Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera = sista steg!


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hallå! Jag behöver hjälp fort:) Jag har försökt att lösa ett problem ungefär hela dagen. Börjar tappa tålamodet snart och funderar på att lämna in datorn till en expert.

 

Det är så att jag försökte att konvertera familjens hårddisk till NTFS med partition magic 8 igår. Och den bootade om och lyckades konvertera 33% innan den fryste. Och sen dess så har jag inte lyckats komma in på windows xp! Den kommer till windows xp loggan i dos och sen startar den om. Inget mer.

Och jag har använt rescue disk för partition magic, men det står att det är "error 46 seek error" och jag kan inte göra ett skit!!! Och jag skulle kunna formatera, men syrran har viktiga skolarbeten och projekt på datorn, så vad gör jag??? Måste jag formatera bara för att ett jävla program fuckar upp hårddisken? går det här att lösa? Jag skulle vara väldigt tacksam för all information och hjälp jag kan få!! // Daniel

 

 

 

 

 

"En resa på tusen mil börjar också alltid med ett enda steg"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Har hört om andra som använt partition magic och hela hårddisken skitit sig, kanske programmet kräver stora datorkunskaper (har inte provat det själv).

Jag tror att du måste formatera om hela hårddisken (om inte nån annan har någon lösning). Om du behöver hjälp med formatering och installera windows kan säkert många hjälpa här på supporten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tja! Tack för snabba svar.

Alltså, jag skulle brännt en skiva med viktiga filer innan det här hände, jag vet. Men nu är det för sent! Och jag vet hur man formaterar och installerar nytt fräscht windows, Men det är sista steget. Vi får lämna in datorn till en expert innan. Och det lär ju kosta! Men skriv gärna om ni hittar en lösning:) Jag har hittat massa på nätet med samma problem, men ingen lösning än! Men jag TOK-letar vidare.

 

 

 

"En resa på tusen mil börjar också alltid med ett enda steg"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att konvertera disken från FAT till NTFS från kommandotolken ?

 

Start-Kör-skriv cmd - OK. Skriv cd \ - Tryck Enter

 

Skriv sedan convert C: /fs:ntfs

 

(Om enheten du skall konvertera inte heter C får du byta bokstav där, mellanslag före slashen)

 

Hör av dig hur det går,

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du tillgång till en annan dator med XP eller win2000?

 

I så fall skulle jag råda dig att koppla in disken där först, för att ta backup på de viktiga filerna.

 

Efter det kan du antingen experimentera vidare eller formatera hårddisken.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Förslaget du fått om att koppla disken i annan dator och eventuellt kunna rädda viktiga filer är bra. I övrigt skulle jag i ditt ställe inte göra någonting annat med disken förrän en "dataräddare" kontaktats. Ju mer man försöker desto värre oreda kan det bli.

 

Dataräddning är inte billigt, men det finns ett ställe som åtminstone har rimlig prissättning även för vanligt folk om det är värdefulla filer det handlar om. Kolla på http://www.ahlbergdata.se/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hallå. Jag har letat och letat. ALla som råkat ut för det här verkar ha fått formaterat juh:( Det var ett bra råd att stoppa in hårddisken i en annan dator och backupa:) Jag tror det är ensa sättet faktiskt. Annars blir det länken till experterna på kraschade hårddiskar. Men du crazy horse. Jag kommer inte in i windows juh. Jag antar att du menar att jag ska skriva in det där i start --- kör? Kan jag fíxa det i dos? hur isåfall? tack för all hjälp:)

 

 

 

 

"En resa på tusen mil börjar också alltid med ett enda steg"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Och en sak till. Är det bara att stoppa in hårddisken i den andra datorn och det ska funka? Antar att jag måste ställa in den på rätt läge. slave?:) Kan inte det där faktiskt...

 

"En resa på tusen mil börjar också alltid med ett enda steg"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Skulle kanske gå att komma tillgång till filerna i datorn om du startar/bootar från andra hårddisken med windows (om du nu har windows på den.) Oj andra har visst gett lite tips här, har haft lite brottom och det börjar bli sent, måste och sova. Hoppas problemet löser sig.)

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-20 22:44:04 av frågaren & vetaren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

OK, bra. den fuckade disken på slave. Den andra fungerande datorns disk då?

 

"En resa på tusen mil börjar också alltid med ett enda steg"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den låter du vara som den är.

Om den skulle vara byglad som Cable Select kan det hända att du måste bygla den som master.

 

Sen är det förhoppningsvis bara att starta upp och spara de filer du vill ha kvar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej

 

Du kan ju alltid boota datorn med en startdiskett då du kan konvertera HDDn från FAT32 till NTFS via den promten.

Skriv då: C: -enter (om det är den enheten du skall formatera) sedan så skriver du bara convert C: /fs:ntfs

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hallå!

Ville bara tacka för allas hjälp. Allt löste sig fint iallafall bara så ni vet. Jag löd rådet om att stoppa in den i en annan dator. Sen reparerade jag disken där helt och hållet! Syrran vart skitglad, hon fick tillbaks alla sina dödsviktiga skolarbeten, och det var ju bra. Just nu surfar jag runt med datorn som var helt kraschad innan. Nästa gång ska jag tänka efter innan jag använder partition magic 8 med xp. Verkar ha kraschat för många många i den forskningen jag hade om problemet. *im out* Måste gå och vila lite...

 

"En resa på tusen mil börjar också alltid med ett enda steg"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Man tackar. Jag är själv stolt! Trodde aldrig jag skulle lösa det där...menmen..

 

"En resa på tusen mil börjar också alltid med ett enda steg"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...