Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dagens fråga


blubb

Rekommendera Poster

Vad heter dina hårddiskar eller partitioner? De heter väl inte Macintosh HD eller C: hoppas jag?

 

Mina heter just nu Cillapilla, Pluto och Kamelpuckel men jag byter ofta namn på dem.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vad heter dina hårddiskar eller partitioner?

 

the source och Yikes men the source hette tidigare "ballfjong" obs inte "ballefjong"

 

/nix

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för skillnad mellan Ballefjong och Ballfjong? Är Ballfjong en by i Västerbotten? :)

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad heter dina hårddiskar eller partitioner? De heter väl inte Macintosh HD eller C: hoppas jag?

 

Hmm, ingen Mac men man har väl hårddiskar för det; vad sägs om; WINME, WIN2K, XPPRO, PROGRAM samt hdb2-hdb8 - fantasifullt, eller hur ?

 

(körde med planeterna i Dune förr, tröttnade på det och liknande taktiker efter det att jag ständigt byter till olika OS)

 

Macintosh HD ? Never... =D

 

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, Macintosh HD heter nog ingen av dem:

 

Big Ben (20 GB i PB som jag fick av Ben)

Mac OS X (där jag kör OS X såklart)

 

Angel 1

Angel 2

Angel 3

Angel 4

 

Änglarna sitter alla i min 9600:a (uppdaterad till G3/400)

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör en liten avvikelse från ämnet:

 

Vad heter planeterna i Dune? Vad heter de i Star Wars? Jag kommer bara ihåg Tatooine, Lukes hemplanet (det var väl där Mos Eisley låg?)

 

Är det någon som har fler bra förslag på hårddisk- eller partitionsnamn?

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HansAndersson

Slipover, Pullover, Strangelove, Boutdesouffle ("Till sista andetaget" på franska, Godardfilmen ni vet...) samt externdisken MissBackup.

 

/H.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte illa!

 

Men filmen heter "A bout de souffle" och är en riktig franska nya vågen-klassiker.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel kunda man ( för ca 1 år sedan ivarjefall) ha olika namn på partitionerna i MacOS vs partitions tabellen. tyckte man ju var roligt i ca 5min.

 

Nuförtiden är det "Kent-Jesus" och "Leffe" som gäller

 

 

 

//blueluna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kent-Jesus!!!

 

Känner du någon som heter det, eller? Kent-Jesus Johansson :)

 

Har inte hört talas om det där med att man kan ha olika namn i... Vad det nu var du menade.

 

Om partitionen/hårddisken (volymen) heter Bert-Åke Warg (eller Snuskpelle, Pissenisse, Madame Castafiore osv) så har den väl samma namn överallt, eller?

 

Det enda tecken som inte funkar är kolon. Vad synd. Jag tänkte döpa partitionerna C:, D:, E: osv. Himla käckt! ;)

 

Hur är det i X? Det funkar väl likadant? Eller är det snedstreck man inte kan använda där eftersom det används i Unix?

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hur är det i X? Det funkar väl likadant? Eller är det snedstreck man inte kan använda där eftersom det används i Unix?>"

 

Eftersom jag kör HSF+ så blir det lika dant , jag gissar att om jag formaterar UFS så kam man använda : och inte /

 

/nix

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kent-Jesus!!!

 

Känner du någon som heter det, eller? Kent-Jesus Johansson :)

Nah, har glömt bort vad det kommer ifrån men det kommer förmodligen från nått jag läst eller min vilda fantasi. Tycker det är ett sådantdär fult dubbelnamn som är lite komiskt.

Har inte hört talas om det där med att man kan ha olika namn i... Vad det nu var du menade.

 

Om partitionen/hårddisken (volymen) heter Bert-Åke Warg (eller Snuskpelle, Pissenisse, Madame Castafiore osv) så har den väl samma namn överallt, eller?

Tja, det fungerade nog inte i apples egna partitions verktyg utan detta var på den tiden man skulle försöka pilla in LinuxPPC och lirkade med fdisk. Appropå inget, var det inte så att man pilla i firmware ibland då man skulle installera linux. Det var skumma saker :)

 

 

 

//blueluna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, i LinuxPPC kan man fortfarande pilla i OF så att datorn startar i Linux stället för Mac OS. Då slipper man använda BootX men det är kanske lite riskabelt och meckigt.

 

LinuxPPC funkar finemang på min G3 B&W men däremot inte SuSE Linux för PPC eller Yellow Dog Linux. Men det är väl jag som klantar mig. Någonting pajar när X-Window ska öppnas. Linux är inget för snorvalpar...

 

Det ska bli spännande att testa YDL 2.0 som precis har kommit. Gratisversionen släpps den 25 juni. Bara att hämta skivavbilden och bränna en startbar skiva. Min flickvän blir säkert jätteglad när jag ägnar hela lördagkvällen åt att få eländet att fungera...

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

[inlägget ändrat 2001-06-01 17:32:04 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För tillfället heter mina diskar:

 

1. Macintosh HD (för huvudsystemet)

2. Titanic HD

3. Tupolev-disken

4.Ilyushin-disken

5. Flyttskivan

 

3 - 5 är ORB-skivor, så de är inte alltid monterade.

 

 

Mac OS X - det idealiska systemet för framtiden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. diskussionen om vad ens volymer hette kommer jag ihåg ifrån 96, fast det gällde förstås Amigavolymer ;)

 

Min Mac-partition hette hursomhelst BigMac såklart...

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
HansAndersson

Jo, jag vet att den heter A bout de souffle, men man vill väl inte sno det rakt av... ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...