Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brusig dator och ljudproblem!


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag har nyligen skaffat mig en helt ny dator, en P4 2.6, 512 RAM, 120 gb HD. Moderkortet är ett Abit LX6 med integrerat ljudkort. Grafikkortet är ett ATI Radeon 9200 SE. Har även en DVD och en CD-RW. Datorn är snabb och bra.. men..

 

Jag har ett stort problem som varken jag eller någon annan jag känner förstår oss på, trots att jag är musiker och hållt på med ljudinspelning & datorer i flera år.

 

Detta är problemen, hoppas någon har en idé om vad det kan bero på:

 

1. Det susar, flimrar och brusar konstant, vilket hörs tydligast när man har hörlurarna inkopplade. Händelser på skärmen, såsom när man rör muspekaren, stänger ner program eller när hårddisken arbetar skapar ljud. Det blir ett vinande ljud i lurarna när man rör muspekaren fram o tillbaka för att ta ett exempel. Även när allt ljud är avstängt surrar och brusar det i hörlurarna.

 

2. Ingångsnivån på ljudkortet (Abit LX6 integrerat) är extremt hög, drar man regeln i inspelningsmenyn för ljudkortet upp bara några procent (från läge 0) blir det överslag i ljudet. Detta trots att utgångsnivån från min externa mixer är helt normal.

 

3. Spelar jag in ljud ligger nivåmätarna konstant och slår runt -45DB trots att ingen musik eller liknande går in i datorn. Detta händer dock bara om linjeingången är aktiverad.

 

-Är det någon som kan hjälpa mig med detta? Behöver man byta moderkortet eller är det kanske grafikkortet som skapar problem. En kompis trodde att det kunde bero på att det inte går att ställa om grafikkortet till 256 färger (minimum är 16 miljoner). Det är ju skumt att det som händer i datorn o på skärmen går att höra också.

 

Mycket tacksam för svar o hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Du har ju mycket mer erfarenhet av ljud än jag har, men jag kan tala om hur det var för mig.

 

Jag hade liknande problem med mitt integrerade ljudkort AC97. När jag använde datorhögtalarna så var det inte speciellt störande, p.g.a att högtalarna var så dåliga så att dom inte kunde återge störningarna helt enkelt.

 

Men när jag kopplade ljudet över min Stereo-anläggning så var det ett vinande svirrande ljud. Lite grann som att lyssna på en en radio-kanal som är "nästan rätt" inställd. Hade inga hörlurar då, men jag gissar att missljudet skulle blivit ännu tydligare där.

 

Provade med sladdbyten och olika inställningar men fick ingen ordning på det. Ledsnade till sist och köpte ett vanligt ljudkort (Soundblaster Live Player 5.1). Då försvann ALLA dessa störningar. Detta trots att jag använde samma inställningar och sladdar som för AC97.

 

Om du har möjlighet att testa med ett annat ljudkort, så vore det nog en fördel. Sätt det då på en PCI-plats så långt som möjligt från andra komponenter.

Glöm inte att sätta disable på det integrerade ljudkortet i Bios. Det var i varje fall jag tvungen att göra, annars fungerade inte Soundblasterkortet. (Soundblaster-kortet kostade bara 450 kr på Komplett.se som Bulkvara, så det är inget lyxkort alls)

 

OBS att det jag skriver om bara berör UPPSPELNING av ljud. Inspelning har jag inte provat.

 

Mvh

Amos

 

 

[inlägget ändrat 2003-12-21 03:11:14 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack för ditt inlägg Amos

 

Låter som mitt problem det du beskriver. Jag har ett Soundblaster 5.1 kort också, ska testa att göra som du gjorde.

 

Vill gärna ha fler tips och främst undrar jag vad detta kan bero på! Är det moderkortet eller grafikkortet som gör att datorn för oväsen och att skärmaktiviteter "skapar" ljud?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...