Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trasigt modem?


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag har sedan en längre tid haft problem med en extremt långsamt uppkoppling på nätet, jag har nu byt sladden från telefonjacket samt tagit bort mitt interna modem och "lånat" ett externt av svärfar. (Det funkar nu) Min fråga är: är det rimligt att tro att modemet är sönder? Jag kan ju komma ut på nätet med det interna modemet trots det går långsamt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att sidor öppnas långsamt eller syftar du på hastigheten (bps).

 

Har du senaste drivrutinerna (firmware) till det...rätt inställningar..om du har något papper från din internetleverantör så ska det finnas med på det...eller besök deras hemsida och kolla om det står något särskilt där..

Vad heter ditt modem? Operativsystem?

 

interna modem brukar vara "långsammare" än externa och de krånglar mer...men en del funkar perfekt..fast i.o.f.s. så är det så med externa också.

 

 

* The Future Is Here! *

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Sidorna öppnas långsamt eller inte alls, hastigheten är minst 10 ggr sämre än normalt(ibland, det varierar). Jag har inte nya drivrutiner, vet inte hur eller var jag skall hämta, modem: Rockwell e56k. Windows 98. Nu har jag beställt ett interntmoden, det var ju ingen stor kostnad, kanske var lite ivrig, skall försöka med att hämta drivrutin någonstans, kan ju vara kul att testa. Det kanske inte är noga men allt hände över en natt(ungefär), kan det vara åska?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.conexant.com/support/md_driverdownload.jsp

 

..kolla där...klicka på Modem Driver Assistance (sedan agree)..ta hem List Modem Application for PC (16Kb).

Kör det programmet och kika på vad det säger..helst om Chip eller om det står något om HSF eller HCF ser du denna information så kan du sedan testa med att från samma sida ta hem drivrutiner (firmware) för det du fick fram (HSF eller HCF).

Är det en "märkesdator" typ Compaq , Dell eller annan där modemet följde med så får du kolla på deras respektive hemsida i första hand.

 

Kan också kolla någon inställning:

Kontrollpanelen - Modem (flik Allmänt).

Egenskaper , ser du där Högsta hastighet

så ställ den på 115200 om den inte står så redan och om det är ett k56 (v.90 , v.92 modem). Kolla också flik Anslutning

sedan Portinställningar , båda dessa på max. (Kan också gå via Kontrollpanelen - System - Enhetshanteraren och där välja Modem - Egenskaper).

 

Öppna filen Win.ini (Ligger under C:\Windows , öppnas med Notepad) kolla efter [Ports] i den och för rätt COM port..den som modemet använder fyller du i 115200..(gäller för k56,v.90,v.92 internt). Spara och stäng.

För Externt går man till System - Enhetshanteraren - Portar

 

En annan sak man kan testa är att högerklicka på Nätverk - Egenskaper

TCP/IP - Egenskaper och leta fram WINS-konfiguration och ställa den på inaktivera

 

Ja..det var lite man kan testa med och om inget hjälper så är det bara att ställa tillbaka så som det var från början.

Det kan ha väldigt många orsaker till att det går "trögt" allt från dåliga tele-ledningar där man bor till felaktiga (dåliga) drivrutiner (firmware) m.m.

 

Jo..vägarna till respektive ställe kan vara annorlunda men bör gå att hitta ganska lätt ändå..dessa är efter Win ME.

 

* The Future Is Here! *

 

[inlägget ändrat 2003-12-11 22:19:07 av Humanoid]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...