Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Blå döden" = Hårdvarufel?????


kalh

Rekommendera Poster

Ständigt återkommande;

” Ett fel har inträffat” eller Windows skyddsfel” ..

Du måste starta om datorn...är det inte starta om kan det gå bra att bara trycka på en tangent för att fortsätta...men då kommer felet upp igen vid avstängning..!!

Det inträffar också efter att ha loggat in...under arbete...ute på Internet och när jag vill stänga av datorn…

Felet är...

Det står Filnamn: VDD (03) + 00001816 Fel: 00:0028: CO (eller 0?) 231D9E... alltid samma adress.

Sedan start i Felsäkert läge varje...och naturligtvis att göra systemåterställning...

Så går det några dagar eller en vecka, så är det samma sak igen...

I Enhetshanteraren där finns det ett ( ? ) vid USB Styrenheter,

”öppnade” den och hittar:

USB Composite Device, i egenskaperna för drivrutin står det,

Drivrutinsfiler:

C:\Windows\system32\Drivers\usbccgp.sys

C\WINDOWS\SYSTEM\VMM\32VXD ( NTKERN. Vxd)

Filversion 4.90.3000.1

Copyright © Microsoft Corp. 1981-2000. Utgången????

Kan detta vara felkällan???

 

Datorn är en ”PCHPD” från augusti 2001, ”bestyckad” med;

Hårddisken är äldst och från 2000...( det enda som blev kvar när åskan ”tagit” det övriga...)

AMD Duron 800 MHz

Moderkort MSI, MS-K7T Turbo

128 Mb Sdram + 128 Mb lite senare

Grafikkort Leadtek GF3 Win Fast TI-500 64Mb köpt juli 2003, DirectX 9,0b

Senaste drivrutinen för kortet är installerad för en vecka sedan...

 

Övrigt är Windows ME, Norton Antivirus 2004 som uppdateras vid varje uppkoppling, Zone Alarm senaste versionen samt Office 97

Logitech mus USB MouseMan Dual Optical

Microsoft tangentbord med USB IntelliType Pro 2,2

Brother laserskrivare HL-1440 med USB, köpt 2002

HP psc 2210 ”all-in-one” med USB köpt 2003

 

Fullständig ScanDisc + Defrag gör jag minst en gång varje månad.

 

Tacksam för alla råd!!!!!!!!!!!

 

kalh

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Detta är vad jag hittade om VDD på en av Microsofts sidor:

 

Virtualization Driver

A virtualization device driver (VxD) is a 32-bit, protected-mode driver that manages system resources, such as a hardware device or a program, so that more than one program can use a resource at the same time. The term "VxD" refers to a generic virtual device driver, where the "x" represents the type of device driver. For example, a virtual device driver for a display adapter is known as a VDD (virtual display driver), a virtual device driver for a timer device is a VTD, a virtual device driver for a printer device is a VPD, and so on.

 

While a VxD dynamically supports device drivers, the virtual device keeps track of the status of the device for programs that use the specific device.

 

Så något med grafiken som spökar är det kanske.

Men det blir bra med systemåterställning och sen sämre efter någre dagar, tömmer du alla tempfiler någon gång? kanske du sparar på dej för mycket skit så att det stör på något vis?

Annars tycker jag du ska prova att göra en ominstallation över det gamla för att reparera allt som kan vara fel, det hjälper oftast.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dark_kingen

 

med minna erfarenheter av win ME så är det bara skit å en massa krångel jag kan ju rekomendera att du gör en format c: å lägger in xp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Jag har läst en del om VDD också, men det är så avancerat ...

Det kan tydligen ha blivit något fel på en minnesmodul, hårddisk eller grafikkort eller att olika program ”kolliderar” vid start…?

Jag hittade ett felsökningsschema, men det var också för avancerat..

Men tydligt är det inte går att peka direkt på vad felet är?

Nu har det funkat efter uppdatering av drivrutinen till grafikkortet. Jag får väl se hur länge det håller. Drivrutin nedladdad från Leadtek var inte WQHL (?) godkänd, men det är väl inte så ovanligt när det gäller grafikkort?

Nästa steg blir annars att ominstallera ME över den gamla versionen.

 

Jag kör ”diskrens” mm varje gång innan jag kör scandisc och defrag.

 

Tack ännu en gång!

kalh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...