Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ujujuj... Exchange Server 5.0 -> 2000 uppgradering


Besserweiser

Rekommendera Poster

Besserweiser

Hej

...snart dags att uppgradera vår gamla häck, en Exchange server 5.0. Installationen är idag på en BDC, men det spelar ingen roll iofs, vill göra en "fräsch" installation på den nya servern, fristående.

 

Jag skulle gärna vilja höra ifall det finns någon därute med lite erfarenhet, vad bör man tänka på etc? Lite stolpar jag skissat på:

 

* Konsistenskontroll av 5.0 databasen

* Konvertering av databasen

* Implementering av data i Exchange 2000

* Konfiguration av klientsida

 

Någon som kan tipsa om bra siter, FAQ's, dokument etc etc? Känner att jag knappt vet vart jag skall börja greppa i detta.... :(

 

Den nya installationen kommer att vara på en Windows 2000 server. Vilken serverdistribution bör jag välja?

 

PDC är en NT4 server, men den skall snart också uppgraderas till en 2000 DC. Något speciellt att tänka i samband med detta?

 

hilfe! ;)

 

/Masken

[inlägget ändrat 2001-05-31 00:06:44 av mastermasken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besserweiser

Hej!

Tack för ditt svar.

Ok, men alla dessa är baserade på en uppgradering ifrån v.5.5, jag har 5.0. Antar att det inte skiljer sig speciellt mycket, men om jag minns rätt är det inte samma databas format i 5.0 som i 5.5?

 

[inlägget ändrat 2001-05-31 10:49:11 av mastermasken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att alla är baserade på uppgradering från 5.5 och ingen på 5.0, är att det inte inte går att uppgradera direkt från 5.0.

 

Mao, måste du först

1. Uppgradera till 5.5 med minst SP3

2. Uppgradera din N4-domän till W2K m. AD.

3. Installera SP1/2 (ett krav)

4. Sen är det dags att börja prata E2K

 

Som du märker, är det en ganska lång väg att gå. Viktigt är att man läser all information man kommer åt.

 

\Martina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besserweiser

Hej igen

 

Tack för ditt svar Martina! Som jag befarade då alltså... först till 5.5 oxå... :/ Ok, sommaren är räddad! :P

 

..håller just nu på att samla ihop alltihop som fanns på MS hemsida om detta.. Tack igen för länken, det fanns en hel drös med matnyttig info där... säkert över 1000 sidor...

[inlägget ändrat 2001-06-01 16:17:20 av mastermasken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Besserweiser

Hej igen

 

Tänkte bara meddela att jag kompilerat ihop all (95%) info som fanns tillgänglig om Exhange Server 2000 & uppgradering av denna & domänen på MS hemsida. Det blev fyra (4) pärmar med Whitepapers, guider, cookbooks etc etc...

 

Jag har kondenserat alltihop i en indexerad mastodont-PDF, om det är ngn som vill ha denna är det bara att kontakta mig (ICQ, alt. mastermasken@usa.net). Det fanns mycket bra info här, men det är mycket att gå igenom som sagt...

 

För mig/oss blir det nog en 5.5 uppgradering, följt av en 2000 DC uppgradering i "mixed mode", med en mycket lätt/ingen alls integrering av AD, då detta för tillfället kräver planering & tid som helt enkelt inte finns... Sedan blir det kanske en övergång till Exchange 2000 server, då jag inte direkt ser fördelarna för just våran organisation.

 

Tack igen för svaren!

 

[inlägget ändrat 2001-06-14 00:34:49 av mastermasken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...