Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

uppgradering till 98se


hece

Rekommendera Poster

Hej

När jag försöker uppgradera från w98 till w98se (eller me) så får jag upp en ruta som säger att en tidigare verision av filen setupx.dll eller netdi.dll använts och att det kan bero på att jag har program öppna som använder filen. Jag har provat att stänga ned alla program men felet kvarstår. Samma ruta kommer upp även om jag försöker installera om w98. Snälla någon hjälp mig. Kan det bero på att jag har ett recovery system installerat?

 

[inlägget ändrat 2003-10-10 23:39:29 av hece]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

HEJ

 

Jag måste bara fråga. Försöker du installera Windows 98SE när du har OS igång? Om du gör det så kan jag säga dig en sak. Windows 98 & SE måste alltid installeras från DOS...

 

-- Your World Your Rulez --

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste jag installera om drivrutiner till cd/dvd-spelaren etc när jag installerar w98se istället för w98? (jag har en hempc där allt var förinstallerat och har inga drivrutiner). Är det någon skillnad att installera via w98se startdiskett jämfört med att ändra i bios så att cd-spelaren läses först? När jag ska installera via startdiskett blir jag avrådd från att fortsätta eftersom installationen är avsedd för en pc utan operativsystem och om jag fortsätter kommer grundinställningarna (eller nå´t sånt) att installeras i configsys och autoexec, vad innebär det? Är det bara att fortsätta? Mycket tacksam för svar till en novis inom området

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

HEJ

 

Du behöver inte installera om dina drivrutiner till CD/DVD'n.

 

Man installerar inte Windows 98 från startdisketten. Den gör bara så att du kan boota från skivan. Det enklaste är att gå in i BIOS och ändra så att den bootar från CD skivan.

 

Om Windows 98SE är avsedd för en dator utan OS så måste du formatera din dator först.

 

Starta upp datorn och vänta tills du kommit in till Windows. Efter det så ska du klicka på "Start--> Avsluta--> Starta om i MS-DOS läge". Skriv där in "Format C". Bekräfta med J eller Y. Nu kommer allt på din dator att försvinna. Nu är det bara att installera Windows 98SE.

 

Om du undrar över något mer så kan du återkomma...

 

Lycka Till!

 

-- Your World Your Rulez --

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

ursäkta insticket, men LEGOan, går det att enbart formattera om d: disken, t ex om man har två, så inte c: förstörs? tänkte nämligen installera in win 98 på d:, för win2000 på c funkar inte riktigt som den ska.. då kan man väl i uppstart sedan välja vilken OS man vill starta med?

 

mvh /mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag formaterar c försvinner verkligen inte drivrutinerna till cd:n då? Kan jag enbart formatera c, hårddisken är nämligen uppdelat i c och d?

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

HEJ

 

Till "Dukkha"

 

Det ska inte vara några problem att installera Windows 98 på "D:" partitionen.

 

Inne i installationsprogrammet får du välja var du vill att "Windows" mappen ska läggas. Välj där "D:\Windows". Då ska du ha två olika OS installerade.

 

Du kan även använda dig av programmet "Partition Magic 8". Då blir jobbet en lek...

 

http://www.powerquest.com

 

Till "hece"

 

Om du formaterar "C:" så är det självklart att drivrutinerna till CD/DVD'n försvinner.

 

Om du formaterar på det sättet som jag skrev ovan så kommer du bara att formatera "C:". Inga filer på "D:" kommer att ändras.

 

Om ni undrar något mer så kan ni återkomma...

 

-- Your World Your Rulez --

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

"LEGOan": det låter bra =) har D: fristående, dvs ingen partition är gjord.. tänkte fixa o bygla om C: och D: sen, tvärtom, så att D: blir master.

 

vad skulle isåfall hända om jag ändrade beteckning också, från C: till D: och tvärtom, då funkar väl inte hänvisningarna på program och så som nu är inlagt på C:? då blir ju den Hd D:

 

problemet är att det är något fel på OS'et i C:, o jag har ingen skiva.. köpte datornn begagnad. jag vill inte formattera den, då förloras ju alla program o drivrutiner också, eftersom jag inte har skivor eller så till dom heller..

 

mvh /mattias

 

[inlägget ändrat 2003-10-12 15:13:36 av Dukkha]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

HEJ

 

Jag är inte säker på om du kan byta beteckning bara så där. Förmodligen blir det som du skrev. Lite problem med allt som är installerat på "C:".

 

Men jag vet att du kan byta beteckning med "Partition Magic 8". Det har jag gjort och jag hade inga svårigheter.

 

Förresten. Vad var det som inte fungerade på Windows 2000? Kanske kan jag hjälpa dig med något där?

 

-- Your World Your Rulez --

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla LEGOan, jag har formaterat c. Jag har installerat w98 andra utgåvan. Nu kan inte cd spelaren läsa cd skivor (e-enheten/dvs cd spelaren finns på "Min dator"). Måste jag ladda hem några drivrutiner? Har inte en aning om vad cd spelaren heter. Hur kan jag ta reda på det? Jag hittar inte heller rätt drivrutiner för till skärmen (siemens x710, eller nåt sånt). Please help me. Förslag på bra hemsidor? Har försökt med siemens. Tilläggas kan att det är en sk hem-pc, utan disketter för drivrutiner. Leverantören har konkat (Alfa skop)/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...