Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Comhem + Router config


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Så, kan dra lite kort vad jag kan :) Hemma har jag Bostream ADSL och kan då all information om gateway och DNS och mitt eget IP. jag har alltså fast IP utan inloggning. Där kör jag en D-Link router, nu är det så att jag vill sätta upp samma system här hos min flickvän. Men nu är det så att de har (telia) comhem kabeltv internet.

 

Jag skulle köpa D-Link Dl-604 routern men den fanns inte inne och jag orkade inte vänta så jag köpte en ST Lab Router som ska klara både ADSL och Cable.

 

Problemet är att jag inte vet hur man konfigurerar routern för kabelinternet. Comhem har ju inloggning men det finns ingenstans i routerinställningarna där man kan skriva in det. De ber bara om en host address och MAC address.

 

Någon som har erfarenhet av det här och har lust att hjälpa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har varken Comhem eller den typ av Router, men med Telia ADSL (och min Dlink) så har Telia en dynamisk IP adress, jag får MAC adressen genom CLONE MAC, men finns inte det så får du MAC genom datorn winipcgf eller ipconfig/all. Datorn ska troligen vara inställd på IP adress automatiskt samt erhåll DNS- server automatiskt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag fick det att fungera nu. Det var inte kontakt mellan kabelmodemet och routern. Hade tydligen en korskopplad TP kabel emellan dem, vilket jag inte hade den blekaste aning om att den var. nu fungerar allt perfekt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tjena MindWeaver!...

 

Kan du förklara hur du gjorde för att få till det me Comhem.

Jag har oxå Comhem och en Di-604.

Men jag får inte till det

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-02 14:53:48 av :)]

[inlägget ändrat 2004-02-02 14:54:31 av Plex_80]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Skriv gärna hur du har kopplad och vilka inställningar du har gjort. Som då inte fungerar så kan vi gå därifrån!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...