Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

utforskaren


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

just nu har jag två problem med utforskaren

 

1. varje gång jag startar utforskaren är mappen "mina dokument" markerad (ej under c:). jag skulle hellre ha c: (roten) markerad, hur gör man då?

 

2. jag vill att alla mina mappar använder "ikoner" som visnings-medel, men standard är "sammanfattning", hur ändrar man det?

 

-Kristofer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Fråga 1. Tror det är likadant oavsett OS. Start > Program > Tillbehör > Utforskaren. Högerklicka på Utforskaren > Egenskaper och fliken Genväg. I rutan vid Mål lägger du till C: ( ska stå C:\WINDOWS\EXPLORER.EXE C: ).

 

Vet att det finns andra sätt men det här funkar för mej i ME...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

borde ha sagt att det är winxp home...

 

tack mejram, det fungerade så pass långt, men nu verkar det så att mapp-vyn till vänster inte stannar kvar... mappen som öppnas är C:, men mapp-fältet (explorer-fältet mappar) är borta... hur får man det att synas från start?

 

-Kristofer

 

[inlägget ändrat 2003-10-17 23:40:53 av GhostMut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Om du menar själva "trädet" med mappstrukturen till vänster? Kolla under Visa > Explorer-fält > se till att det finns en bock framför Mappar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

grejen är den att om jag väljer mappar, så visas trädet, men efter att jag har stängt utforskaren, och sedan öppnar den igen, har trädet försvunnit, vilket det inte gör om jag inte använder C: i mål i genvägen. men då starar utforskaren i mina dokument på skrivbordet...

 

-Kristofer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Du har helt rätt Mapp-trädet försvinner varje gång man stänger ner Utforskaren. Har faktiskt inte tänkt på det... :)

 

Kan tänkas att det behövs en register-ändring för att få den permanent. Kanske någon annan som vet?

 

Annars är det som med mycket annat, man får välja vad som är minst opassande. Antingen starta Utforskaren i Mina dokument och själv förflytta sig till C:\. Eller starta i C:\ och klicka på Mappar-ikonen...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej på er.

 

Jag var själv irriterad på detta att "Utforskaren" startade i "Mina Dokument" när jag gick över från Win 98 till ME. Det gjorde den inte i Win 98.

 

Så jag kopierade helt enkelt över den fil som används för att starta Utforskaren i Win 98 till Windowsmappen i Win ME och skapade en genväg till den.

När jag använder den filen/genvägen, så startas alltid Utforskaren i C:\, och den har ALLTID mappträdet synligt.

 

Detta fungerar i Win ME, men jag har INTE provat det i XP (har ej XP), men det kunde kanske vara värt ett försök.

 

Om du vill prova detta men ej har tillgång till filen, så kan jag mejla över den till dig (den är bara på 1 Kb) som bifogad fil.

 

OBS. Att det INTE är Explorer.exe utan en annan fil från Win 98 som jag använder.

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-18 17:00:42 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Amos!

 

Bra tips!

 

Du får gärna skicka den till mej också då jag inte har tillgång till en "ren" 98-dator.

 

mejram11@hotmail.com

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

HEJ

 

Skulle också vilja ha filen. Om du vill så får du skicka den till mig med.

 

LEGOan@glocalnet.net

 

Tack på förhand...

 

-- Your World Your Rulez --

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Amos, och alla andra!

 

TACK ( än en gång ) för filen som fixade "problemet" i ME.

 

Däremot blev jag lite fundersam när jag skulle göra likadant i XP. Filen finns redan!!! Gjorde då som så att jag skapade en genväg av den redan existerande filen till Skrivbordet och använder den som "Utforskaren" med Mapp-träd och start i C:\.

 

Lite underligt att Microsoft laborerat så med just den här filen. 98 har den, ME saknar den och XP har fått "tillbaka" den. ?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

HEJ

 

Ville bara tacka Amos för filen.

 

Jag använder Windows XP och har egentligen ingen användninga av den men den är ändå bra att ha.

 

Ha det...

 

Måste bara tillägga: Äntligen kan jag dela ut poäng. Har haft väldigt mycket krångel med detta. Så nu fick Amos mitt första utdelade poäng. Grattis...

 

-- Your World Your Rulez --

 

[inlägget ändrat 2003-10-18 21:13:58 av --LEGOan--]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott
Måste bara tillägga: Äntligen kan jag dela ut poäng. Har haft väldigt mycket krångel med detta. Så nu fick Amos mitt första utdelade poäng. Grattis...

 

Ha ha, ja det var vältajmat för min del då!

 

Tackar tackar!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

[CITAT]GhostMut skrev:

den skull jag gärna också ta del av :)[/CITAT]

 

Hej, jag skickar dig jättegärna filen, men om du studerar Mejrams sista inlägg, så har du säkert redan filen eftersom du har Win XP.

Det är säkert bara så att genvägen till din "Utforskare" refererar till en annan fil.

 

Jag har inte XP, men jag gissar att du kan göra så här...........

 

Öppna Windows-mappen och titta i roten efter filer som heter Explorer."någonting"

Du kommer antagligen att hitta minst 2 stycken.

Dubbelklicka på den som har storleken 1 Kb ungefär.

Om då "Utforskaren" öppnar sig på det sätt som du vill, så skapar du en genväg till den filen och lägger den någonstans (genvägen alltså) där du vill ha den.

I fortsättningen använder du den genvägen, när du öppnar "Utforskaren".

 

Om jag förstått Mejrams inlägg rätt, så borde det gå att göra så.

 

PS. om du ändå vill ha filen mailad till dig, så säg bara till, så skickar jag den med en gång.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Testade att i rutan vid "Mål" under Egenskper för Utforskaren skriva in C:\WINDOWS\EXPLORER.SCF och då funkar det att starta Utforskaren med Mapp-trädet utan den nyskapade genvägen direkt under Program > Tillbehör. I XP ändrar man till %SYSTEMROOT%EXPLORER.SCF ( egentligen bara ta bort .EXE och ändra det till .SCF ) + Verkställ.

 

Det här gäller XP. I ME måste man alltså lägga till filen Amos skickade innan det här fungerar...

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-19 13:13:09 av Mejram]

[inlägget ändrat 2003-10-19 13:51:36 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...