Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

problem med grafikkort och moderkort


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

jag har ett ASUS RADEON 9600XT kort och har ett EPOX-KT400A som moderkort.

När jag hade köpt grafikkortet så var det inga problem i början men efter en tid så började det bli problem. När jag startade datorn stannade skärmen i PowerSaving mode och hårddisken läste inte in som den skulle och fläkten på grafikkortet stannade nästan direkt. Jag trodde att det var för klent nättagregat så jag köpte ett nytt på 350 watt. Men det hjälpte inte heller så jag tog ett Geforce 4 TI 4600 kort och testade med det det funkade direkt. Jag tror att moderkortet inte stödjer grafikkortet men jag vill gärna ha hjälp.

 

MVH Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag tror att du var statisk uppladdad när du satte dit Grafikkortet och därmed gick skryddsdioderna i kretsarna sönder. När de har gått sönder så fungerar fortfarande allt problemfritt men den minsta lilla spännigstopp kommer att få alvarliga konsekvenser på resten av kretsen. Dessa fel finns det inget att göra något åt, det är bara att byta grafikkort igen..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

De flesta verkar något nojiga med statisk electricitet, det är sällan det är felet...

 

"Det är en diod" snacket kan stämma, men oftast inte, och att uppmana någon att köpa nytt för att det strular tycker jag är lite beige..

 

Kan nog mkt väl vara så, att ditt mobo inte gillar grafikkortet eller tvärtom, vet tillfällen då asus gkort inte fungerat med asus moderkort..

 

Prova olika drivers och uppdatera bios/moderkortet.

 

\o/

 

[inlägget ändrat 2004-06-16 22:56:30 av Pettz]

[inlägget ändrat 2004-06-16 22:57:20 av Pettz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag har arbetat inom konstruktion/tillverkning av kretskort i ca 13 år, jag vet vilka problem som kan uppkomma och varför och hur ofta på grund av ESD... Du får tänka på att även spänningar på ca 50 V kan knäcka en GPU hur lätt som helst ifall inte skyddsdisoderna är hela.. Vid 50 volt eller så 1000 volt så kommer du inte att märka att du har någon laddning i dig, det krävs ca 2-5 tusen volt för du ska kunna känna en urladdning, laddningar på 10000 volt är inte ovanliga. Med tanka på att GPU:n och minnena arbetar med ca 2-3 volt så är det en enorm skillnad mot 50 volt, fastän att tiden är väldigt kort. ESD har just den faktorn att problemen kan komma mycket senare än vad själva urladdningen gjorde.

 

Ifall det hade varit en förgammal BIOS så hade grafikkortet inte fungerat ifrån början... Samma med att asus gkort och asus moderkort inte fungerar, har det fungerat i början så kommer det även att funka i framtiden för addresseringarna ändras inte. Och nya drivrutiner lär nog inte fungera då datorn inte alls startar med det nya grafikkortet.....

 

 

ReVeNgE:

 

Du kan troligtvis få ut ett nytt på garantin då grafikkortet var nytt..

 

[inlägget ändrat 2004-06-17 00:42:36 av Radialspel]

[inlägget ändrat 2004-06-17 00:45:11 av Radialspel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Radialspel

 

Du verkar veta lite om statisk elektricitet o.s.v

 

Jag har en teori, och det skulle vara bra att höra din åsikt om den.

 

Överallt så ser man ju rådet att man skall använda antistatarmband och sätta fast dom i elementet eller någon annan punkt som är förbunden med den elektriska jorden.

 

Min teori är att det viktigaste när man arbetar med datorn är att man jordar/potentialutjämnar sig mot datorchassit.

 

Jag menar att det är ju möjligt att det föreligger en potential-skillnad mellan chassit och elektriska jorden (speciellt om man dragit ut den jordade nätsladden ur den). Har man då använt elektriska jorden att utjämna mot (element diskbänk t.ex), så borde det kunna resultera i en urladdning när man rör vid någon komponent i datorn. (kanske bara 50 volt, så man märker det ju inte, men det kan skada ändå.)

 

Min huvudtanke är att det skulle vara betydligt säkrare att jorda sig i chassit än i något annat.

När jag gör något med datorn, så har jag alltid någon kroppskontakt med chassit hela tiden.

 

Ja, det är som sagt en teori, vore intressant att höra vad du tycker om den.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]Lagen Om Korrekthet.

När du arbetar på att lösa ett problem, så hjälper det alltid om du vet svaret.[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Givetvis ska du jorda dig i datorchassiet annars har du som du själv säger potentialen från elementet vilket kan skilja sig markant på dator chassiet, Har man inget jordat utag i vägg-kontakten har man ca 115 volt i datorchassiet på gund av ett filter som sitter i nät-aggregatet. De 115 är dock teoretiska sålänge som nätddelen har inspänning, dvs även när datorn är avstängd på grund av att moderkortets skruvanslutningspunkter går direkt mot 0 Volt och jordas där igenom. Det enda som kan hända är att datorn kan bli lite ostabil på grund av att 0V kan bli lite svajig.

 

Datortidningar har ofta guider om hur man byter grafikkort eller processor mm men de nämner sällan något om ESD, och skulle de göra det så är det oftast fel information. det finns nog många iriterande kunder som har smällt diverse komponenter just på grund av det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag hävdar trots din mångåriga expertis att man inte kan ge rådet till någon att byta ut ett grafikkort pga att du tror det är sönder.

 

Jag vill också påpeka att en hel del människor bygger sin egen, eller uppgraderar sin egen dator, och tror inte att jag har hört något fall att komponenter gått sönder pga statisk elecricitet. Men visst, säkert händer det, men man kan likväl inte automatiskt anta att det är felet, helst inte med tanke på den lilla info du fick av problemet.

 

\o/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Utav vilken anledning har de gått sönder då??? Just orden: efter en tid så började problemen... så misstänker jag ESD... Problemen kan ju komma upp till ett år efter att urladdningen har skett, anledningen till att han ska byta är att som jag skriver ovanför att det finns garanti på grafikkortet, vill man hävda fabrikationsfel så kan man KANSKE få upp garantin till 2 år.

 

Vilket anser du vara felet på datorn då det knappast är drivrutiner mm som är gamla då datorn inte ens startar som den ska?

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-06-17 19:06:01 av Radialspel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tur du inte sa "en diod" för då hade jag skrattat ännu mer :P

 

Det räcker att han har installerat ett spel eller program som datorn inte gillar för att hela datorn ska strula.

 

Och om han nu har gett kortet en urladdning så lär han inte få ut ett nytt heller.

 

Det var min åsikt, men kanske för att jag själv inte skulle haft råd att spatsera till en affär o köpa ett nytt grafikkort.

\o/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Oerhört destruktivt spel/program ifall datorn inte ens startar.. läs vad han skriver.. skärmen stannar i powersaving mode, grafikkortsfläkten stannar och hårddisken laddar inte som den ska.. Låter inte som ett mjukvarufel i mina öron..

 

garantin är knappast något problem så länge som den finns kvar, skulle det bli en tvist mellan återförsäljare och konsument så vinner konsumenten i 99,9% av alla fall då det ej finns synliga fysiska skador på kortet..

 

 

Vad menar du med "en diod"???

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...