Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skivomslag


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Om du har Nero Burning .Nero Cover Designer, som följer med programet.

 

Dy kan göra omslag till:

standard CD

Mini Disk

DVD mfl.

 

Cover Designer är ett mycket användarvänligt grafikprogram som utvecklats speciellt för att designa och skapa CD-omslag. Det är integrerat med Nero, men det kan också startas som ett fristående program. Genom länken till Nero överförs information automatiskt via skivan till Cover Designer.

 

Fördelen med att arbeta med Nero är, bland annat, att du inte längre behöver skriva in låtlistor och/eller filnamn manuellt. Dessa kan helt enkelt överföras. Dessutom kan du hämta låtlistor gratis från den externa databasen 'freecd' på Internet.

 

När ett dokument skapas definieras CD-typen och det antal skivor som ingår. Alla motsvarande omslagselement syns i den undre ramen på skärmen. Du kan aktivera dessa genom att trycka på motsvarande flik. Om alla omslagselement har behandlats är omslaget färdigt och du kan skriva ut det.

 

Det finns en mängd olika funktioner som du kan använda:

 

Skapa ny grafik

Importera bilder från en scanner

Lägga till befintliga bilder

Definiera bild som bakgrundsbild

Redigera bilder

Omforma bilder med hjälp av specialeffekter

Lägga till text

Formatera text

Lägga till fält

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack Max! Jag har nero men begriper mig inte på hur man ska göra.Har försökt pillra mig fram men klarar det inte

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nero Cover Designer :

 

Välj Standard > Emty dokument tex .Så får du 4:a tomma sidor. Booklet (Front) + Booklet (Rear) + Inlay + Disk 1.Välj på villken sida du vill lägga text och bild .(till vänster längst ner. )

 

Booklet (Front) = framsida på omslaget

Booklet (Rear) = Sid 2 på framsidan på omslaget

Inlay = baksidan på cd omslaget + 2 ryggar.

Disk 1 = själva CD skivan.

 

Lägga in text och bild på tex. på Inlay.

 

Verktygsfälltet > objekt > insert > image .Leta uppen bild som du vill ha på cd omslagets baksida.Sen kan du själv ändra storlek på bilden.Lägga bakom text mm.

 

Markera text och skriv .Ta sen pilen högerklicka på texten > propertys > välj färg och fyllning och typsnitt ock storlek.

 

Ryggtext likadant som tidigare.Rotterar texten och drar den ut till ryggen.Högerklikar igen på texten .Färg ,typsnitt storlek ( brukar passa med 14-18 punkter i ryggen )

 

Blev kanske lite rörigt . Är inte lätt att förklara.Har du ingen svensk hjälptext ?

 

Du klurar nog ut det så småningom !

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det finns ett antal andra program till de färdiga ark man köper i butiken. T.ex Averys "AfterBurner" och ett annat som jag har själv och det är "busenkelt" att använda "CoolBeLa" där du kan göra "ansikten" och själva CD-omslagen utan problem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...