Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kontrollerkort


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

 

Tjingeling!!!!!

 

Köpte ett kontrollerkort då jag ville sätta in en hårddisk till i min fullproppade dator. Detta kort har en RAID-funktion som inte alls vill konfigureras.

 

Tyvärr startar datorn om hela tiden och vill inte hitta den nya hårddisken. Vad ska jag göra?

 

Har en 2 GHz processor, 512 MB RAM med Win XP installerat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att du inte har en CD med drivrutiner som skall installeras? Det brukar kunna lösa många problem. Normalt skall Windows xp detektera alla nya maskinvaror. Om det inte funkar så kan jag kan råda dig att ta kontakt med tillverkaren av ditt RAID-kort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Tjingeling!!!!!

 

Jag har installerat alla drivrutiner och program som fanns med kortet och WIn XP detekterade nya maskinvara (som det skulle), men så fort jag har kortet i med en hårddisk så startar datorn om hela tiden.

 

Hårddisken är helt OK då jag kollat den separat.

 

Är det mer jag kan göra innan jag springer tillbaka till affären för att göra en reklamation av kortet ????

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera hur kortet är konfigurerat.

Se om det går att kolla innan du kopplar in någon disk.

 

Det kan vara att det krävs att det finns 2 diskar inkopplade för att det skall fungera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Tjingeling!!!!!

 

Det står inget i bruksanvisningen om minsta antalet IDE-enheter som krävs.

 

Om det krävs minst två så bör det stå som krav....eller har jag förstått det helt fel ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tycker man ju...

Men kolla på deras hemsida..

Personligen tycker jag att det borde gå att köra med valfritt antal diskar, men man kan inte vara säker..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med bara en disk på kontrollkortet har du givetsvis inte RAID aktiverat, eller? RAID kräver mig vetligen minst 2 diskar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...