Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är jag dum eller?


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej! Jag försöker fixa ett nätverk mellan 2 datorer (XP Pro - Windows 98. Men det skiter sig redan vid inkopplingen av routern som är en Netgear 614. Jag får omöjligen det att funka,så det blir kontakt med internet. Jag lämnade tillbaka routern som jag hade först,och fick en ny. Så det måste ju vara jag som gör fel på något vis. Jag har Telia ADSL och byter kabeln som går från modemet in till nätverkskortet,den stoppar jag in i routerns uttag. Men jag får inte internet att fungera då. Är det någon vänlig själ som kan förklara för mig grundligt hur jag ska gå till väga? Alla säger ju att det ska vara så lätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har du gått in i router och gjort inställningarna? Ditt anv namn+ lösen,m`?

 

Sören

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

________________________________________________________________________________

XP Professional

AMD Athlon 1,65Ghz, Maxtor 120Gb + Seagate 80Gb , 1,00Gb Ram,Radeon 9600 256Mb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska bara vara att koppla in datorerna så ska det fungera.Har själv en likadan router.Modemet ansluts till utaget närmast ingången för strömadaptern.Lyser siffran på modemet för respektive ansluten nätsladd?

 

[inlägget ändrat 2004-01-26 19:25:25 av murmelmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

jag måste ju först få routern att funka med internet innan jag kopplar ihop datorerna. Det är det som är felet. När jag kopplar in sladden från nv-kortet till routern så lägger internet ner. Jag använder för övrigt LF-connection keeper.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om du kopplar in routern sedan skriver in 192.168.0.1 tror jag det är i adressfältet!

 

Anvn.admin

Lösen.Password

 

Så kan du sen lägga in anv namn och lösen i routern!

 

Sören

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

________________________________________________________________________________

XP Professional

AMD Athlon 1,65Ghz, Maxtor 120Gb + Seagate 80Gb , 1,00Gb Ram,Radeon 9600 256Mb

 

[inlägget ändrat 2004-01-27 08:25:43 av Helren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Igen!

 

Vi har också denna router, Och haft lite problem med den tidigare!

 

Jag kan gå in i våran och kolla inst om så behövs!

 

Så om det inte fungerar hör av dej igen!

 

Sören

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

________________________________________________________________________________

XP Professional

AMD Athlon 1,65Ghz, Maxtor 120Gb + Seagate 80Gb , 1,00Gb Ram,Radeon 9600 256Mb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har själv en DI-604 men det bör fungera likadant...

 

Börja med att ha dator och router avslagna. Ta modem-kabeln du har in i nätverkskortet och flytta det till ingången vid WAN ( närmast nätingången ). Koppla ihop ditt nätverkskort till en av ingångarna på routern med en nätverkskabel. Starta datorn och plugga sedan i nätdelen och starta routern. Låt den få några minuter på sig att konfigurera allt.

Har du en Dynamisk/Automatisk IP-adress så bör Internet fungera direkt. Har du däremot en Statiskt/Fast IP-adress måste du skriva in den i Routern och ändra till Automatisk i datorn. Men jag har för mig att Telia har Dynamisk, eller ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...