Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förbjuden åtgärd!!


The King

Rekommendera Poster

Jag är av stort behov av hjälp!!

När jag startar datorn och kommer in i windows så kommer en ruta fram som säger:

 

Msgsrv32 orsakade ett undantag 10H i modul DEVCON32.dll på adress 017f:00c427dc.

 

Är det någon som kan hjälpa mig?

 

Datorn:

AMD 900

Geforce2 GTS

Soundblaster 1024

128Mb

 

Jag själv tror att det har någonting med ljudkortet att göra. Jag märkte att ljudkortet inte fungerade så jag startade om datorn och så kom det där medelandet fram. Jag kommer bara förbi det i felsäkert. Kan jag rätta till det där?

 

Snälla hjälp mig någon!!

Gustav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Msgsrv32 orsakade ett undantag 10H i modul DEVCON32.dll på adress 017f:00c427dc.

 

devcon32.dll ingår i SB Live:s drivrutiner. Gå in i felsäkert läge och avinstallera kortet och alla tillhörande program, kolla att inte moderkortet har ett integrerat ljudchip - isåfall behöver det avaktiveras. Starta om i normalt läge och installera om senaste LiveWare och Direct X 8.0a. Kolla också http://www.viatech.com efter problem med chipsetet på ditt moderkort sammankopplat med SB Live, kända problem där(om du har VIA-chip). Du kan också söka här i e-forum efter andra som haft samma trubbel...

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde visst skriva vad jag har för moderkort det är ett ASUS A7V och har inget integrerat ljudchip.

Jag var inne och kollade för att uppdatera ljudkortets drivisar men vad jag såg till min stora förskräckelse, att skiten låg på cirkus 32mb och jag sitter på ett vanligt 56kb modem.

Vet du möjligtvis vad det kan bero på att datorn har crunchat?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du möjligtvis vad det kan bero på att datorn har crunchat?

 

Nej, jag vet inte. Felsökning; trial and error, är det som gäller. Som sagt; sök på e-forum, eftersom VIA/SB Live trubbel är välkända. Själv har jag aldrig använt Athlon/Asus/VIA men jag skulle börja med att avinstallera allt ljudkorts-relaterat i felsäkert läge som jag sa, möjligen skifta PCI-kortplatser, och installera om. Ev. installera om Windows ovanpå det gamla(går rätt fort och utgärdar en del skumma problem utan tankemöda)

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag ta bort enheten(erna) i enhetshanteraren också?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte hela Liveware3 - det räcker med drivrutinerna som finns på samma sida eller i närheten iaf och ligger på runt 5-6MB istället, acceptabelt (men ändå mycket) för modem ;)

 

Så kan du dra ner liveware ifrån någon du känner som har fast lina eller liknande...

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag ta bort enheten(erna) i enhetshanteraren också?

 

Du kan ju kolla om den finns kvar efter att du avinstallerat mjukvaran; förmodligen är den borta, om inte; ta bort. Sen kan du starta om. Det är riktigt som Weyland säger; drivrutinerna räcker för normal användning. Hobbymusiker vill nog ha Liveware för att komma åt en del inställningar, fast självklart tar man bort allt som autostartar;) Senaste Direct X är däremot alltid bra att ha, brukar finnas på datortidningars CD om man inte vill ladda ner(jag tror dessutom att speltidningarna brukar ha Live-drivisar oxå på sina CD). Dessutom; var inte rädd för Windows skumma felmeddelanden - det är bara att traggla vidare, till sist hittar man felet. Att alltid ha senaste drivrutiner och att använda "Windows Update" gör att man slipper många av dessa lustiga små meddelanden...

 

har du kollat:

 

http://www.viahardware.com

 

http://www.viatech.com

 

där bör det stå en del om SB Live och VIA/Asus.

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort mjukvaran så den finns inte kvar. Men drivrutinerna finns kvar i enhetshanteraren som tages bort...eller? Jag var inne på sidorna och såg att det kommit nya 4in1 2.31 Final drivrutiner plus att jag såg att det fanns en patch just som jag tror behöver. Det står så här

 

:- VIA's fix for KT133/A systems with Soundblaster Live sound cards. Should clear up any file corruption problems that may occur with the 686B southbridge.

 

Är detta jag behöver? Jag vet att jag har ett KT133. Enligt mig verkar det äckligt bra men jag vet inte. Eller ska jag bara ta bort skiten i enhetshanteraren? Och kanske använda windows update, ska jag enbart ta hem de viktigaste uppdateringarna.

När jag startade datorn för dagen kom jag direkt till BIOS där stod det att (väldigt dålig på detta) jag senast startat datorn had kört den på fel hastighet. Och att "någonting" hade satt till något värde. Jag vet, jag förklarar suddigt men jag vet i fan vad det var för något. Jag hade absolut inte rört någonting i BIOS inte ens varit där. Vad kan nu detta vara för någonting?

Till sist, verkligen schysst att ni verkligen försöker hjälpa en stackars sate som sitter framför sin uråldrade blyklump till dator.

 

MVH/Gustav

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort mjukvaran så den finns inte kvar. Men drivrutinerna finns kvar i enhetshanteraren som tages bort...eller?

 

Ta bort. Så Windows får hitta kortet igen och du får en fräsch installation.

 

Jag var inne på sidorna och såg att det kommit nya 4in1 2.31 Final drivrutiner plus att jag såg att det fanns en patch just som jag tror behöver.

 

Patchen du beskrev verkar närmast nödvändig för dig att installera, tom i förebyggande syfte ;)

 

Och kanske använda windows update, ska jag enbart ta hem de viktigaste uppdateringarna.

 

Ja, dom är dom viktiga, om dom inte utöver det erbjuder någon ny fantastisk funktion du inte kan leva utan ;-)

 

När jag startade datorn för dagen kom jag direkt till BIOS där stod det att (väldigt dålig på detta) jag senast startat datorn had kört den på fel hastighet. Och att "någonting" hade satt till något värde. Jag vet, jag förklarar suddigt men jag vet i fan vad det var för något. Jag hade absolut inte rört någonting i BIOS inte ens varit där. Vad kan nu detta vara för någonting?

 

Aldrig hört talas om, någon annan, men om BIOS säger att det har "satt" något värde har det förmodligen korrigerat något som varit fel - isåfall bör allt vara i sin ordning nu.

 

Till sist, verkligen schysst att ni verkligen försöker hjälpa en stackars sate som sitter framför sin uråldrade blyklump till dator.

 

Ibland blir det enformigt att bara pilla sig i naveln...

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då fungerar äntligen datorn:) Först tog jag bort skiten i enhetshanteraren för att sedan starta om datorn men då kom skiten fram igen. Då startade jag åter igen om datorn och det kom inte fram så då installerade jag drivrutinerna och n verkar det fungera bra. Men jag ska uppdatera 4in1 drivrutinerna plus patchen för säkerhets skull.

 

TACK FÖR HJÄLPEN

KUNDE INTE HA GJORT DET UTAN ER!!:)

 

MVH/Gustav

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...