Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tyskt Mac OS!


blubb

Rekommendera Poster

Är i München och jobbar på en tysk Mac idag. Det känns väldigt konstigt med ett tyskt Mac OS. Papperskorgen heter Papierkorb...

 

München rekommenderas varmt för den som uppskattar världens bästa öl, närheten till andra länder (2 timmar och 45 minuter till Italien, 1 timme till Österrike osv) och deras fantastiska Biergärten.

 

Men som många säkert känner till kan tyskarna knappt stava till Macintosh, även om läget har blivit bättre sedan Steve Jobs vände skutan. Vi får se hur det går med Mac OS X och Cocoa.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

[inlägget ändrat 2001-06-02 18:35:54 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, kan de inte stava till Macintosh, konstigt, konstigt.

 

Jag har goda erfarenheter av Jessen Lenz Apple Center i Lübeck och Pabst Computer i Berlin bl.a.

 

Dessutom är ju Tyskland ett starkt land på Amiga-marknaden, så jag har erfarenheten att tyskarna är mer öppna för konkurrerande system än vad svenskarna är. Det är inte så mycket "Windows är bäst" därnere.

 

Det vore tragiskt om detta ändrats och en svensk situation uppstått.

 

 

Mac OS X - det idealiska systemet för framtiden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det nog inte så. Tyskland är definitivt ett pc-land. Folk på gatan vet inte vad en Mac är för något.

 

Trevligt att du har bra erfarenheter från Lübeck och Berlin men nere i Bayern har jag hittills bara sett summa summarum två Macar: en iMac och en Power Mac G4.

 

I Schweiz, Franktike och Japan är Macen betydligt populärare.

 

Åkte förbi Apple Deutschland i Feldkirchen idag. De delar en anonym byggnad långt ute i förorten med Compaq... Till och med Sverige-kontoret i Kista är mer imponerande. Kom igen Apple - det här är Tyskland, ett land med 100 miljoner invånare, en jättemarknad! Det är konstigt att ett så medialt och designmedvetet företag ha så oansenliga kontor.

 

Varför använder Apple fortfarande den gamla regnbågsloggan i sex färger från 1977 på sina kontor när de bytt logga på samtliga produkter för länge sedan?

 

Apple borde flytta sina kontor till innerstäderna och ha stora, lysande, enfärgade Apple-loggor på taken, gigantiska reklamskyltar på fasaderna och naturligtvis egna butiker där man kan köpa Apple-datorer och Mac-produkter. Apple Store är en briljant idé!

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

[inlägget ändrat 2001-06-03 17:55:05 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt: jag har fått ett positivt intryck, de Apple Centers jag besökt har haft kunnig personal och bra sortiment. Dessutom går det att hitta massor som inte finns i Sverige.

 

Dock har ju Tyskland varit det stora Amiga och Atari-landet, mig veterligen var ju Atarin den seriösa datorn, medan Macen mer ansågs som "spelinriktad".

 

Några av de trevligaste företagen har ju varit tyska, PIOS Computer AG och Phase 5 Gmbh. Deras datorer var intressanta och påminde om Macen (tyvärr gick P5 i putten - snyft).

 

Jag har också goda erfarenheter av Hamburg, men eftersom jag inte varit i de södra delarna kan jag inte uttala mig om läget där. I Berlin, Lübeck och Hamburg har Macen varit betydligt vanligare än det du nämnt. Även Amigan har synts flitigare där (både Amiga och Mac-spel och program finns i butikerna där - i större mängd än i Sverige).

 

Jag håller med om att Apple bör öka sin marknadsföring i landet, framförallt i de södra delarna.

 

Har du vägarna förbi Lübeck rekommenderar jag Jessen Lenz varmt.

 

 

Mac OS X - det idealiska systemet för framtiden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några av de trevligaste företagen har ju varit tyska, PIOS Computer AG och Phase 5 Gmbh. Deras datorer var intressanta och påminde om Macen (tyvärr gick P5 i putten - snyft).

 

Ja suck och snyft. Gamla hederliga Phase5 och deras A\Box. Jag minns det som igår, när de var i Sverige i wasahallarna på näst sista Amitech-mässan med ställets fräckaste exponering. Legendstatus ärligt talat, med planer på allt ifrån dubbla ppc-proppar i Amigor till världsherravälde... :~) ...och föremål för det evigt återkommande mässandet i kampen mot pc-härkena på den tiden...

 

(se där)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Tyvärr är det nog inte så. Tyskland är definitivt ett pc-land. Folk på gatan vet inte vad en Mac är för något."

 

Nej, men Mac är inte enda alternativet till MS. För PC kan du använda både Suse-Linux och KDE, båda tyska produkter, istället för MS-grejor. Det viktiga är att det finns alternativ till MS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Papperskorgen heter Papierkorb är lätt att ändra med resedit. Min Papperskorg hette "Spyhink" en gång i tiden.

 

/nix

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade faktiskt tänkt köpa en A\Box (senare en PreBox) eftersom det skulle blivit en förstklassig dator. (Jag har fortfarande kvar P5:s material om den - med roadmap och allt).

 

Jag har även tittat på PIOS TransAM, men då det blev motigt bestämde jag mig för att köpa en ny Power Mac G4, eftersom det är den arkitektur jag trivs bäst med. Dessutom har den ju samma processor som A\Box skulle fått (en 7400-A\Box hade ju tveklöst lanserats).

 

Som väl är har ju Apple lanserat Mac OS X, då får jag ju ytterligare "A\Box-känsla" (P5 hade ju tänkt sig ett Unix-baserat OS innan de satsade på AmiRage och QNX/Neutrino).

 

En PC-burk med Linux är inte heller ett helt oävet alternativ, men idag kör jag främst Mac OS X tillsammans med Linux.

 

 

Mac OS X - det idealiska systemet för framtiden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, Linux är bra (definitivt trevligare och roligare än Windows) men det dröjer nog ganska länge innan Linux blir användarvänligt.

 

Hur många använder Linux som produktionsmiljö? Det vore trevligt om Linux-företagen kunde enas om EN standard för hur systemet och programmen ska fungera.

 

Men såvida Microsoft inte gör en version av Office för Linux kommer ingenting att hända. Linux kommer att förbli en leksak eller serverplattform för nördar - ta inte illa upp nu: jag gillar nördar! - inte ett arbetsredskap för Nisse Hemanvändare eller Putte Kontorsslav.

 

Däremot kommer Microsoft aldrig att kunna stoppa Linux segermarsch genom datorvärlden! Linux är bra, säkert, stabilt och fritt - och det stöds av giganter som Oracle, IBM och Hewlett-Packard vilket gör systemet oslagbart.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kommer vi in på ett otroligt viktigt ämne. ;)

 

Det är faktiskt lite konstigt att Apple kallar den papperskorgen in Mac OS 9.x och äldre för Papperskorg med tanke på att den alltid har varit en typiskt amerikansk soptunna av STÅLPLÅT, inte en korg av billig plast eller flätad smärting!

 

I den brittiska versionen av Mac OS heter (hette?) den Wastebasket, och det är lika fel som Papperskorg. I den amerikanska versionen av Lisa OS (System 7/7) från 1983 hette den WasteBasket...

 

Det korrekta är enligt min åsikt naturligtvis den amerikanska benämningen Trash, alltså Sopor eller Soptunna.

 

Men - i Mac OS X ser papperskorgen som bekant ut som en papperskorg av ståltråd, så Papperskorg funkar bra!

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..och Compaq/Digital.. ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det korrekta är enligt min åsikt naturligtvis den amerikanska benämningen Trash, alltså Sopor eller Soptunna.

 

Japp. Men jag tvivlar på att Apple ville befatta sig med ord som "sopor" på det stilrena skrivbordet i svenska versioner ;) Tänk dig själv en plåttunna med matrester och skräp i på din CDisplay... :)

 

Någon som vet vad den svenska översättningen för Amigans Trashcan var?

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det är ett otroligt viktigt ämne...

 

Den heter Trash i MacOS X

 

mera kurriosa om papperskorgen, i System 1 till 3 var gick vinklarna på ränderna på papperkorgen åt höger istället för vänster.. se http://www.nd.edu/~jvanderk/sysone/

 

/nix

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Silverek
Någon som vet vad den svenska översättningen för Amigans Trashcan var?

 

Jag nästan helt övertygad att det hette Trashcan även i den svenska versionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bra att vara inne på sådana nostalgisidor. man börjar drömma om MacPaint, MacDraw, Shadowgate, McBugs (spelet), Banzai, Uninvited, Dark Caste, Airborne... allt utan hårddisk med 512k RAM

 

//blueluna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappast i den svenska versionen väl? Gå till Preferences > International och ändra inställningarna för språk (välj till exempel italienska, tyska eller franska som första språk i brist på svenska). Logga ut och logga in igen. Vad heter Trash nu?

 

Språkhanteringen är oerhört mycket bättre än i Mac OS 9.x.

 

All språkinformation, till exempel felmeddelanden och dialogrutor, lagras som XML-filer i Library. Det är hur enkelt som helt att ändra dem!

 

Om någon som känner sig manad går det utmärkt att göra en version av Mac OS X på latin, esperanto, swahili eller klassisk grekiska. :)

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver man logga ut oxå? *glor på windows som inte ens klarar det normalt* ...vart tog Amigans locale-stöd vägen egentligen... ett menyval - *pof* så var allt på ett annat språk.. *minns* ... *suktar* ..och en locale/catalog-fil var enkel att översätta själv om man hade ett program som inte var översatt till rätt språk. Så vad det bara att skicka in den till tillverkaren som tackade och inkluderade den i nästa version av programmet.. hoho - så ska det väl vara tycker jag ;) *solsting*

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart. Finessen i Mac OS X är att *samtliga språk finns på en och samma installations-CD*, inte som i Mac OS 9 där det är separata skivor för amerikanskt, svenskt, japanskt eller tyskt system.

 

En annan finess är att om man väljer ett nytt språk (till exempel tyska) som förstahandsval så kommer inte bara systemet att byta språk när man loggar in igen utan även *samtliga program* som har stöd för det språket!

 

Så om Photoshop eller MS Office precis som Mac OS X har stöd för 17 olika språk (tror jag att det är) kan man välja fritt bland dessa språk, och allting styrs av vanliga textfiler.

 

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Mohandas K. Gandhi

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...