Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux+Win98+DOS6


Martin Storsjö

Rekommendera Poster

Martin Storsjö

Jag har tänkt att installera Linux, Windows 98 och DOS 6.2 på en dator, som kommer att fungera som en allt-i-ett-dator, dvs. allt, jag menar, allt ska gå att köra på den. Den har bara Windows 98 färdigt installerat. Finns det någon som kan ge mig några användbara tips på hur man bäst installerar följande Linux och DOS på den, i vilken ordning osv. Andra viktiga frågor är ju att Linux (och alla andra OS oxå har jag hört) har problem att boota om kerneln ligger senare än cylinder 1024 på hårddisken. Hur väl fungerar DOS i en sådan här maskin? DOS ska antagligen bara användas för att köra antika, klassiska DOS-spel, sådana som det är svårt att leva utan... =)

Går det att ha kvar Windows 98 på första partitionen?

Helst skulle jag vilja ha en fullstäng beskrivning på hur man ska gå till väga, men små tips duger oxå bra...

 

// Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Storsjö

OK, tack!

Men, jag skulle gärna vilja ha en exakt beskrivning på vad 1024-cylinders-gränsen går ut på, i vilka fall man behöver oroa sig osv.

Dessutom vill jag veta något bra sätt att installera Win98 och DOS på, så att de kan köras någorlunda parallellt. Går det bra att man först skapar en liten partition åt DOS efter Win98-partitionen (Win98 finns färdigt på första partitionen, och DOS behöver inte vara stort, egentligen max 50 MB, bara man får igång själva DOS (kanske mer utrymme om jag vill installera gamla goda Win3x =). Sedan startar jag med en bootdisk och markerar DOS-partitionen som aktiv, och gömmer Win98. Sedan kör jag vanlig DOS-6-installation, som tror att DOS är helt ensamt i systemet. Efter att ha fått DOS att fungera smärtfritt, byter jag igen aktiv partition till Win98 men gömmer inte DOS. Startar om datorn i Win98 och ser att det fungerar. Sist men inte minst installerar jag Linux på några partitioner efter DOS, och allra sist gör jag några FAT-partitioner till allmän datalagring. Det jag funderar på är om LILO klarar att boota DOS utan att DOS kommer att mucka, om t.ex. DOS upptäcker Win98 före sig, och blir konfunderad eller nåt sånt... =) Om jag använder LILO, måste jag då gömma Win98 före jag bootar DOS, eller behövs det bara under installationen av DOS, eller är LILO så smart konstruerat så jag inte ens behöver oroa mig, eller behöver inte Win98 alls gömmas?

Jag vill gärna ha kommentarer på den här installationsordningen och veta i vilka skeden jag kan vänta mig att det ska gå åt pipan, och vad jag bör göra på annat sätt.

 

// Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...