Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3com


jazzze

Rekommendera Poster

Hej!

Är novis på linux och undrar om det från början finns stöd för 3coms nätkort 905c i kärnan eller om jag måste kompilera om. Ska installera Redhat 7,0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är novis på linux och undrar om det från början finns stöd för 3coms nätkort 905c i kärnan eller om jag måste kompilera om. Ska installera Redhat 7,0

 

Kan tyvärr inte svara exakt på din fråga just nu; men det låter osannolikt att det INTE skulle finnas stöd för ett 3com-kort att auto-detektas under installationen(ett av mina nätverkskort har ingen variant av Windows någonsin hittat, i Linux har det funkat fint från scratch)...däremot; om du ändå tänker använda Redhat, själv föredrar jag Mandrake som framförallt har just enklare installation, borde du kanske överväga att installera 7.1 istället ? Man har "fixat till" en hel del som inte var bra i 7.0, som har fått mycket kritik(som alla Redhat x.0), och om du inte vill ladda ner har jag för mig att 7.1 finns på 2 CD i nya numret av "Datormagazin"(sommarnumret) - billigt för ett komplett OS ;-)

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...eller så kan du prova SuSE som är ett av de enklaste distributionerna för nybörjare. Där finns det stöd för 3c905 från scratch (det gör det antagligen oxå i RH)

 

 

 

/def - http://pirates.dyndns.org

__________________________________________________

"The probability of someone watching you is directly proportional to the stupidity of your action"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att 905b och 905c är 3coms absolut vanligaste kort (och dessutom funkade i gamla BeOS) så borde vilket obskyrt litet OS på hela planeten klara av det - ungefär som ett Intel 100Pro-serie-kort.. "it just works" ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...eller så kan du prova SuSE som är ett av de enklaste distributionerna för nybörjare.

 

Hehe, jo SuSE är ett bra val att börja med. Själv tände jag till ordentligt för Linux först med SuSE 6.2. Word. Sen att jag personligen fastnat för Mandrake; tja smaksak, men Pentium-optimering och snabbare uppdateringar av paket är OK "finesser" för mig. Däremot står det "fel" på din hemsida - du får ändra - Mandrake är störst i USA(och världen ?)numera. Inte SuSE. Du borde kanske nämna Mandrake ? Iom 8.0 håller man sig oxå strikt till FHS(filesystem hierarchy standard), vilket man inte gjorde tidigare ;-)

 

Om US-marknaden( http://www.mandrakeforum.com/ ):

 

LinuxGram gaves the market share in US retail for the first quarter of 2001. Guess who is the first :-) ?

Mandrake - 33,8%

Redhat - 30,7%

Suse - 23,8%

FreeBSD - 5,6%

Caldera - 2,5%

Corel - 2,3%

Turbolinux - 1,2%

 

Comment: On a related note, sales of 8.0 started few days ago. I'm betting on doubling of sales compared to 7.2 distribution, and ca. 50% of retail market in USA during next few months. WDYT?

 

Och, nej, det är inget större fel på Redhat heller egentligen...

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mandrake är igen inte störst.

Dom var det störst i en undersökning i samband med att dom nyligen hade släppt en ny version av Mandrake.

 

Jag tror att vi förmodligen aldrig kommer att få veta vilken distribution som verkligen är störst.

 

/Richard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot står det "fel" på din hemsida - du får ändra - Mandrake är störst i USA(och världen ?)numera. Inte SuSE. Du borde kanske nämna Mandrake ?

 

Enligt en undersökning jag läste för nån månad sen var SuSE den största ditributionen, kommer dock inte ihåg var jag läste den... Sidan skrev jag till största delen 97-98 (sen dess har det bara varit lite kosmetiska ändringar i stort sett) så det kan vara lite gammal info här och där. Ska uppdatera sidan i sommar nån gång och lägga till lite mer grejer...

 

 

 

/def - http://pirates.dyndns.org

__________________________________________________

"The probability of someone watching you is directly proportional to the stupidity of your action"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...