Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Distortion på midiljud


Copy Con^Z

Rekommendera Poster

Copy Con^Z

Hej allihop, jag har ett litet problem. Eller, det är snarare ganska stort om man är lite småhobbykompositör som jag är. Jag får distortion på mitt midiljud om jag scrollar i menyer samtidigt som jag lyssnar på musiken. Detta gäller även när det finns sustain eller reverb på spåret, och då behöver jag inte ens scrolla i menyerna för att ljudet skall balla ur och allt låter som något tyskt industriband. Jag har ett SB Live Value! eller Player

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får distortion på mitt midiljud om jag scrollar i menyer samtidigt som jag lyssnar på musiken

 

Du har lämnat för lite info; vilka övriga hårdvaror har du ? Vilket OS ? Vilka program kör du ? Vad har du redan provat för att åtgärda felet, som har misslyckats ? Jaf minns att jag hade "vingligt" ljud i SB Live på Liveware 1.0-tiden med Win 95 OSR-2, om jag använde Creatives mjukvarusynt(soundfonter)- dom inbyggda hårdvarusyntljuden(som för övrigt låter sunk) har alltid fungerat perfekt, liksom externa synthar(egentligen att föredra för hobby-musicerande, låter rejält "fläskigare" än dom fonter Creative skickar med - EMU:s fonter tex. låter bättre). Det problemet försvann för mig iom nyare mjukvaror, men för dig kan det vara något helt annat...

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Copy Con^Z

Okej, Jag kör Win 98 1,1 Ghz AMD Athlon 256 Mb RAM

Ett Microstar Geforce MX kort, Realtek NIC och moderkortet är ett Abit KT7

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Copy Con^Z

Hmm, sitter här och är trött som fasen. Du ville veta vilka program jag använder. Som Sequencer använder jag Cakewalk 5.0, men det brusar även i Winamp, Mediaspelaren och Creatives egna spelare, samt den lilla keyboarden där man kan testa ljuden (den som följer med i Liveware, förresten, där har jag version 2.

 

 

C.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ville veta vilka program jag använder

 

Jepp, och hårdvaror, du har Athlon ser jag. Det står mycket i e-forum om problem med sb live och VIA:s chipset(som jag förmodar att ditt Abit är utrustat med). Det finns fixar, själv är jag ingen Athlon expert, men använd sökfunktionen i e-forum ska du nog hitta något matnyttigt, liksom http://www.via.com förstås(4in1). Att ladda ner och köra LiveWare 3 från http://www.sblive.com är oxå ett bra tips, det innehåller många buggfixar - även om det forfarande är ett rätt buggigt program ;) Kolla oxå att du har senaste Direct X 8.0a installerat( http://www.microsoft.com/directx ), och att ditt abit inte har ett integrerat ljudchip som du glömt att avaktivera...sådär lite att börja med...

 

höll på att glömma universaltricket, det kan vara ett irq-relaterat problem oxå, prova att flytta runt PCI-korten i slotarna...i BIOS lär det dessutom finnas ett alternativ att rensa IRQ:erna, slå sen på "AUTO" igen innan du startar om...

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

 

[inlägget ändrat 2001-05-20 11:14:00 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten rättelse på webadresserna,

via.com har ingenting med VIA Technologies att göra utan deras webadress är http://www.viatech.com

 

Tack ;-) Hade lite bråttom där, han kunde ju ha letat sig förtvivlad...själv har jag inte ännu haft något behov att uppsöka den adressen(men det kommer, hoppas jag)...

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Copy Con^Z

Okej, tack, jag gjorde alla de här sakerna men de hjälpte inte, men tack för länken viahardware, för där hittade jag lösningen. Bios uppdatering var problemet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...