Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formattering av C:


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag har precis formatterat C: utan vidare kunskap (det blev ett måste till slut). Jag har insett att MS-DOS är ett mysterium. Hur i hela friden kör man installation av operativsystem från MS-DOS? Jag försökte på ren känsla skriva ngt i stil med "run E:\win" men jag insåg snabbt att det nog inte var korrekt. Kan lista vad som finns i enheterna, men tydligen funkar det inte med varken E: eller D:, så jag skulle även behöva veta vad CD-enheten heter... (A: hittar jag, så jag kanske måste ha disketter för detta?)

 

MCYKET tacksam för hjälp inom kort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej Frejis

Om du har en xp cd rom kan du boote från den, kräver att cd står först i bootsekvencen i bios, kolla med att trycka del under start.

Annars går det med en vanlig startdiskette till win 98 eller win ME, där kan du välga att starta med cd rom stöd.

Om du inte har en sådan går den att ladda ner från denna adress:

www.bootdisk.com.

lycka till

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Oj! Vänta här nu...

Om jag har en startdiskett till Win98 hur menar du att jag kan välja att starta med cd rom stöd? Alltså, vad skriver jag, hur gör jag rent praktiskt. (Jag är en nära-inpå-novis inom detta område.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

För Windows 98:

Skapa startdiskett, sätt den i datorn och starta datorn. Sedan ska det fråga om du vill starta med eller utan CD-rom stöd, välj med cd-rom stöd. Skriv sedan install och installtionen av Windows 98 startar.

 

För Windows XP:

Sätt i Windows XP skivan och starta datorn. Följ instruktionerna (minns inte exakt vad som hände nu). (måste vara inställt i BIOS som Peer Pedersen skriver.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Ok, tack. Jag skall hem och testa detta, men återkommer säkert i morrn om det inte lyckas. ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Äsch! Jag fick redan nu problem. Jag gick in på BootDisk.com, men kan inte komma underfund med vad det är för skillnad på Windows98 OEM och Windows98 Custom, No Ramdrive.

 

Något tips på vilken version jag skall ladda ner?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämta en här istället:

http://www.dataparadiset.com/SUPPORT/startd.htm

 

Annars då Windows 98 Custom, No Ramdrive för att svara på frågan.

OEM för övrigt är de som följer med operativsystemet..Microsofts egna start-diskett..med Ramdrive, som är typ en egen enhet..skapar en ny enhet där viktiga program läggs så att säga..ungefär så..

 

* The Future Is Here! *

[inlägget ändrat 2004-06-10 13:55:49 av Humanoid]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Frejis

 

1. Om du berättar vilket operativsystem som du vill installera, så blir det lättare att hjälpa dig.

 

2. hur gjorde du när du formaterade C:\, använde du diskett eller något annat??? I så fall så borde den eller det väl fungera till installationen också??

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]Lagen Om Korrekthet.

När du arbetar på att lösa ett problem, så hjälper det alltid om du vet svaret.[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej!

 

Jag har bestämt mig för Windows 98 (som jag hade innan). Jag gick helt sonika ut i MS-DOS och skrev "format C:". Vet ej om jag inte skulle ha gjort så eller ej, men det går ju inte att ändra på nu. ;-)

 

Nu har jag införskaffat två olika disketter inför kvällens stora prövning (från tidigare tips, vilket jag tackar för eftersom jag inte hade några installationsdisketter). Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag vill ha Svenskt OS eller inte...

 

Jag återkommer i morrn med säkert 100 frågetecken till... Vi får väl se hur långt mitt tålamod räcker, men med envishet kommer man långt!

 

/l

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

För att få igång en nyformaterad hårddisk så bör du ha tillgång till en boot-bar cd-skiva. Har du en WIN98se cd så har jag för mig att du kan boota från den direkt och välja om du vill ha stöd för cd-enheter eller inte.

 

För att bota från cd gör såhär.

 

När din dator startar så trycker du F2,DEL eller ESC beroende på bios. Sedan letar du upp bootordningen, ofta IDE0,Floppy,CD-ROM och ändrar så att CD-ROM alternativt ATAPI (samma sak)kommer som första val. Sedan väljer du att spara och starta om datorn(SAVE setting and exit).

 

Nu kommer din dator att försöka boota från CD-romen i första hand och sitter det en bootbar cdskiva så kommer den att starta.

 

Följ instruktionerna och välj att du vill ha stöd för cd-rom.

 

När du kommit till dosprompten så skiver du bara INSTALL och installationen kommer att starta

 

När datorn startas om i installationen så måste du in i BIOS igen och sätta att den ska boota från IDE0 som första val igen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Okej, nu har jag fått många tips. Men nu gjorde jag så här: Jag laddade ner Windows98 på en floppy disk (jag har ingen cd-skiva, ingen möjlighet att få tag på en sådan inom en veckas tid så det är inte ens att tänka på för min del, så jag vill helst endast använda bara diskett/-er om det är möjligt). Satte den i datorn och startade den och gjorde en hel del manövrar (ni skulle säkert bli gråhåriga av frustration över en novis som jag, så jag utelämnar dem än så länge).

 

Det sista felmeddelandet, innan jag gav upp, var "Windows is bypassing you startup files".

Varför? Och varför sitter ":" under shift + ö helt plötsligt? Och varför kan man ibland skriva, enligt mig vettiga "kommandon", där markören står, men inte ibland. Vad gör jag för fel?

 

Jag är envis, men saknar tålamod, så det kommer säkert att sluta med en ny dator.

 

/l

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Frejis

 

Du har helt missuppfattat det hela.

 

Du måste ha Windows 98 CDn för att installera Windows 98. CDn innehåller installationsfilerna för Windows 98. Så den måste du skaffa först.

 

Disketten du har laddat ner är bara en startdiskett, som man kan använda för att starta installationen från CDn. Plus att man kan formatera och partitionera och en del annat med den.

 

Sista operativsystem som man kunde installera från diskett var Win 95 (35 disketter tror jag). Windows 98 kanske skulle rymmas på c:a 75 disketter (bara så du förstår storleksordningen menar jag)

 

Så du måste alltså ha CDn först.

 

Och varför sitter : under shift + ö helt plötsligt?

 

Därför att du laddat hem en diskett med amerikansk teckenuppsättning. Du kan ladda hem denna istället. Jag tror den är svensk, dessutom kan du formatera med den. Vilket jag tror att det är bäst att du gör en gång till innan du försöker installera Win 98. Jag misstänker att det inte blev rätt gjort första gången du gjorde det. Länk...

 

http://www.dataparadiset.com/SUPPORT/download/Win98_startdisk.zip

 

ha de

Amos

 

Ps. detta kommer säkert att fixa sig, men du måste göra på rätt sätt från början.

 

 

[CITAT]Lagen Om Korrekthet.

När du arbetar på att lösa ett problem, så hjälper det alltid om du vet svaret.[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2004-06-11 12:26:53 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Attans bananer! Då blir det till att plöja igenom alla gamla låddor och försöka hitta någon sådan. Någon idé om vad skivan kan heta?

 

Jag gör en ny diskett från den länken du skrev, men hur menar du att jag skall göra (alltså rent praktiskt) när jag formatterar med disketten? Alltså, ni får ursäkta mig, men jag har ju aldrig gjort något sådant här förut. *snyft*

Har jag förstått något rätt om jag:

 

1: Jag skapar disketten

2: Letar fram Windows98-skivan (om jag nu har den kvar)

3: sätter i disketten och startar datorn

4: formatterar om (på ngt vänster)

5: installerar från disketten och startar om datorn, eller? När markören står och blinkar, skall jag bara skriva install? (inte ange disk - den står ju på A:)

6: Startar om datorn och vips så är allt frid och fröjd! *tsss.. önsketänkande*

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Viktig information läses från disketten, sedan skriver du endast "install" och så startar installations programmet för Windows 98.

Du installerar alltså inte från disketten.

[inlägget ändrat 2004-06-11 13:56:50 av frågaren & vetaren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Jo det skall nog fungera som du skriver ungefär.

När du startar med disketten, så välj att starta med CD-rom-stöd om det frågas.

 

Sedan så skriver du vid A:\

format C:

då formataras det

 

Sätt sedan in CD-skivan och skriv i A:\

install

det borde fungera, om inte så får du leta upp CD-romen, men hos mig funkar det ändå.

 

Då skall installationen sätta igång, och du följer bara instruktionerna. Glöm inte att ha serienumret till CDn till hands, det kommer att frågas efter det.

 

Efter att Win 98 blivit installerat, så kanske du behöver installera drivrutiner till modem, ljudkort, grafikkort skrivare scanner o.s.v.

Men det lär du märka om det behövs.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]Lagen Om Korrekthet.

När du arbetar på att lösa ett problem, så hjälper det alltid om du vet svaret.[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...