Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

EMM386?


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

 

hej

 

SB live Emulation Driver requires EMM386 or similar..?

 

vad är det för nåt? det står i början i dos när jag startar datorn..

 

mvh /mattias

 

[inlägget ändrat 2004-02-28 19:01:56 av Dukkha]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Om du får problem när du kör ett program kan det bero på att programmet inte får tillräckligt med minne, din uppgift blir då att göra mer minne tillgänglig för det programmet. Om du skall köra ett program, så måste ditt system innehålla så mycket fysisk minne som programmet behöver. Till exempel: om ett program behöver 512Kb av minnet, så går det inte att köra på ett system med bara 256Kb.

 

Om ditt system har tillräcklig med fysiskt minne, och ett program fortfarande inte kan köras, är orsaken oftast att minnes-residenta program ,t.ex en musdrivrutin upptar minnet och därför blir inte tillräckligt med minne över. Vanligtvis, består problemet i otillräckligt basminne (0-640Kb). Ett fåtal problem orsakas av otillräckligt expanderat eller utökat minne.

Tillsammans med EMM386 får du möjlighet att köra MS-DOS i utökad minne för att spara på basminnet (0-640 Kb) , samt även möjlighet att använda delar av övre minnes området för att spara på basminne (0-640 Kb), om du har en 80386 , 80486 eller Pentium system. EMM386 kan alltså använda ditt systems utökade minne för att emulera expanderat minneför program som behöver expanderat minne.

 

Blev det krångligt?? Alltså EMM386 är en minneshanterare för dosbaserade operativsystem

ett huvud utan bekymmer finns bara på en fågelskrämma

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

ok.. men EMM386 verkar saknas, för det står också 'SB16 Emulation Driver Not loading'.. hur ska jag få ordning på det?

 

mvh /mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EMM386 är en minneshanterare..kan man säga..utökat minne (över 1Mb. DOS).

 

Du kan öppna filen config.sys och kolla om du har någon rad där med EMM386.EXE

(Samt HIMEM.SYS).

Detta kan du göra i Notepad (Anteckningar), välj Öppna och Alla filer..

Har du en rad där med EMM386 och det står REM framför den så kan du testa med att ta bort REM, välj spara och sedan kolla om det hjälpte..

Ser ut typ så här:

DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE

 

En annan..inte laddas:

REM DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE

 

Eller då om du inte hittar någon av de i den filen, helt enkelt lägga till dessa:

device=C:\windows\himem.sys

device=C:\windows\emm386.exe

 

Kanske måste ha Visa dolda filer...också

Utforskaren - Verktyg - Mappalternativ, flik Visning

Om det är den vägen i Win 98 vet jag ej..men du kanske hittar ändå..om det behövs..

 

Kanske kan rättas till också om du uppdaterar ljudkortets drivrutiner.

 

* The Future Is Here! *

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

tack ska du ha =) det verkar ha funkat med att ta bort 'rem -' delen.. men nu dök det upp istället för det förra står det nu: 'error: SB16 conflicting with PCI IRQ..' när jag startar datorn..

 

det stod så förut också vet jag, innan det med 'emm386' och då prövade jag att byta plats på kortet, men det har inte funkat bättre.. har också uppgraderat senaste drivrutinerna, samt installerat om kortet, men det blir ändå 'error'..

 

mvh /mattias

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-28 20:45:58 av Dukkha]

[inlägget ändrat 2004-02-28 20:47:02 av Dukkha]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Kolla i enhetshanteraren/systeminformation om du har konflikter med några enheter.

Troligtvis delar ditt ljudkort avbrottsnummer med någon annan enhet, det är det vanligaste annars räcker inte IRQnr till, datorn ordnar det själv med olika anropstider.

 

Vad är det för enhet som delar plats, behöver den updateras?

Kanske att installera operativsystemet över det gamla kan få konflikterna att reda ut sig.

_______________

Sesu

ett huvud utan bekymmer finns bara på en fågelskrämma

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

hej igen.

 

jag hade några stycken med samma avbrottsnummer, 3 st ACPI IRQ-hållare för PCI IRQ-styrning, 1 Creative SB Live!, 1 D-Link Ethernet Adapter, 2 VIA Tech 3038 PCI to USB Universal Host Controller, samt 1 NVIDIA GeForce MX 440.. 8 st på samma, dvs inställning 10..

 

kan jag få ordning på dom på något vis, eller är det något som datorn ska sköta själv?

 

installerade nyss om mitt win98, och efter det så blev det mer problem än innan, tex att datorn inte stänger av sig, måste göra det manuellt.. och nyss märkte jag att jag inte kunde starta om datorn i MS-DOS läge.. =(

 

mvh /mattias

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

tråkigt med problemen

Jag skulle pröva att rycka ut och avinstallera ljudkortet och ominstallera windows igen, sen trycka dit ljudkortet på nytt och installera om det

VIA Tech 3038 PCI to USB Universal Host Controller

och ljudkortet motsvarar min dator

men vad ditt grafikkort och det andra har där att gör fattar jag inte

försök med att ta ut eller avaktivera en enhet i taget och starta om dator för varje

____________

Sesu

ett huvud utan bekymmer finns bara på en fågelskrämma

 

[inlägget ändrat 2004-03-01 10:08:09 av sesu]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...