Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Server och arbetsdator?


n0ir

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en stationär dator som jag har knåpat ihop själv. I den finns fem hårddiskar (totalt runt en 500 GB) som alla låter ganska mycket. Jag har också massor med annat hårdvara installerad som låter och brummar, plus att jag har ohemult mycket sladdar och kablar i stora härvor bakom datorn.

 

Jag har i möjligaste mån försökt att tysta datorn, bl.a. genom att köpa tysta fläktar och klä chassit invändigt med ljuddämpande matta (köpt i en bilbutik). Jag har också installerat en strömbrytare som stänger av alla fläktar, men det blir ingen skillnad alls i volym om dom är på eller av. Temperaturen i datorn (processorn) ligger runt 62-65 grader.

 

Nu är min fråga om jag på något vänster kan ställa undan det här fula, låtande åbäket i en garderob och dra kablar till skrivbordet (skärm, USB-hub, TGB och ljud) så jag slipper höra ett högljutt hummande varje kväll när jag sitter och tittar på TV (datorn står i vardagsrummet)? Hur är det med skärmkabeln? Kan man förlänga den till ett par meter? Det är en vanlig skärm (inte en platt).

 

Alternativet är att på något sätt ha en dator i garderoben med alla lagringshårddiskar och nätverka den till min stationära, men det verkar dyrt och svårt (hur gör jag med OS och vad behöver jag för prestanda på HD-datorns processor etc.). Är det detta som kallas för en server?

 

Någon som har några tips och råd? Jag har några gammla skrotdatorer som står här hemma som säkert skulle kunna slaktas för delar, men det är riktigt dålig prestanda på dom...

 

| Aron A. A. Sjöberg |

| "Oh yeah, miles to go - Little Miss Muffet, counting down from 7-3-0" |

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med den temperaturen hade jag inte ställt in den i någon garderob...

 

Vad är det för chassie du har?

Miditower eller fulltower?

 

Du bör fundera på hur du skall sänka temperaturen innan du petar in burken någonstans..

 

Skärmkablen går att förlänga ganska så rejält...

Förlängningskablar finns att köpa i datorbutiker osv..

 

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett Neon Light (http://www.technoyard.com/hardware/miscellaneous/neon/page_1.html) chassi.

 

Jag vet inte om temperaturen stämmer (det är den inbyggda termometern som säger det), för jag har inte haft några problem med stabilitet eller dylikt.

 

Vad ska temperaturen ligga på? Vad kan det bero på att den är så varm? Dom ljuddämpande mattorna? Alla HD:ar?

 

| Aron A. A. Sjöberg |

| "Oh yeah, miles to go - Little Miss Muffet, counting down from 7-3-0" |

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Ju mer delar som kräver ström och ger ifrån sig värme desto mer krävs av fläktarna i chassit, om du inte är rädd att förstöra chassit eller dyl. så skulle jag råda dig att sätta in en 120 mm fläktar i fronten, en där bak, en långst upp i chasit och om du kunde sätta in en 120 mm i luckan så skulle det bli bra...

 

Sen vet jag inte vart du har hdd:arna ngnstans men du kunde kanske prova med en hddupphängning med eller utan fläkt till hdd:arna som du har i 5.25" platser, o sen om du kunde flytta fram 3.5" platserna om du har möjlighet så kunde du få plats med en fläkt där också (isf får nog en till fläkt göra sällskap med den som jag tänkte skulle sitta längst upp i chassits tak) - men detta så blir det en bra ventilation och lagom kallt skulle jag hoppas på, sen mår inte processorn bra av så hög värme (moderkortets temp. givare är väl inte så exakta dock) 62/65 grader el. vad du nu sa gör allt annat än skada för processorn på låg sikt och skulle passa med en bra, nya, högpresterade fläns+fläkt (köp en av de bäst så har du, vet inte vilken processor du har och därmed vet jag inte wattantalet den producerar)...

 

Men om du ser till skapa en bättre ventilation med mer kall luft o en ny cpu fläkt så borde den höras betydligt mindre...

 

Men det är klart du kan ju inte få lägre decibelantal än den den komponent som låter högst, te.x. nätaggregatet kan låta en hel del också och då är det onödigt att läga ut pengar på att tysta ner datorn om du inte köper ett tystare nättagregat.

 

Vad gällande skärmkabel så vet jag inte exakt hur långt man kan ha, men det är så här att signalen blir svagare och svagare ju längre bort man kommer när det gäller analoga skärmar till signalen slutar komma (går bort).

Men med det digitala så är det samma "starkhet" på signal oavsett avstånd då tills det inte går längre och därmed försvinner direkt.

 

/ Jonas

 

ABIT IC7 MAX3, 3.2 GHZ HT, 512DDR@PC4000, 9800PRO@128MB, 5.1 Soundblaster, 36GB@10krpm s-ata, 160GB@7200rpm s-ata...

 

[inlägget ändrat 2004-06-21 22:08:47 av Pumping_iron]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...