Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Scream....


Per_Hellqvist

Rekommendera Poster

Per_Hellqvist

Hej!

 

Nu är det min tur att skriva frågor till forumen. Kul med omväxling :-)

 

Fick Scream från Bostream i slutet på december och är mycket missnöjd så här långt...

 

Det började när jag installerade bredbandsmodemet. Då slutade min trådlösa router fungera direkt (Compaq iPaq CP-2w). Den har fungerat perfekt innan. Det som knäcker är att den fungerar i nästan exakt två minuter innan den "dör". Bootar man om den (strömsladd ut/in) så fungerar den i två minuter till... Nån som har en aning om varför och vad man kan göra åt det?

 

Nästa är pingtider. Spelar man till exempel Counter Strike ligger pingen mot servrar i Stockholm på mellan 70 och 150 med toppar uppåt 500. Jag gjorde en traceroute och såg att trafiken routas via Hamburg och sedan London. Är det knas i min tabell eller fungerar tjänsten så?

 

Nästa är stabilitet. Jag gjorde en ping -t mot min gateway och hade svar mellan 3 ms och 456 ms (!).... Medel låg på 45 ms - mot min gateway!?

 

Modemet verkar heller inte stabilt. Det "dör" ibland och en omstart (strömsladd ut/in) får igång det igen.

 

Nästa är nedladdningshastighet. Eftersom jag bor en bit ifrån stationen kan jag inte räkna med mer än 8 MB, men jag har aldig kommit i närheten av det. Det snabbaste jag laddat ned (provar många olika källor och tidpunkter) är ca 450 kBit/s.

 

Är det någon som har tips på hur man löser detta? (förutom att byta ISP). Är jag ensam om dessa problem? Ska jag ringa supporten eller kundtjänst? Supporten vill ha 12,50 per minut och det vill jag inte betala då jag inte anser att detta är supportfrågor.

 

Tacksam för hjälp.

 

/Pelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Per.

 

Kan bara gratulera och beklaga till Scream.

 

Själv har jag ännu inte haft möjlighet att få det, och med tanke på alla reaktioner på olika forum får jag säga att jag är glad trots allt.

 

Vidare tror jag att tjänsten är grunden till alla dina problem(nåja, dom med Internet i alla fall...*ler*).

 

Överallt möts man av negativa reaktioner på Scream, och Bostream erkänner att dom har diverse problem.

 

Kan det vara så att din router är känslig för avbrott??

 

Ping-tiderna har jag hört om tidigare...

Folk som spelar tycker inte om dom, utan det verkar nästan vara i klass med 22.8-modem.

 

Ditt modem...

Jag undrar om det inte kan vara så att pressen på Alcatel har gjort att man har skickat saker man inte borde.

 

Både Bostream och Telia har ju beställt därifrån.

Dessutom drabbades man av nåt problem, som sedan har lett till diverse påstötningar.

 

Sammanfattning:

Som jag ser det finns det 2 alternativ.

 

1: Vänta på att Bostream lyckas få ordning på tjänsten.

Skicka mail ofta och tala om att det inte fungerar som det skall.

 

2: Byta leverantör.

Men med den anslutningsavgift Bostream har, så är det knappt något alternativ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per_Hellqvist

"Skicka mail ofta"... jo... sände meddelande via deras webbformulär i slutet av december utan svar... Det är väl semester etc.

 

Jag skulle vilja få klart för mig om tjänsten ska fungera så här (routing via tjottahejti, svajjig ping), om det är ett tillfälligt problem eller om det är något inställningsproblem hos mig eller i gatewayen...

 

Får försöka ringa igen...

 

Har du eller någon annan sett några liknande diskussioner på andra ställen på nätet får ni gärna lägga in ett par länkar här.

 

Mvh,

 

Pelle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

En sökning på PC Support's systerforum, E-Forum, gav 297 träffar....

 

Här är början på en tråd(den längsta)

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=493051#493051

 

Mycket runt Scream diskuteras i tråden..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per_Hellqvist

Kollat runt i olika forum på nätet (t ex sweclockers) och ser (till min glädje) att jag är låååångt ifrån ensam om att ha problem.

 

Det är inte utan att man tycker synd om de som arbetar på Kundtjänst hos Bostream... Kan tänka mig vilka samtal de får :-)

 

Jag vet fortfarande inte om man ska felanmäla, kontakta kundtjänst eller hoppas att det löser sig med tiden. Det är omöjligt att nå dem via telefon och någon annan e-postadress än info@ har jag inte hittat... nåväl...

 

/Pelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, du är långt ifrån ensam.

Tyvärr hjälper inte det någon...men det kanske är en liten tröst?

 

Då är det i alla fall inte dina prylar det är fel på..

 

Möjligheterna att komma i kontakt med Bostream har alltid varit dåliga.

Tack och lov har vi inte haft mycket strul...

 

För felanmälan finns det ett speciellt formulär som man skall använda:

http://www.bostream.se/servicecenter/page.php?xml=swe/pages/private/support.xml&context=private

 

Misstänker att det är för att dom inte skall få för mycket mail..*ler*

 

Jaja...hoppas att det blir ordning på det snart, för jag vill också ha det, fast då blir det förhoppningsvis

13/13-anslutning...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per_Hellqvist

 

Jotack, det var det formuläret jag använde för ett par veckor sedan... :-)

 

Det som knäcker fortfarande är problemet med cp-2w... kan inte fatta varför den inte vill fungera mer än ca två minuter åt gången.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag det är modemet..

Jag tror att dom har slängt ihop nåt som inte funkar riktigt, pga något strul dom hade innan.

 

Sen har problemen hopat sig, och kunderna blir gnälliga.

Då kastar man ihop nåt och skickar iväg.

Dom som funkar, kanon, då slipper man dom modemen.

Dom andra åtgärdar man på garantin.

 

Sen är frågan hur Bostream's övriga utrustning för scream är...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har inga problem alls med scream.....sitter på deras 8 ner o 1upp tills dom bytar över mig om två veckor till vdsl 13/13 istället....

 

har fina pingar o tankar i ca 700-950kb/s

 

har inte sett att bostream har betalnummer som support....ca 2 år sen dom tog bort det......

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per_Hellqvist

Det verkar som om man arbetar på problemet. Igår kväll hade jag mycket bättre pingtid än tidigare, men senare på kvällen var det tillbaka på den svajjiga pingen som jag sett sedan jag fick tjänsten.

 

Det sista som lämnar kroppen är hoppet :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Tjena...

Jag har bostream just nu men inte scream funderar på att fixa det rekomenderar du det eller????

 

jag har 2 datorer kopplade till min router jag har 10 mbs och de hackar om jag fixar scream som har 26 mps tror du att de löser lite eller???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per_Hellqvist

 

Svårt att svara på. Beror på vad som hackar.

 

Jag kom faktiskt fram till supporten/felanmälan igår kväll (!) och fick prata med en kille som var mycket hjälpsam.

 

Mitt stora problem var ju dels routingen (som nu verkar löst), dels att min router inte fungerar (kommer sända den på omflashning pga buggar i den...) och dels att pingtiden svajjar enormt.

 

Igår kväll svajjade pingen mellan timeout, 650 och 5 ms mot GATEWAYEN..! Då ringde jag :-)

 

Det visade sig att om man sätter ned nätverkskortet i datorn till 10/halv duplex så fungerar det som det ska! Jag tänkte inte att det skulle påverka då jag sitter bakom en router, men tydligen gjorde det det... go figure...

 

Pingen svajjar en del fortfarande, men nu inom rimliga gränser.

 

Så visst, nu kan jag rekommendera Scream :-)

 

De har en del barnsjukdomar precis som när de lanserade 2.5 MB tjänsten, men sedan blev den mycket bra. Jag antar att det är samma med Scream.

 

Mvh,

 

Pelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...