Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjääälp!!!


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

 

Mitt nätaggregat small till och började ryka när jag satte på datorn!! Kan något ha gått sönder förutom aggregatet?? :(((

 

Hur ska jag veta vad för nytt aggregat jag ska skaffa? Det jag hade va på 'Output 250W MAX'.. Kan ingenting om nätaggregat :( Snälla hjäälp!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan det vara så att det är mer som gått sönder.

 

Om du har möjlighet att låna ett nätaggregat så kan du prova innan du köper nytt.

 

Om du bestämmer dig för att köpa ett nytt så gör det ingenting om det är på 300-350W.

Troligtvis är det bättre.

 

Men innan du gör något annat bör du försöka ta reda på varför det hände.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Kan det ha pajat hårdisken, moderkortet eller t. ex grafikkortet? :(

 

Det var väldigt tjockt med damm i, kan det göra nåt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Damm gör så att dator komponentet värms upp snabbare, det har jag märkt med min dator! Men vet inte om det kan vara orsaken till att nätagregatet gick sönder, men damm är aldrig bra att ha.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter inte bra! Var försiktig och titta om några säkringar har gått. Det ser man med blotta ögat om man har bra närsyn. Jag rekomenderar att du kollar ditt nätagregat innan du sätter på dator'n igen eftersom du kan få en strömrusning till ditt moderkort och proccesorn som i sin tur kan fördärva din hårdvara.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Menar du säkringar i nätaggregatet? Kan jag laga det, eller måste jag köpa nytt? Det har inte sett ut som om processorn eller moderkortet har bränts eller så..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns säkringar i nätaggregatet.

Det är dock inte självklart att man kan se med blotta ögat om den är hel eller inte.

Ofta används keramiksäkringar, och då kan man inte se det.

 

Man kan mäta det med en multimeter, om man har det.

 

Men titta lite i nätaggregatet samtidigt, för att se om du kan se var det har bränt någonstans.

 

Personligen hade jag föredragit att skaffa ett nytt nätaggregat.

Det kan bli betydligt mycket billigare i längden....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej igen

 

Har kollat runt mer i nätaggregatet, svårt att se var det kan ha bränt.

 

Hittade en komponent som låg lös, en liten svart, den var helt utblåst. Det måste vara den som small igår då. :(

 

Är det någon fara med att skaffa ett betydligt kraftigare nätagg, t. ex ett på 400W? Fast det är väl bättre att skaffa ett på 300-350W med någorlunda bra märke, än ett annat som är kraftigare, men inte lika "känt"?

 

Datorn har varit ostabil från och till sen den införskaffades (köpt begagnad), den har stängt av sig ibland bara helt plötsligt osv. Kan det ha påverkat nåt, att nätagget kanske har varit dåligt från början?

 

 

[inlägget ändrat 2004-03-27 09:49:41 av Sprites]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ingen fara med att skaffa ett kraftigare nätaggregat.

Effekten som anges är maxeffekten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett nätagregat på 400W drar mera elektrisk ström än ett på 300-350W. Annars så skall det inte vara någon skillnad på en vanlig pc.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Är mest orolig för att hårddisken blivit trasig... Det skulle inte vara roligt :( Kan jag pröva den på en annan dator trots att det ligger ett OS direkt på disken? Hur blir det då på den datorn jag testar på? Kan det bli konflikt mellan OS'arna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skall testa disken i en annan dator så rekommenderar jag att du kopplar ur de diskar som finns i den datorn först, så att det bara är din som används.

 

Då riskerar du inte att något händer med dom andra diskarna, och det blir inga konflikter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Ok. Kan jag testa disken på en gammal Compaq (bordsdator? Finns det förresten någon datordammsugare eller så man kan köpa, med tanke på allt damm som samlas... :( Vet att man absolut inte ska ta en vanlig dammsugare och göra rent med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huruvida du kan testa den i en äldre dator (oavsett märke på datorn) beror på storleken på disken och BIOS i datorn.

Men hårddisken tar inte skada av att du provar.

 

Varför skulle man inte kunna ha en vanlig dammsugare till det?

Det har jag haft många gånger...

 

Det viktiga är att man inte "rotar runt" i datorn med den, men det skall man inte göra med någon dammsugare.

 

Skaffa en lång, smal, medelmjuk pensel som du använder för att försiktigt borsta bort dammet, och håll dammsugar munstycket en bit bort, så kommer det att funka hur bra som helst.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Ok. Tack för alla svar :) får se hur det blir med datorn, kanske lika bra att köpa en ny begagnad så kan jag ju ändå använda hårddisken till den sen, om den nu fungerar...

 

Bra tips med att använda en pensel att få bort dammet med.

 

- Sprites

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt klart att du kan använda en vanlig damsugare. Ett tips är att du ser till att röret eller borsten inte är laddad med statisk elektricitet. Håll i den del av dammsugaren som skall komma i kontakt med dom innersta delarna av datorn samtidigt som du tar fysisk kontakt med ett element eller diskbänken.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...