungera.

 

Det andra alternativet är att köpa en S-video till compositadapter och sedan koppla detta till compositingången på SCART adaptern.

 

Oberoende av vilket av dessa två alternativ du väljer måste du i alla fall köpa en compositkabel av rätt längd.

 

Någon av dessa alternativ borde lösa ditt problem. Det bästa vore om du kan ställa in S-video (SVHS) på TVn men går inte det är inte composit så mycket sämre att det inte skulle vara värt det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej,

 

Anders W, du verkar ha kolla på detta. Det finns alltså kablar som går att använda som adapter mellan s-video och komposit?

 

Jag har en s-videosignal ut från mitt Radeon 9800 som jag skickar med s-videokabel till en scartadapter som har s-video ingång. Denna adapter pluggar jag in i tv:n och får då bara svat-vit om jag kollar i komposit-läge (som du beskriver ovan) men i färg om jag kör i s-videoläge på tv:n.

 

Jag har nu två tv och den ena har bara scart (enbart komposit) och där får jag också enbart svart-vitt trots att jag använder adaptern (stämmer för övrigt med vad som händer när jag kör den nyare tv:n i compositläge).

 

Min fundering är då om dessa s-video till composit adapterar som finns gör något annat med signalen som min nuvarande adapter inte gör? Något som gör att det "blir" en compositsignal?

 

Mvh/fr-dr-k

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jo, det finns sådana adaptrar. Till exempel har Clas Ohlson en S-video hane till composit hona (artno 32-7847) för 39:- men det finns säkert andra.

 

Skillnaden mellan s-video och komposit är att i komposit går färgsignalen och ljussignalen på samma trådpar medan de går på olika trådpar i S-video. De kontakter i SCART interfacet som tolkar compositsignalen tolkas som ljussignalen i kompositfallet. Dvs att när tvn får in en s-videosignal som den tror är en kompositsignal får den alltså bara information om hur ljus bilden skall vara i de olika delarna, dvs en svartvit bild.

 

Adaptern drar bara ihop dessa två signaler på samma trådpar och skapar därmed en kompositsignal. Det kan finnas någon komponent i den också jag har inte skurit sönder någon av mina för att kolla. Jag använder själv ovanstående adapter för att gå från ett Nvidia grafikkort med S-video ut till en halvgammal TV och det fungerar utmärkt.

 

mvh

 

AndersW

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...