Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

scanreg?


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

 

hej

 

finns det någon motsvarighet till win98'ans 'scanreg/fix' i win2000, och isf, hur gör man?

 

mvh /mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt nog finns det ingen inbyggd funktion i varken Win2000 el XP motsvarande funktionen Scanreg/Opt/Fix i Win98.

 

Glädjande nog finns det ett utomordentligt verktyg skapat av Lars Hederer som fixar detta "NTRegOpt" . Han har också gjort ett program som heter "ERUNT" som gör backup på registret och även har återställningsfunktion om ngt går åt skogen. Jag rekommenderar att ladda hem "ERUNT" för då ingår även "NTRegOpt". Båda programmen är gratis o mycket bra att ha. Länk nedan:

 

http://home.t-online.de/home/lars.hederer/erunt/index.htm

 

Hoppas du fått det svar du ville ha (det är i alla fall ett bättre svar än det förra :))

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

tack =) ska kolla upp det. btw - om jag kör scanreg/opt i mitt win98, hur funkar det, vad gör den funktionen?

 

mvh /mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det optimerar registret. Efter en tid kan registret ta upp mer plats på hårddisken än nödvändigt och kan även dra ned prestandan.Programmet tar bort "skräpnycklar" t ex sådant som kanske blivit över från pgrm-in- och avinstallationer, tidigare ändrade eller borttagna nycklar och annat som blivit "kvar".

 

Genom dessa program "pressas" registret ihop till minsta möjliga storlek.

 

Man bör dock i vilket fall som helst ta backup på registret innan man går in där o "pillar" annars kanske det blir som i bifogade länk :))

 

http://www.mamselle.ca/error.html

 

Hör av dig om du undrar

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-10 16:54:41 av Crazy Horse]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Crazy Horse

 

Det var inga dåliga program. Laddar hem och lägger till samlingarna att ha vid eventuell byte till XP. Poäng alltså

 

Mvh

Amos.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...