Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket grafikkort skall man välja?


meko

Rekommendera Poster

Hej!

Skulle vilja ha tips på ett bra och prisvärt grafikkort som skall leva upp till följande (min datorkonfiguration står längre ner):

-Jag vill kunna spela alla nya spel..! hmmm, inom en rimlig framtid alltså - typ HalfLife 2 tex. när det nu kommer!

-Jag vill kunna koppla datorn till TV'n tex. via en trådlös överföring (nå'n som provat det?) så att man kan använda möjligheten att se på film via bredbandet (ADSL). Skall alltså ha "TV-out" va?

 

Det mesta verkar handla om "ATI" eller "Geforce" vad skiljer egentligen dessa båda varianter åt?

 

Var handlar man billigast?

 

Tacksam för alla synpunkter och tips!

MVH Magnus

 

P4 2,4Ghz/533, 512MB PC-333 DDR, IBM 80GB HD, MSI 845E Chipset, 533Mhz, USB2, 10/100LAN. Windows XP Pro.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Att välja ett nytt grafikkort är alltid svårt beroende om man gillar ATI eller Geforceserien. Tycker man om Geforce ska man nog hålla sig till Geforce FX 5900 serien, något enstaka FX 5600 kort ska vara bra. Vill man däremot ha ATI ska man nog lägga stålarna på ett Radeon 9700-9800/PRO kort om man vill ha ett bra kort inför framtiden. Vad som skiljer ATI o Geforce rent grafikmässigt är inte mycket (i alla fall inte på de nya korten), men vad jag vet så låter FX korten mera än Radeonserien. TV-out brukar finnas med på de allra nyaste korten...

Var du hittar dessa saker billigast kan du kolla på http://buggy.no-ip.com

 

Hoppas jag hjälpte dig lite i alla

fall...=)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Geforce Ti serien 4200-4800 128 MB är otroligt stabila och snabba klarar de nya grafikkrävande spel galant och så är det inte så dyra som ATI/FX vilket är mycket segare i prestanda om man jämför med dessa...Och sedan ska datorn ha en viss standard om man ska fullt utnyttja de dyraste korten..

 

 

Surfa säkert och uppdatera mera ;)

 

 

[inlägget ändrat 11/14/2003 7:25:42 AM av TalisMan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, där ser man!

ATI vs. Geforce typ 1-1! -Hittills!

 

Funderar nog på ett Geforce i alla fall! Prisnivå 1500 - max 2000:--.

 

Vad skiljer "FX" korten från de andra, tex. "Geforce4 Ti 4800"?

 

MVH Magnus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Jag tycker att du ska välja ett ATI-kort. Jag själv anser att de är mycket bättre med ATI's kort. Geforce4 är så ålderdomligt om du ska ha ett bra kort kan jag rekomendera "Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 256M DDR", kostar nästan 2000:-.Den går att koppla till TV'n.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

FX-Serien är ganska misslyckad.....FX 5200 är billigt men presterar inte bra, FX 5600 har mycket minne men är långsamt , FX 5900 samt 5900 Ultra låter mer än vad som är acceptabelt och är sämre än sin motsvarighet Radeon 9800 Pro på alla punkter....för 1500 - 2000 spänn skulle jag sätta pengarna antingen på ett Geforce 4 Ti 4800 SE eller Radeon 9600 / Pro

 

Lycka till :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Ja om du vill ha bra kort så e de nästan

ATI korten som ger maximal kraft

half-life 2 tex

de kan du inte lira med nått av g-force korten med

där är de Hercules radeon 9800 pro 128mbit, det är inga problem att clocka

och du kmr att kunna smälla in half-life 2 på välidgt bra grafik nivå

fps och loss och sånt inga problem

du behöver inte trix med nått bara in med kortet och lira de bästa.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Det blir nog ett Radeon 9600 Pro, verkar ge mest för pengarna. Finns för runt 1500:--.

 

Magnus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...