Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tempratur cpu ,moderkort P4


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej. Min cpu ligger på 50 grader o moderkortet på 32 grader. Är det för mycket ?

 

Intel P4 2,4 Ghz

Asus P4PE

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man får göra, är att man går till tillverkarens hemsida och kollar vad som gäller för just den modell man har.

 

Vad det gäller tex Intel, så skiftar det en hel del mellan olika modeller vad som är maxtemperaturen.

 

Jag har själv en P4, den som tål värme sämst, så det svaret vet jag...

Maxtemperaturen för den (just den modell jag har) ligger på 60,1°C.

Därför tycker jag att du borde försöka få ner temperaturen lite.

 

Det kan räcka med att du dammsuger lådan, ändrar om bland kablarna så att det blir bättre luftgenomströmning eller eventuellt så får du installera en chassifläkt(eller en till).

 

Vad som är max/eller rekommenderad temp för moderkortet vet jag inte, men det ena ger det andra.

Dvs, om du får ner CPU-tempen så sjunker även moderkortets temperatur.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack för svaret ! jag koppla faktiskt bort den ena chassiefläkten igår för att höra om "bullret" blev mindre, då åkte värmen upp från 38 till 50 grader.

Jag trodde inte att det var så pass känsligt som 12 grader..men jag uppfattade som den blev lite "segare" så fläkten får nog kopplas in igen.

 

Pelle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Tack för poängen.

 

Ja, det är en av effekterna som värmen kan ha.

Sen påverkar det livlängden negativt också.

Så om inte ljudet är väldigt störande rekommenderar jag att du kopplar in fläkten igen.

 

Om ljudet är väldigt störande så finns det tysta fläktar, bla Papst-fläktar, som du kan koppla in i stället.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...