Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk


Arvid87

Rekommendera Poster

Jag har en Packard Bell dator som använder recovery diskett. Om jag installerar en ny hårddisk i datorn, för över mina filer till den, kopplar bort den nya hårddisken från systemet och formaterar den gamla hårddisken med recovery disketten, kommer jag kunna komma åt mina filer på den nya hårddisken efteråt? För om jag återställer datorn med recovery disketten så måste jag ju installera om den nya hårddisken som mina filer ligger på och då kanske datorn kräver att jag formaterar den fast det redan finns filer på den?

 

En sak till, tycker ni att den här hårddisken är bra eller bör jag välja annat märke/modell? Hur mycket bättre är 8 mb cache än 2 mb?

 

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SGB7-120-8

 

Den hårddisken använder gränssnittet Ultra ATA100 och i en guide som följde med min burk står det att min dator är utrustad med en hårddiskstyrenhet av typen IDE (AT), funkar den där hårddisken med min styrenhet?

 

AMD Duron 1,2 Ghz 256 MB 20 GB GeForce 4 64 MB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Brunsten

Jag tycker att du ska göra såhär:

Dra loss alla kablar från den gamla hårddisken och kolla iställen in den nya. Installera XP eller vad du nu använder. Sedan när det är klart så kopplar du in bägge, startar upp datorn. Flyttar över de filer som du vill ha och rycker än en gån ut den nya och formaterar den gamla.

 

Hårddisken som du har där ser bra ut. De finns två bra märken, och de är IBM och Seagate. IBM är dock kända för sin stora värmeutvecklig.

 

Ett cacheminne på 2Mb eller 8Mb spelar ingen stor roll. Den blir dock lite snabbare med 8Mb.

 

Gränssnittet ATA är ganska gammalt. De har funnit i ett par år så det bör inte vara några problem men den dator som du använder nu.

De lite nyare gränssnittet är SATA och det är lite snabbare än ATA. För att använda detta så behöver du köpa ett nytt moderkort, eller en omkopplare mellan hårddiskarna. Detta skulle du dock inte tjäna någon prestanda på utan det kan vara bra när du ska (om du ska) köpa en ny datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP var redan installerat när jag fick datorn så jag har ingen installationsskiva. Men måste jag ha ett operativsystem på den nya hårddisken också även om jag bara ska lagra filer på den?

 

AMD Duron 1,2 Ghz 256 MB 20 GB GeForce 4 64 MB

 

[inlägget ändrat 2004-01-27 21:22:43 av Arvid87]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det behöver du inte eftersom den nya disken kommer att få enhetsbokstav D:\.. Kom ihåg att då ska den nya vara Slave inte Master för att detta ska funka..

 

Surfa säkert och uppdatera mera ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Brunsten

När du köpte datorn så ska man få med en skiva med operativsystemet. Det kan du kräva av återförsäljaren eller där du köpte datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert? Men jag har operativsystemet på en dold sektor på hårddisken som återställningsprogrammet installerar windows från när man formaterar.

 

Edit: Måste man alltid formatera en hårddisk när man installerar den i ett nytt system? Även om man redan har formaterat den och sparat filer på den?

 

AMD Duron 1,2 Ghz 256 MB 20 GB GeForce 4 64 MB

[inlägget ändrat 2004-01-28 12:37:22 av Arvid87]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...