Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DV -> Dator


tjoff

Rekommendera Poster

Hej !

 

Jag har ett "litet" problem...

jag har filmat en film i skolan som ska vara färdigt på måndag, vi skulle komprimera filmen m.m. i skolan.

 

av någon anledning så hann vi aldrig komprimera och föra in filmen på en CD-skiva...

 

Jag har tidigare kollat på att göra detta själv, eftersom det är en gammal DV-kamera vi har så tänkte vi inte på detta när vi köpte den...

Men enligt någon support (var ej jag som snackade) så var vi tvungna att köpa ett xxx (kommer ej ihåg var det var för nåt) kort (om jag minns rätt).

 

Dessa kort kostade en hel del, 5000 för de billigaste och som jag fattat det så är "frameloss" något som förekommer oftare på de billigare korten.

 

En kompis var inne på en firma som höll på med video-komprimering konvertering m.m. Och enligt dom skulle denna film (som var på 30 min) inte få plats på en CD-skiva. Min kompis som var där vet inte mycket om datorer och order komprimering kom aldrig fram, däremot nämmde han om att det var möjligt med en DV -> firewire kabel som jag skulle kunna använda..

 

Problemet är "bara" det att jag inte har firewire på min dator..

 

finns det någon DV -> USB kabel ?

 

om jag ska köpa firewire så undrar jag om vilken hastighet som lämpar sig bäst ? (vilka finns ?)

 

har hört att VIA och firewire inte går ihop så bra, stämmer detta ? (är det lätt att gå förbi det ?)

 

vilken programvara behöver jag ?

(fick bara stillbildsprogramvara med kameran)

 

jag lägger upp en bild på de utgångar jag har på DV-kameran...

http://hem.passagen.se/mjmw/dv1.jpg

http://hem.passagen.se/mjmw/dv2.jpg

 

Tjoff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpt ett firewire-kort med bundlad mjukvara för dv-redigering - går lös på runt 1500 pix normalt, endast kortet kan du säkert hitta för runt 700 pix. Observera att du behöver en hyfsat snabb dator för att det ska fungera bra med såpass billig utrustning! Och en massa plats på hårddisken! Eftersom datorn måste brukas för att komprimera videoströmmen så går det inte att köra med ett 'hårt' format som mpeg2 eller liknande utan problem, utan du får klara dig med dv/motionjpeg-komprimering - vilket tar en del plats. 1 minut tar ungefär 250MB(?).

 

För att få ner 30min på en vanlig cd-skiva kan du använda antingen svcd eller komprimera med mpeg4/divx...

 

Firewire finns bara i en hastighet f.n. - nya specar är på väg, men inte här ännu...

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några exempel:

 

Pinnacle Studio DV: http://www.komplett.se/k/k.asp?action=info&p=8170&l=2&AvdID=1&CatID=14&GrpID=4&s=pl

 

Pyro Firewire: http://www.komplett.se/k/k.asp?action=info&p=5483&l=2&AvdID=1&CatID=14&GrpID=4&s=pl

 

Ospecat kort utan mjukvara: [ borttaget - hata butiker med dynamiska framesets ]

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2001-05-26 02:21:03 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en hastighet ?

 

jag har hört att man brukar ha 2 eller 4 portar på datorn, alla med olika hastigheter... Den snabbaste på 400 mbit/s vilket låter otroligt, men...

 

har för mig att det tar ungefär 30 mb/s okomprimerat... (om det är 30 mb blir en minut 1,8 gig ?)

 

om man bortser från redigeringsprogramvara, ´vad behöver jag för program för att kunna föra över allt från kameran till HDn ?

 

är det enda jag behöver (för att få in allt på HDn (okomprimerat)) en sladd och ett firewire kort ?

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

glömde säga tack för ditt förra inlägg...

 

så,

Tack !

 

borde min dator klara av detta ? (om man bortser från att jag måste rensa mina HDs en del)

 

900 mzh

256 pc133 ram

Geforce 2 MX

 

funderar på: FireWire 1394 (865 kr).

Det står: "kort med program". Är det ett program jag behöver för att starta överföringen eller ?

 

Tjoff

 

Tjoff

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har köpt Pinnacle Studio DV, antar att jag kollade på fel modell tidigare då de kostade minst 5000 kr..

 

aja, nu har jag satt in kortet (behövde inga drivrutiner)

 

däremot verkar det vara problem med "Device control 2.0" (den som styr kameran från datorn)

 

I Adobe Premiere kan jag starta en uppspelning men när jag gjort det så hänger sig programmet, jag hinner aldrig spela in något...

 

i programvaran som följer med så står det att den inte får någon kontakt med kameran och att jag ska kolla om den är på...

 

det konstiga är att när mán trycker på fliken "capture" så "arbetar" datorn/kameran i ca en minut och sen kommer felmeddelandet upp... Men kopplar man ur kameran så kommer felmeddelandet upp på en gång..

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag är kanske inte tillgänglig för att svara på alla frågor före måndag - men glöm inte internet och sök på forum och kända problem med ditt kort å din hårdvara, brukar kunna ge tips till lösningar.

 

--

 

Iaf, följde Premiere med kortet? Vilken version osv, om inte 6.0 - fick du med drivrutiner/plugins för dv-capture med kortet? Installerat dessa?

 

Din dator borde klara det.

 

Firewireprotokollet klarar 400mbit/s ja. DV-video är INTE okomprimerad (skulle definitivt inte din dator klara isf ;) utan komprimeras ungefär som mjpeg (motionjpeg) vilket borde ge de storlekar jag uppgav, på ett ungefär - beroende på om ljudet är okomprimerat eller inte osv.

 

När det gäller att fånga in videon råder jag dig att pröva VirtualDub om det fungerar bra med DV - det är gratis och betydligt stabilare än Premiere... fast de verktyg som följer med firewirekortet borde duga oxå - även om du verkar ha något kompabilitetsproblem. Slagit i något forum för Pinnacleprodukter? Kanske har med operativsystemet att göra osv, nya drivrutiner/pluggar ifrån deras hemsida?...

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Premiere följde inte med, däremot så sitter jag för tillfället på min pappas firma, där en person hade Premiere 6.0

 

Det följde inte med några drivrutiner eller något, varken med kameran eller FireWire kortet (båda installerade sig själva).

 

Studio DV som följde med fungerade tidigare inte så bra heller. Jag kunde dock ändra inställningarna i "Device control 2.0) i Premiere (hittade inget i Studio DV). Det fungerade dock inte direkt efter att jag ändrade inställningarna, men efter ett antal försök fungerade det plötsligt i Studio DV... Premiere hänger sig hela tiden så jag har inte kommit så långt än..

 

Men för tillfället fungerar allt som det ska, om man bortser från att Premiere är ett av världens mest instabila program, ska kolla om det finns några uppgraderingar (annars så beror det väl på min maskin, eller så har adobe gjort bort sig rejält.).

 

När jag första gången startade Studio DV så frågade den om den skulle kolla efter uppgraderingar, jag uppgraderade till den version som programmet sa var den senaste, mer har jag inte gjort men jag ska kolla.

 

Ska testa VirtualDub..

 

Tack för alla råd..

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Premiere har väl alltid varit lite småskakigt, men kanske oftare beroende på skakiga codec interface från korten än själva applikationen. Ladda hem senaste patchen från Adobe, 6.01. Jag kör bl.a Matrox RT2000 samt Canopus DVRex M1 och det funkar stabilt. DV är 25mbits/s btw, dvs 3.125MB/s.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var två år med Premiere 5.x (absolut senaste patcharna på den tiden oxå ja) som lärde min vänsterhand att hålla fingrarna på ctrl+s och trycka på dem såfort jag gjort något, typ flyttat muspekare, ifall det skulle krascha ;)

 

Slutsats, gamla Premiere var en mkt bra läromästare för de som inte sparar sina arbeten varannan sekund - kunskaper och instinktiva ctrl+s-reflexer som idag är ovärderliga erhölls via Premiere - tack Adobe =D

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo..

ctrl+s är ju ett av PCns mest använda kommando... kanske till och med mer använt än ctrl+alt+del .. vem vet...

 

det enda problemet är att om programmet hänger sig när den utför något, då funkar inte den taktiken så bra..

 

efter min mycket korta tid framför premiere fick jag intrycket av att det är ett program som man klipper sina filmer i, fast hur bra är det på att ändra i själva klippen ?

 

Är det "adobe after effects" som gör det ?

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det enda problemet är att om programmet hänger sig när den utför något, då funkar inte den taktiken så bra..

 

Jo - det gör det väl, varför inte? Nu förstår jag dig inte alls... det är juh just när programmet hänger sig som man startar om det och börjar om där man senast sparade - därför man sparar varje sekund.

 

efter min mycket korta tid framför premiere fick jag intrycket av att det är ett program som man klipper sina filmer i, fast hur bra är det på att ändra i själva klippen ?

 

Med lite tålamod går det att göra mycket ifrån Premiere. AE, Combustion, Aura och så vidare är effektprogram om du har extrema behov - många "hemeffekter" går utmärkt att skapa via Premiere eller SpeedRazor direkt. Kom ihåg att effektprogram som AE osv tar extremt mycket minne och resurser ifråga, och får definitivt panik om du försöker dig på sekvenser längre än några sekunder om du inte har minne till det... :)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, det jag menade med att det inte fungerer när den utför något var kanske lite luddigt formulerat...

 

men i mitt fall så hänger sig premiere (bland annat) en hel del när man försöker "captura" en film, problemet är att man inte kan spara filmen när detta pågår. Hänger den sig då så får man alltså göra om allting (sen senaste ctrl+s)

 

ok, tack..

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, då förstår jag - men prövat VirtualDub än?

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har testat Virtual Dub nu, utan resultat..

 

Virtual Dub kan inte hitta kameran :-(

 

Tjoff

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...