Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brandvägg - Tappar inställningar


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag har problem med ZoneAlarm Pro with Web Filtering version 4.5.538.000.

 

Jag kan börja med att berätta lite om min maskin (hoppar över hårdvara)...

Kör Windows XP pro, med alla uppdateringar (nåja, alla säkerhetsuppdateringar), F-Secure Anti-Virus 5.41 build 8490, Brandväggen ZoneAlarm (se version ovan)...

Jag har två användarkonton (med admin rättigheter) + administratörskontot.

 

Problemet är att ZoneAlarm tappar sina inställningar varje gång man loggar ut och in igen, växlar användare, eller startar upp maskinen. Det spelar ingen roll vilken användare som har gjort inställningarna (inte ens administratör), så varje gång måste jag godkänna program för att komma ut, vilket inte bara är jobbigt, men är en säkerhetsrisk.

 

Har testat att köra ZoneAlarm + F-Secure AntiVirus Client Security v5.50 men då hänger sig datorn och jag måste avinstallera F-Secure, samt in i registret och radera en hel del F-secure där.

 

Jag gillar ZoneAlarm, för dess enkla sätt att sätta regler, spärra portar, etc, och jag vill inte byta brandvägg (om det inte finns en sajt som på svenska beskriver hur man spärrar portar, sätter upp regler, etc på ett enkelt sätt)..

 

 

 

Jag vore mycket tacksam om någon har en lösning, och vill dela med sig av denna till mig!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är lätt att avhjälpa....när man vet hur man skall göra.

 

Har själv haft samma problem, men bara på 1 av 6 datorer.

Gör de inställningar du vill ha, exportera sedan inställningarna

(gör backup).

Stäng ZA och starta det igen.

Läs in backup'en.

 

Starta om datorn och kontrollera.

Eventuellt får du läsa in backup'en igen, men sen bör inställningarna ha "fastnat".

 

*** Redigering ***

Det finns en svensk manual till ZA.

Dock vet jag inte vad den kostar.

(Förj*vligt att den kostar alls..)

[inlägget ändrat 2004-01-20 12:32:18 av Mij]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hmm, kan inte läsa in backup'en, får felmeddelandet .: The XML was not formatted properly. Your settings have not been restored....

 

Så kul var det.. Men tack för tipset :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hittade lösningen efter ett tags rotande bland ZoneAlarms support...

 

 

ZoneAlarm products now have a feature to protect the database files in case of corruption by the firewall service not being shut down properly. It maintains a backup copy of the most recent good file - if the system crashes, or processes are killed, or if ZoneAlarm is shut down improperly, upon restart ZoneAlarm will revert to the previous database file. Windows 2000/XP users may see Event log entries at startup, mentioning that the database file was corrupt.

 

If you seem to have this problem, try making your changes, and then shut down ZoneAlarm: simply right-click on the icon, and then select Shutdown, and the changes should be made permanent. You do not need to do this every time - only when you have made changes to the settings.

 

NOTE - You may see TMP files in the \Internet Logs folder. There are safe to delete. Always be sure to shut down programs, and Windows, normally. To shut down Windows, use the proper Windows method for your system (usually clicking Start, Shut down).

 

 

Så jag raderade alla *.tmp filer i \Internet Logs mappen... Körde igång alla program som ska ha tillgång till nätet, blockerade portar till höger & vänster, gjorde en del andra bekväma inställningar, och stängde sedan ner ZoneAlarm, och startade programmet igen, allt var kvar *jippi* stängde ner hela maskinen och startade upp den inge, och allt är kvar *jaaa*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...