Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

spridningsrisk


lycko

Rekommendera Poster

Efter ett massivt virusanfall i förra veckan är nu min dator som ny. I framtiden avser jag att försöka hålla mig till Opera och Eudora. Men är det då så att även här kan jag få in virus men att dom inte sprider sig vidare utan håller sig stilla(?) i den fil domkommit in. Eller...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Menar du att även om du skulle få virus i framtiden så skulle dessa kunna sprida sig vidare genom t.ex. Outlook eller email? Om du får in virus i framtiden och du kör programmet, så kommer det alltid finnas virus som kan skicka vidare sig till andra. Därför är det bra om du har ett uppdaterat antivirusprogram så du hela tiden är skyddad mot nya virus. Det kan även vara bra att scanna online ifall ett virus har slagit ner ditt antivirusprogram. Hoppas att du fattade lite vad jag skrev =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har F-Secure som uppdaterar sig många gånger varje dag. Men i går fick jag virus i Eudora och Opera. Enl. PC för alla 10/03 är Eudora mejlprogrammet som skyddar mig mot både virus och spam?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Jag är inte så duktig på Eudora eller Opera, tyvärr. Kanske det finns någon annan som kan svara på den frågan...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per_Hellqvist

Håller med "datakille".

 

Många av de masspostande maskar vi ser idag har ett eget inbyggt "e-postprogram", dvs en egen inbyggd smtp-motor.

 

De letar igenom en hel massa filer på datorn (till och med internet cachen...) och samlar in e-postadresser som den sedan sprider sig vidare till.

 

Att Outlook är "överrepresenterar" är att det idag är mer eller mindre "standard" att lägga in kod i masspostande maskar som sänder sig till alla i dess adressbok. Man gör det slentrianmässigt idag.

 

Däremot, många maskar använder sig av ett par säkerhetshål som upptäcktes tidigare i Outlook. Det säkerhetshålet gör att man automatiskt kan infekteras av elak kod när man läser eller förhandsgrandskar brevet.

 

Dessa sårbarheter är idag tilltäppta och en uppdatering finns tillgänglig via Windows Update.

 

Så, håller du bara systemet uppdaterat (t ex via Windows Update) så spelar det ingen större roll vilket e-postprogram du använder.

 

För hur man än vrider och vänder på det så kvarstår fakta - Klickar du på den bifogade filen infekteras du, oavsett vilket e-posprogram du använder.

 

Pelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...